• سه شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • الثلاثاء، 12 ربيع ثاني 1441
  • Tuesday, 10 December 2019

اقسام ذبح و قربانی و اشتباه وهابیت

با بررسی کتب اسلامی و منابع دینی درباره ذبح و قربانی در ابواب مختلف فقهی؛ روشن می‌شود که قربانی دارای اقسام مختلفی است؛ اما در همه اقسام آن باید صورت شرعیه و شرایط مربوط به ذبح و قربانی که در ابواب مختلف کتب فقهی به آن پرداخته‌شده است و در حقیقت ضامن توحیدی بودن قربانی است، رعایت شود:[1] نکته مهم دیگر در این اقسام این است که تقسیم‌بندی ذبح با توجه به مقاصدی که ذبح برای آن انجام می‌شود، شکل می‌گیرد و به عبارتی مقسم این اقسام هدف قربانی کننده از ذبح و قربانی است. حال با توجه به این ...

شرح حديث ويل للأعقاب من النار

مهمترين حديثي که اهل سنت بر صحت شستن پاها به جاي مسح، استدلال مي کنند و بر اساس آن، حکم به بطلان وضو در صورت مسح پاها مي دهند حديث«ويل للأعقاب من النار» مي باشد؛ اين حديث در برخي کتب مانند:بخاري ومسلم آمده است که با صرف نظر از اشکال سندي در روايت، با مشکل متني روبروست. متن روايت بخاري بدين شرح است: حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ عَارِمُ بْنُ الْفَضْلِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ أَبِى بِشْرٍ عَنْ يُوسُفَ بْنِ مَاهَكَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ تَخَلَّفَ عَنَّا النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – فِى سَفْرَةٍ سَافَرْنَاهَا ، فَأَدْرَكَنَا ...

نماز طواف از ديدگاه فقهاى شيعه و سنى

از جمله واجبات عمره و حج در فقه شيعه، نماز طواف است. طواف كننده بعد از اتمام عمره و طواف حج، دو ركعت نماز – مثل صبح- مى‏خواند و احوط آن است كه بعد از طواف بلافاصله نماز بخواند. [1] اما فقهاى اهل تسنن در مورد حكم نماز طواف دو نظريه مختلف داد ه‏ اند: الف- «شافعيها» و «حنبلي ها» نماز طواف را از مستحبات طواف مى‏دانند.[2] بنابراين نه تنها واجبى به نام نماز طواف را در حج قبول ندراند، بلكه استحباب آن را در ضمن طواف مى‏دانند و لذا مى‏گويند: از جمله مستحبات طواف، خواندن دو ركعت نماز است. ...

نگاهی به نکاح مسیار

نكاح مسيار جزء مسائل مستحدثه و جديد است که امروزه بين اهل سنت مطرح مي شود. اين نوع ازدواج در سال‌های اخیر در برخی از کشورهای اسلامی رواج یافته و مورد استقبال عده‌ای از زنان و مردان عرب واقع شده است. از آنجا که اهل تسنن ازدواج موقت را مشروع نمی‌دانند، برای پاسخ به نیازهای برخی از مردان و زنان جوان ازدواج مسیار را مطرح نموده‌اند. مسيار درلغت: «مسيار» در منابع لغت وجود ندارد و اين يك لفظ عوامى متداول بين اهل خليج و نجد است و منظورشان از مسيار چيز زودگذر، ساده و آسان است. از کتابهایی که در ...

نگاهی به طواف نساء از دیدگاه فریقین

حج عبادتی خاص و منحصر به فردي است که از آغاز تا پایان، يک پارچه منادي توحيد وبندگي خداوندمتعال است. بر اين عبادت خاص وپرشکوه، احکام ويژه اي نیز مترتب است، مثلا با بستن احرام توسط شخص مکلف، برخي از اعمال که قبلا بر او حلال بوده، حرام مي شود.برخي از محرمات احرام به مردان و برخی به زنان اختصاص یافته که البته تعداد بيشتر ی از این محرمات، مشترك میان زنان و مردان است. در متون روایی و فقهی بابی مخصوص به محرمات احرام اختصاص یافته وبیان گشته که چگونه و با چه عملی هر کدام از اين محرمات ...

