• یکشنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۸
  • الأحد، 30 جماد أول 1441
  • Sunday, 26 January 2020

تلاشهاى نافرجام براى فراموشى حادثه ی کربلا

حادثه ی عاشورا از آنجا که بزرگترین قیام تاریخ علیه طاغوت بوده است، همواره به عنوان کاملترین الگو در مبارزه با ظلم وطاغوت، مورد توجه خاص و عام بوده است. با این حال برخی از جریانات و تفکرات در صدد تحریف این واقعه ی بزرگ تاریخی و تطهیر جناح طاغوت بر آمده اند. در این میان برخى از علماى اهل سنت در كتاب‏ها و نوشته‏ هايشان، شيوه ‏هاى گوناگونى را بکار برده تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند که ما در اینجا به نمونه‏ هايى از اين شيوه‏ ها اشاره می نمائیم:[1] 1. ...

پیشینه ی عاشورا قبل و بعد از اسلام

در شماره پیشین پیام حوزه (1) بخش اول این مقاله به نظر خوانندگان رسید . نویسنده محترم در آن قسمت با بیان آرای مختلف در باره «عاشورا» از بیست کتاب لغت به جمع بندی آن مطالب پرداخته و با نقل روایاتی که در آن به کلمه عاشورا اشاره شده به بررسی سابقه تاریخی عاشورا قبل از اسلام و در میان مسیحیان و یهودیان پرداخته و روشن ساخت که عاشورا سابقه ای طولانی در تاریخ ادیان داشته است . اینک ادامه این مقاله را ملاحظه می فرمایید . عاشورا در زمان جاهلیت و میان قریش در سنن دارمی روایت شده که ...

بصيرت ویژگی بارز شهیدان کربلا

شناخت روشن و يقينى از دين، و وظایف مرتبط با آن «بصيرت» نام دارد. این ویژگی از صفات شايسته و ستوده ‏اى است كه يك مسلمان همواره باید در زندگى فردى و اجتماعى از آن برخوردار باشد؛ زیرا بدون این ویژگی شخص فاقد قدرت تشخیص مسیر حق از باطل گشته و نمی تواند از میدان امتحان به سلامت خارج گردد. حضرت امير عليه السلام از رزمندگان راستين با اين صفت ياد مى ‏كند كه:«حَمَلُوا بَصائِرَهُمْ عَلى‏ اسْيافِهِمْ»؛[1] بصيرت هاى خويش را بر شمشيرهايشان سوار كردند. يعنى اگر در ميدان نبرد تيغ مى ‏زدند، از روى بصيرت بود. از ویژگی های ...

انگيزه ى قيام و حركت سيّدالشّهدا (عليه السلام) در گفتار آنحضرت

حضرت سيّدالشّهدا(عليه‏السّلام) در شرايط گوناگون، سخنانى درباره‏ ى انگيزه حركت خود يادآور شده كه هر يك، جهت خاصّى از آن قيام جاودانه را روشن مى‏ نمايدکه ما در این گفتار به برخی از آن‏ها اشاره مى‏كنيم. الف. حرمت خلافت بر آل ابى ‏سفيان‏ هنگامى كه مروان بن حكم، درباره ‏ى بيعت سيّدالشّهدا- عليه ‏السّلام- با يزيد خواست از راه نصيحت وارد شود، حضرت فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏، وَ عَلَى الاسلامِ السَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ يَزيدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدّى رَسُولَ اللَّهِ(صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم) يَقُولُ: أَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى‏ آلِ أَبى سُفيانَ».[1] ما براى ...

امام سجاد عليه السلام و روضه خوانى بر شهداى كربلا

اين پرسش همواره براى برخى مطرح است كه پيشينه روضه‏خوانى به چه زمانى باز مى‏گردد؟ گروهى معتقدند: روضه‏خوانى يادگارى است از دوران صفويه. بايد گفت آنان‏كه چنين مى‏انديشند، از تاريخ، به‏ويژه تاريخ عاشورا بى خبرند. امام هشتم عليه السلام مى‏فرمود: «كانَ ابي إذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لايُرى‏ ضاحكاً»؛[1] سيره و روش پدرم اين بود كه هرگاه ماه محرم فرا مى‏رسيد، كسى او را خندان نمى‏ديد. بديهى است عزادارىِ سنتىِ متعارف در قرن چهارم، كه توسط آل بويه پايه‏گذارى شد، تبلورى است از عزادارى‏هاى دوران ائمه معصوم عليهم السلام، البته دشمنان و مخالفین اهل البیت علیهم السلام ، همواره از عزادارى ...

