• سه شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • الثلاثاء، 12 ربيع ثاني 1441
  • Tuesday, 10 December 2019

سؤال: نظر مفسرین اهل سنت راجع به آیه ی متعه چیست؟

جواب: اکثر مفسران اهل سنت در تفسیر آیه ی شریفه ی: (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً)؛[1] آیه را مربوط به نکاح دائم دانسته اند؛ اما با این حال تفسیر آیه به نکاح متعه را نیز به عنوان قول دیگری نقل نموده اند، منتهی بدین شکل که معتقدند جواز چنین امری مربوط به صدر اسلام بوده و چنین حکمی نسخ گردیده و نکاح متعه تا قیامت حرام دانسته شده است؟! که ما به ذکر کلام برخی از صاحبان تفسیر می پردازیم: 1)‌ سمرقندی(م373هـ) در تفسیر این آیه می نویسد: مقاتل بن سلیمان قائل بوده که آیه مربوط به نکاح ...

سؤال: حکم سجده ی تلاوت از دیدگاه مذاهب فقهی چگونه است؟

جواب:در فقه شیعه به هنگام خواندن و یا استماع و گوش فرا دادن[1] به هر یک از چهار آیه[2] در چهار سوره ی: سجده؛[3] فصّلت؛[4] النّجم؛[5] علق،[6] سجده بر مکلف واجب می گردد؛ که به این آیات، آیات عزائم گفته می شود.[7] همچنین این امر در آیات سوره‌هاى : أعراف؛[8] رعد؛[9] نحل؛[10] اسراء؛[11] مريم؛[12] حجّ؛[13] فرقان؛[14] نمل؛[15] صاد؛[16] و انشقاق،[17] نیز مستحب بوده؛ بلكه در غير این آیات، در هر آیه ای که در آن امر به سجده شده باشد، سجده كردن پس از قرائت و یا پس از استماع آن آیات مستحب می باشد.[18] در مذاهب فقهی اهل سنت، ...

سؤال: آيا بر مشروعيت تقيه دليلی در قرآن وجود دارد؟

جواب: عمل به تقيه و تظاهر برخلاف حق و حقيقت در شرايطي از نظر عقل و خرد لازم است و شرع مطهر نيز آن را تأييد کرده است. در حقيقت تقيه يکي از تعاليم اسلام است که بر اساس آن، در مواردي که جان و عرض و مال يک فرد مسلمان در اثر اظهار عقيده مورد تهديد قرار گيرد، مي تواند عقيده خود را کتمان کند. در اصطلاح شرعي به اين امر «تقيه» گفته مي شود. جواز تقيه، نه تنها مدرک شرعي دارد، بلکه عقل و خرد نيز بر درستي و لزوم آن در شرايط حساس گواهي مي دهد. چه، ...

سؤال:آيا «بسم الله الرحمن الرحیم» جزء سوره است؟

جواب:در ميان دانشمندان و علماء شيعه اختلافى در اين مسأله نيست، كه بسم الله جزء سوره حمد و همه سوره‏ هاى قرآن است، اصولًا ثبت «بسم الله» در متن قرآن مجيد در آغاز همۀ سوره‏ ها، خود گواه زنده ای بر اين امر است، زيرا مى‏دانيم در متن قرآن چيزى اضافه نوشته نشده است، و ذكر «بسم الله» در آغاز سوره‏ها از زمان پيامبر صلی الله علیه وآله تا كنون معمول بوده است. و اما از نظر دانشمندان اهل تسنن، نويسنده تفسير المنار جمع آورى جامعى از اقوال آنها نموده وی می نویسد: در ميان علما گفتگو است كه آيا ...

سؤال: واژه ی دعا و خواندن در قرآن کریم به چه معانی ای آمده است؟

جواب: از جمله واژه‏ هايى كه وهّابيون تندرو در آن سخت در اشتباهند و بر اساس اين اشتباه حكم كفر بسيارى از مسلمانان را صادر كرده‏ اند، مفهوم «دعا» در قرآن است. آنها معتقدند: هر كس پيامبر صلى الله عليه و آله يا يكى از صالحان و اولياء الله را بخواند، مشرك و كافر است و جان و مال او مباح است. صنعانى از طرفداران افكار محمّد بن عبدالوهّاب در كتاب «تنزيه الاعتقاد» عبارتى دارد كه ترجمه‏ اش اینچنين است: «خداوند «دعا» را عبادت ناميده و فرموده: «ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ»؛[1] مرا بخوانيد ...

