• دوشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۸
  • الإثنين، 20 ربيع أول 1441
  • Monday, 18 November 2019

سؤال: معنای «مولی» در حدیث غدیر خم چیست؟

توضیح: در باره‌ی حدیث غدیر، و لفظ (مولی)، با توجّه به آیات قرآن كه به معانی متفاوتی (یاور، سزاوار، و ارث، خویش، دوست) آمده، چگونه می‌توان بر مدعای تشیع استشهاد كرد؟ جواب: در تبیین مدلول و محتوای حدیث غدیر و اینکه مولی به معنای «اولی» بوده، در دو مقام سخن می گوئیم: مقام اول: آیا در لغت عرب، لفظ «مولى» به معنى «اولى» آمده است؟ در پاسخ به این سوال می گوئیم: روشن ترین گواه بر این كه لفظ «مولى» در زبان عرب به معنى «اولى» آمده است، برخی از آیات قرآن است، همچون: (فَالْیومَ لا یؤخَذُ مِنْكُمْ فِدْیهٌ وَلا ...

سؤال: مراد از(من بعدی) در حدیث غدیر چیست؟

جواب: حدیث غدیر از احادیثی است که دلالت بر خلافت و جانشینی بلا فصل حضرت امیر المؤمنین علیه السلام دارد. این امر صرف نظر از روایات دیگری است که دلالت بر خلافت و ولایت و مرجعیت دینی امام علی علیه السلام می نماید.[1] در قسمتی از حدیث غدیر پیامبر اکرم صلى اللَّه عليه وآله‏ درباره امام على‏ عليه السلام‏ فرمودند:«وهو وليّكم من بعدي»؛[2] پس از من، او ولى شماست. اين عبارت، اولويت تصرّف را براى آنحضرت به اثبات مى ‏رساند و اين اولويت، خود مستلزم امامت و خلافت آن حضرت پس از رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله‏ است؛ زیرا: ...

سؤال: آيا مهدى از نسل امام حسن مجتبى عليهما السَّلام است؟

پاسخ: شکی نیست که در مکتب اهل بیت علیهم السلام امام مهدی علیه السلام نهمین فرزند معصوم از نسل حضرت حسین بن علی علیهما السلام می باشد. روایات اهل بیت علیهم السلام در این موضوع متواتر بوده و در این راستا عده ای از اهل سنت نیز هم رای با شیعه بوده اند؛ هرچند جمهور اهل سنت معتقدند آنحضرت از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام خواهد بود و دلیل اصلی آنان نیز تمسک به روایتی است که از نظر سندی حکم به ضعف آن شده است. ابو داود در سنن خویش روایت می کند که حضرت امام علی علیه ...

سؤال: آیا حدیث غدیر دلالتی بر ولايت و خلافت امام على عليه السلام دارد؟

جواب: حدیث غدیر از احادیثی است که دلالت بر خلافت و جانشینی بلا فصل حضرت امیر المؤمنین علیه السلام دارد. این امر صرف نظر از روایات دیگری است که دلالت بر خلافت و ولایت و مرجعیت دینی امام علی علیه السلام می نماید.[1] در قسمتی از حدیث غدیر پیامبر اکرم صلى اللَّه عليه وآله‏ درباره امام على‏ عليه السلام‏ فرمودند:«وهو وليّكم من بعدي»؛[2] پس از من، او ولى شماست. اين عبارت، اولويت تصرّف را براى آنحضرت به اثبات مى ‏رساند و اين اولويت، خود مستلزم امامت و خلافت آن حضرت پس از رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله‏ است؛ زیرا: ...

سؤال: دفن امام حسین علیه السلام و اصحابش در چه زمانی اتفاق افتاد؟

جواب:طبرى نقل مى‏ كند كه امام حسين علیه السلام و ديگر شهدا يك روز پس از شهادت، يعنى در روز يازدهم دفن شدند، و اهل غاضريه از بنى اسد اقدام به دفنشان كردند. او به نقل از ابومخنف مى ‏نويسد: «اهل غاضريه يك روز پس از كشته شدن حسين و يارانش، آنان را دفن كردند».[1] بلاذرى نيز بر همين باور است. آنجا كه گويد: اهل غاضريه از بنى اسد، پيكر حسين علیه السلام و يارانش- رحمهم الله- را يك روز پس از كشته شدن دفن كردند.[2] مسعودى نيز بر همين باور است ولى مى‏ نويسد: اهل غاضريه- قومى از بنى ...

روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) چه روزی است؟

در سال روز رحلت جانگداز فاطمه عليهاالسلام اگر چه در بين مورخين اختلاف نظر هست به گونه‏ اي که برخي اقوال را به هجده نظر رسانده ‏اند.[1]اما مختار از بين اين گفته ‏ها فقط دو قول است و نظر بزرگان نيز بر همين دو گفته استوار است.[2] قول اول هفتاد و پنج روز پس از رحلت پيامبر صلي اللَّه عليه و اله و سلم در نظر گرفته شده و برگرفته از روايتي است که- به نظر علامه مجلسي صحيح است- از امام محمد باقر نقل شده، فرمود: وي هفتاد و پنج روز پس از رحلت پيامبر صلي اللَّه عليه و ...

سؤال: توقف کاروان اهل بيت علیهم السلام در شام چند روز بوده است؟

جواب: تنها كسى كه از مورّخان كهن به مدت اقامت اهل بيت علیهم السلام در شام تصريح كرده است، قاضى ابو حنيفة، نعمان بن محمّد تميمى مغربى، متوفاى سال 363 هجرى است. او مى ‏گويد: «آنها يك و نيم ماه در آنجا ماندند».[1] سيّد بن طاووس در نقلى نزديك به اين مى ‏گويد: «يك ماه در آنجا ماندند».[2] اما ديگران تنها به ذكر عنوان كلّى بسنده كرده ‏اند، همچون شيخ مفيد كه مى ‏گويد: «چند روز در آنجا ماندند».[3] طبرى نيز از وى نقل كرده است.[4] علامه مجلسى به نقل برخى از كتابهاى اصحاب آورده است كه آنان مدّت ده ...

سؤل: آيا در کتب اهل سنت، ذکري از تولد امام علی (عليه السلام) در کعبه آمده است؟

جواب: مساله ولادت امير المومنين علي (عليه السلام) در کعبه، چيزي شبيه معجزه و از مسائلي است که بسياري از مورخين و علماء اهل سنت به آن اشاره کرده اند که براي نمونه به مواردي از آن اشاره مي کنيم:[1] 1- ابوعثمان، عمرو بن بحر، مشهور به «جاحظ» صاحب كتاب «البيان و التّبيين»، متوفّاى 255 ه. ق. در رساله‏اى كه در باره فضايل بنى هاشم نوشته، از ولادت امير مؤمنان عليه السلام در آن مكان مقدّس سخن گفته است.متن اين رساله را قندوزى در «ينابيع المودّه» درج كرده است.[2] 2- پيشتاز مورّخان، على بن حسين مسعودى، متوفّاى 333 ه. ق. ...

سؤال: با در نظر گرفتن موقعیت بیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) که چسبیده به مسجد بوده؛ چگونه آتش زدن آن قابل تصور است؟

سؤال: شیعه معتقد است که خانه ی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به آتش کشیده شده، در حالی با در نظر گرفتن موقعیت بیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) که چسبیده به مسجد بوده؛ آتش زدن آن غیر قابل تصور است؟ توضیح: فضل ابن روزبهان[1] در بعید بودن چنین اتفاقی می نویسد: چگونه مى‏ توان گفت كه عمر بن خطاب چنين تصميمى را اتخاذ نموده و دستور به احراق بيت دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را داده؛ در حالی كه از طرفى اين بيت متصل به مسجد و قبر رسول خدا(صلى الله عليه و آله) و حجرات همسران آن حضرت ...

سؤال: آیا مطالبۀ حق توسط حضرت زهرا سلام الله علیها امری بی اساس است؟

توضيح: بدر الدین عینی شارح کتاب صحیح بخاری در ادعایی می گوید: اگر گفته شود که روایت شده که فاطمه (علیها السلام) فدک را مطالبه نموده است و بگوید که پیامبر اکرم (صلی اله علیه و آله) فدک را به فاطمه (علیها السلام) بخشیدند و علی (علیه السلام) نیز بر این امر شهادت داد؛ ولی ابوبکر شهادت او را قبول ننمود بخاطر اینکه او همسر فاطمه (علیهما السلام) بود، می گوئیم که چنین سخنی هیچ اساسی نداشته و روایتی که بیانگر چنین امری باشد ثابت نیست .[1] در جواب می گوئیم اگر جناب عینی و دیگرانی که منکر چنین امری ...