اخلاص، راز بقای عاشورا

هيچ حادثه‏ اى در تاريخ اسلام صفا و پاكى و پالايش كربلا را ندارد. به گواهى تاريخ، در تمام جنگ‏هاى صدر اسلام اندك ناخالصى ‏ها و گاه نقطه‏ هاى تاريكى از نفاق، دنياخواهى و خودخواهى را مى‏توان يافت. سست‏ عنصران در گرماگرم نبرد صحنه را رها ‏كرده و يا به اميد «زر»، سر را از خطر مى ‏ربودند و يا از ترس جان، پيامبر يا امام را تنها مى‏ گذاشتند. احُد گواه تلخ دنياخواهى و خندق (احزاب) نشان روشن هراس و ترس در لحظه‏ هاى دشوار و خطرخيز (رويارويى با عمرو بن عبدود) است. در غزوات ديگر و جنگ‏ هاى ...

ابوطالب مؤمن آل قریش

یکی از مسائلی که در کتاب‌های حدیثی اهل‌سنت وجود دارد،‌ وجود متناقضات است؛ تا جایی که ‌برای اثبات مذهب شیعه کتابی بهتر از کتاب صحیح بخاری نیست؛ در عین این که بخاری نسبت به اهل‌بیت (علیهم السلام) کم توجه بوده است،‌ ولی با توجه به این که در این کتاب سخنان دو پلو زیاد است،‌ می‌توان بهترین استفاده‌ها را از آن نمود. یکی از مسائلی که بخاری به آن توجه دارد و به آن استشهاد می‌کنند، مسئله ابوطالب است که ایشان را به عنوان کسی که ایمان نیاورد، ذکر می‌کنند، ولی ابوطالب قصیده لامیه‌ای دارد که حدود150 بیت است [که ...

ابوحنيفه و گرايش او به اهل بيت ( عليهم السلام)

اسد حیدر در کتاب :«الامام الصادق والمذاهب الاربعة»[1]رابطۀ ابوحنیفه با امام صادق علیه السلام را چنین بیان می دارد: ابوحنيفه با امام صادق علیه السلام روابط بسيار داشت و بسيارى از مسائلش را از او مى‏پرسيد، و در برخوردها نهايت ادب و احترام را رعايت مى‏كرد و همواره خطاب او بشه امام اين بود: اى فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله فدايت گردم. ابوحنیفه مدتى در مدينه محضر امام را درك كرده و از او روايت نموده، و اين روايات را راويان احاديث ابو حنيفه در مسانيد او آورده‏اند، كه از آن ميان ابو يوسف برخى از آن روايات ...

نگاهي به واقعه حرّه

بسم الله الرحمن الرحیم در 28 ذی الحجه سال 63 هجری قمری در منطقه حرّه [1]حادثه خونینی اتفاق می افتد(کشتار مردم مدینه توسط لشکر یزیدکه صحابه و تابعین هم در بین آنها بودند) که به لحاظ همین مکان به «واقعه حره» معروف می شود[2]. شرح ماجرا: بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در سال 60 هجری ، موجی از خشم و نفرت در مناطق اسلامی و خصوصا مدینه بر ضد حکومت یزید برانگیخته شد ، حاکم مدینه (عثمان بن محمد بن ابی سفیان) گروهی از اهل مدینه را با اشاره یزید به شام فرستاد تا از مراحم یزید برخوردار ...

«آخرین سفیر وحی»

بسم الله الرحمن الرحیم «آخرین سفیر وحی» حادثه رحلت پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) حادثه ای بس ناگوار بود که مسلمانان با آن مواجه شدند وبه یکباره غم وانده، قلوب پیروان آن حضرت را فرا گرفت. اما وقایع بعد از رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) به مراتب، ناگوارتر و تلخ تر بودکه برخی از این حوادث مانند: غصب خلافت، ماجرای سقیفه، هجوم به خانه حضرت زهرا(علیها سلام) ونادیده گرفتن سفارشات رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) در مورد اهلبیت بلافاصله دامنگیر مسلمین شد وبرخی (مانند بهائیان امروزی ) پس از قرن ها با انکار خاتمیت رسالت نبی گرامی اسلام ...