• سه شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • الثلاثاء، 12 ربيع ثاني 1441
  • Tuesday, 10 December 2019

جبری بودن خلقت

سلام من در خصوص خلقت انسان یک عقیده دارم و آن اینکه اساس خلقت بر اساس جبر بوده است.وما اختياري در خلقت خود نداشته ايم سوال اين است كه چرا در آغازخلقت از ما سوالي به عمل نيامد.؟ با سلام به دوست محترم در مورد خلقت انسان آنچه که قبل از هر چیز باید مورد توجه قرار بگیرد این است که: 1- خلق انسان و خارج نمودن او از مرحلۀ عدم بزگترین موهبت و لطف الهی است ودر مورد لطف و موهبت جز سپاس و شکر گذاری به در گاه ربوبی چیزی متصور نیست و شکر منعم نیزامری عقلایی است ...

آيا اقتدابه امام جماعت مذهب مخالف جايز است؟

بسم الله الرحمن الرحيم بر اساس ديدگاه اهل سنت آيا اقتدابه امام جماعت مذهب مخالف جايز است؟ پاسخ دهنده: مولوي اسفندفر پيش از اين که به اين سؤال پاسخ داده شود توجه خوانندگان محترم را به يک نکته مهم جلب می کنم . مذاهب اسلامی در گذشته تاريخ با توجه به اجتهادات صحابه بعد از رحلت رسول خدا (ص) و تابعين مخصوصاًً بعد از آغاز قرن دوم هجری که دانش مندان اسلامی به صورت حرفه ای و تخصوصی به اجتهاد روی آوردند و به تدوين فقه و گسترش فروعات فقهی پرداختند ، مذاهب فقهی فراوانی در شهر های مختلف جهان ...

سوال: آيا ازدواج با اهل حق جايز است؟

جواب: اهل حق، انشعابات و گروه هاي مختلفي دارند و عده ي بسياري از آنها جز غاليان به شمارمي روند برخي از اعتقادات آنها که موجب کفر اند عبارتند از: 1. انكار بهشت‌ و جهنم‌ 2. انكار برزخ‌، پذيرش تناسخ‌ به جاي آن. 3. قول به اينکه دين‌ اهل‌حق‌ّ ديني‌ جدا از اسلام است‌. 4. قول به جسميت براي خدا. 5. قول به حلول‌ خدا در جسم‌ امام‌ علي‌ (عليه السلام) (اكثر اهل‌حقها). 6. قول به خدايي امام‌ علي‌ ((عليه السلام)) (علي‌اللهي‌ها) . به طور خلاصه اگر هر يک از اعتقادات فوق را داشته باشند بنابر فتاواي‌ اكثر مراجع‌، موجب ...

سؤال: آيا «بسم اللَّه …» جزء سوره است يا خیر؟

جواب: بايد توجه داشت كه اين موضوع برخاسته از يك نظريه ی فقهى است و آن اين است كه: آيا «بسم ‏اللَّه الرحمن الرحيم» يكى از آيات سوره حمد است يا نه؟ و به صورت كلّى آيا «بسم‏ اللَّه …» يكى از آيات هر سوره قرآن است يا خیر؟ در نتيجه، هر كس معتقد است «بسم ‏اللَّه …» از آيات سوره حمد است، قرائت آن را در نماز واجب مى ‏داند. همچنين كسى كه آن را آيه‏ اى از هر سوره مى ‏داند، طبعاً- چه در حمد و چه در غير حمد- فتوا به وجوب قرائت آن مى ‏دهد. [1] ...

سؤال: آیا مرحوم سید مرتضی(ره) قائل به خفی بودن نص غدیر بر امامت امام علی علیه السلام بوده است؟

جواب: نص بر دو گونه است جلی و خفی. نص جلی لفظی است که ظاهر لفظ آن صریح در معنای مقصود است و خلاف آن معنا به ذهن متبادر نمی گردد. ونص خفی عبارت از لفظی است که لفظ به تنهایی صریح در معنای مقصود نخواهد بود؛ بلکه به کمک قرائن و شواهد چنین تصریحی فهمیده می گردد. مرحوم سید مرتضی در مجموعه رسائل خویش در مورد نص بر امامت می نویسد: «إن النص على ضربين : موسوم بالجلي ، وموصوف بالخفي . وأما الجلي : فهو الذي يستفاد من ظاهر لفظه النص بالإمامة ، كقوله عليه السلام ( هذا ...