سؤل: مراد از «مرجون لامرالله»، در سوره توبه چیست؟

جواب: غير از افراد بسيار شايسته و مؤمن و افراد بسيار زشت و كافر و غير از مستضعفين و کسانی که بدانها ملحق می گردند، و غير از مؤمنين معمولى كه كارهاى خوب و بد را با هم آميخته بجا مى‏ آورند، قرآن مجيد افرادى را بيان مي كند كه فوراً به حساب آنها رسيدگى نمى‏ شود؛ بلكه تأخير مى‏ افتد تا وقتى كه قيامت در رسد و به حساب نفوس و صلاح و طلاح آنها رسيدگى شود، در قيامت كه عالم ظهورات نفوس است. در آنجا خداوند بر اساس حالت‏هاى نفسيّه آنان، يا آنانرا مورد رحمت خود قرار مي ...

آیا آیات و سوره ها به ترتیب بر پیامبر (ص) نازل شده است ؟

خیر قرآن به ترتیبی که الان موجود است بر پیامبر «صلی الله علیه وآله» نازل نشده ،مثلا از سورۀ حمد شروع شده وبه سورۀ ناس ختم شود. بلکه آیات قرآن به تدریج برپیامبر«صلی لله علیه وآله» نازل می شد و حضرت دستور می دادند که آن آیات در کجا قرار بگیرند.

نام گذاری سوره های قرآن چگونه و توسط چه شخصی صورت گرفته است؟

در باب نامگذاری سوره های قرآن دو نظریه میان مفسرین وجود دارد: الف- توقیفی بودن ، ب- عدم توقیفی بودن. آیت الله معرفت«رحمه الله» در کتاب علوم قرآنی می نویسند[1]: اسامی سوره ها مانند تعداد آیات هر آیات هر سوره توقیفی است « یعنی از طرف شارع مقدس است»وبا صلاح دید شخص پیامبر «صلی الله علیه وآله» نامگذاری شده است . بیشتر سورها یک نام دارد و برخی دو یا چند نام. این نام گذاری ها ، «دو یا بیشتر» طبق شیوۀ عرب با کوچک ترین مناسبت انجام می گرفته است [2]. برخی از مفسرین نیز قائل به عدم توقیف ...

قرآن چند آيه دارد؟

پاسخ : آنچه مسلم و اجماعى است، اين است كه آيات قرآن مجيد از شش هزار (6000) آيه كمتر نمى‏ باشد، ولى در بيشتر از آن اختلاف نظرهايى وجود دارد. [1] برخى از عواملى كه باعث اختلاف در تعداد آيات شده عبارتند از: 1. عده ‏اى حروف مقطعه را يك آيه شمرده ‏اند، ولى برخى آن‏ها را يك آيه مستقل به حساب نياورده‏ اند. [2] 2. ابو عمر و دانى مى‏گويد: من در قرآن كلمه ‏اى جز “مدها متان “[3] كلمه ديگرى نمى‏ شناسم كه يك آيه به حساب آمده باشد، در حالى كه ديگران كلمات ديگرى مانند: “والنجم “، ...

سؤال: شب قدر از دیدگاه روایات شیعه و سنی کدام یک از شبهای ماه رمضان است؟

جواب: بر اساس آیات کریمه ی قرآن شب قدر در یکی از شبهای ماه رمضان قرار گرفته؛ همچنان که خداوند متعال می فرماید:«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآن»؛[1]ماه رمضان ماهى است كه قرآن در آن فرو فرستاده شده. همچنان که می فرماید:«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر»،[2]به يقين ما اين (قرآن) را در شب قدر فرو فرستاديم. شب قدر از دیدگاه روایات شیعه مرحوم میرزای نوری(متوفی:1320)، در کتاب: «مستدرک الوسائل»، 33 روایت در باب تعیین شب قدر از طریق شیعه و سنی روایت نموده اند. بانگاهی به این روایات مشخص می گردد در روایات نقل شده از سوی اهل بیت(علیهم السلام)، ...