نگاهی به ساختار و طبقه بندى فقه اسلامى در میان شیعه و اهل سنت

برگرفته از کتاب دائرالمعارف فقه مقارن می دانیم که هر علمى از مسايل گوناگونى تشكيل شده كه داراى قدر جامعى از نظر موضوع يا نتيجه و هدف است و براى اين كه آن علم براى محقّقان و نوآموزان قابل استفاده باشد، بزرگان آن علم، مسايل آن را دسته بندى مى‏ كنند هر گروه از مسايل را كه رابطه نزديكترى با هم دارند، در يك فصل جاى مى‏ دهند، سپس سعى مى‏كنند كه بين فصول، ترتيب منطقى مقبولى ايجاد كنند تا فراگيرى آن علم، آسان شود. اين قاعده شامل تمام علوم دينى و تجربى و رياضى و انسانى مى‏شود و علم ...

نگاهی به آثار فقهی شیخ طوسی

سرآغاز: هر چند کتابهای نهایه و مسائل الخلاف و مبسوط پر ارزشترین نوشته های شیخ طوسی در فقه می باشد و ما در اینجا پیرامون آنها بطور شایسته سخن گفته ایم، ولی سزاوار است که در سرآغاز به نوشته های فقهی دیگر شیخ نگاهی کرده و سپس از سه کتاب نهایه، مسائل الخلاف، مبسوط سخن برود. تألیفات فقهی شیخ بجز از سه کتاب نام برده، هیچ کدام یک دوره فقه کامل نیستند. آنها یا متونی از یک یا چند کتاب فقه است و یا بحث از مسئله ای از مسائل آن علم و یا پاسخنامه ای است از پرسشهائی که ...

مهجوريت تقيه در پشت پرده مذهب

مفهوم تقيه الف: تقيه در لغت تقيه از ماده و ريشه «وقى» به معناى نگه داشتن، صيانت و پوشاندن است، در كتاب لغت آمده است: «وقاه الله السوء و من السوء تقى يتقى تقىً و تقاءً و تقيةً: بمعنى اتقى اتقاءً صارَ تقياً، اتقينا به: جعلناه قد امنا و قايةً لنا من العدوّ به و اتقاءً و توقّى توقّيا فلانا: حذره و خافه، تجنَّبه. ان التقية اسم لا تقى يتقى.[1] ابن اثير مى نويسد: «واصل اتقى: اوتقى فقلبت الواوياء لكسرة قبلها ثم ابدلت تاء و ادغمت. و منه حديث على(عليه السلام): كنا اذا احمر البأس اتقينا برسول الله(صلى الله عليه ...

مراتب اجتهاد در فقه اهل سنت

اجتهاد عبارت است از استخراج و استنباط حكم شرعى فرعى، يا حجّتى شرعى بر حكم شرعى فرعى از طريق دليلهاى تفصيلى آن که البته طرق استباط وروشهای آن در میان مذاهب اسلامی محل خلاف است. در فقه اهل سنت برای اجتهاد مراتبی بیان شده است که بدین شکل است: مراتب مجتهدين: 1) مجتهد مطلق: که خود به دوقسم: مجتهد مطلق مستقل و مجتهد مطلق منتسب تقسیم می گردد. 2) مجتهد در مذهب (مجتهد مقيد به يکي از مذاهب) که خود به دو قسم : اصحاب الوجوه، اصحاب التخريج؛ومجتهد الترجيح، مجتهد الفتيا تقسیم می گردد. در تعریف مجتهد مطلق گفته شده ...

مخالفت ديوبنديان با دعوت محمد بن عبدالوهاب

چكيده: جماعت دعوت سلفى در شبه قاره تنها جماعتى است كه به دليل پيوند اعتقادى با دعوت شيخ محمد بن عبدالوهاب به طور كامل تحت تأثير دعوت قرار گرفته و در شبه قاره هند رشد نموده است. روحانى معروف سلفى نواب صديق حسن خان بهوپالى نقش زيادى در گسترش و تقويت نهضت اهل حديث ايفا نمود. در سال 1947 م سال تقسيم شبه قاره به هند و پاكستان طرفداران جمعيت اهل حديث در دو كشور تقسيم شدند و براى مدت كوتاهى حركت و فعاليت جمعيت به سستى گراييد. در ادامه نهضت جماعت اهل حديث بواسطه عملكرد محمد بن عبدالوهاب و ...