سؤال: اگر شهادت ثالثه در اذان مستحب است چرا گفتن آن در تشهد حرام است؟

پاسخ:اذان و اقامه از مقدمات نماز و خارج از حقیقت نماز است، در حالی که تشهد از اجزای نماز و داخل در حقیقت نماز بوده که فرق میان این دو آشکار است؛ لذا طهارت (از حدث و خبث) در اذان شرط صحت آن نبوده و (نفس) تکلّم در اثنای اذان و اقامه نیز مبطل آن نیست؛ در حالی که تکلم در حین تشهد موجب بطلان نماز است. همچنین روایات صریح در آن است که تشهد تنها شامل دو شهادت بوده؛ لذا ادله ی عام دال بر شهادت ثالثه شامل آن نبوده؛ بخلاف اذان که در آن تمسک به اطلاق ادله ...

اگر انسان در دوران جوانى بميرد اگر گناهى كرده باشد يا مال به گردن او باشد، آيا بخشيده میشود يا خير؟

پاسخ : گناهان به سه بخش تقسيم مى‏شود 1. گناهى كه شخص مرتكب آن گردد و در همين دنيا مورد تنبيه واقع شود، مثل اينكه حد شرعى بر او از طرف حاكم شرع جارى گردد ديگر در قيامت به سبب همين گناه مورد عذاب الهى قرار نمى‏گيرد، زيرا به فرموده امام على‏ عليه السلام خداوند متعال مهربان‏تر و بزرگوارتر از آن است كه بنده ‏اى را دو مرتبه به شكنجه خود مبتلا سازد.[1] 2. گناهى كه قابل آمرزش نيست و آن عبارت از ظلم و ستمگرى برخى از بندگان نسبت به بعضى ديگر آنها است، مولاى متقيان امام على‏ عليه ...

سؤال: ویژگی های «روح» چیست و راه درک آن چگونه است؟

جواب: همانگونه كه اصل وجود روح را جداى از بدن با دلايلى مى‌توان اثبات كرد، ویژگی های منحصر به روح را نيز مى‌توان اثبات كرد. وقتى كه مى‌گوئيم روح، موجودى غير مادى است اعتراف به اين حقيقت است كه واقعيت روح را نشناخته‌ايم و به آسانى قابل شناخت نيست و به همين دليل آثار او نيز غير مادى است و بهترين راه شناختن ويژگيها و آثار روح، تجربه درونى افراد است. ما موجودات مادى را با خواصى مى‌شناسيم كه روشن ترين آنها امتداد است. وجودى را مادى مى‌گوئيم كه امتداد؛ يعنى: طول، عرض و ضخامت داشته باشد. وجودى كه حداقل ...

سؤال: وجوب امامت در سه مذهب امامیه و اسماعیلیه و زیدیه چگونه است؟

جواب: از نظر امامیه، وجوب امامت، وجوب کلامی است (وجوب علی الله)؛ نه وجوب فقهی (وجوب علی الناس). مقصود از وجوب کلامی، این است که عمل خاصی مقتضای عدل، حکمت، جود، رحمت یا دیگر صفات کمال الهی باشد و چو ن ترک چنین عملی، مستلزم نقص در ساحت خداوندی و در نتیجه، محال است، انجام آن عمل، واجب و ضروری است. البته، کسی آن عمل را بر خداوند واجب نمی کند، بلکه او خود به مقتضای صفات کمال و جمال، آن را بر خود واجب می کند. چنان که می فرماید: (كَتَبَ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ)؛[1] (إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏).[2] و آیات ...

سؤال: واژه ی دعا و خواندن در قرآن کریم به چه معانی ای آمده است؟

جواب: از جمله واژه‏ هايى كه وهّابيون تندرو در آن سخت در اشتباهند و بر اساس اين اشتباه حكم كفر بسيارى از مسلمانان را صادر كرده‏ اند، مفهوم «دعا» در قرآن است. آنها معتقدند: هر كس پيامبر صلى الله عليه و آله يا يكى از صالحان و اولياء الله را بخواند، مشرك و كافر است و جان و مال او مباح است. صنعانى از طرفداران افكار محمّد بن عبدالوهّاب در كتاب «تنزيه الاعتقاد» عبارتى دارد كه ترجمه‏ اش اینچنين است: «خداوند «دعا» را عبادت ناميده و فرموده: «ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ»؛[1] مرا بخوانيد ...