• یکشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۸
  • الأحد، 23 جماد أول 1441
  • Sunday, 19 January 2020

آيا شفاعت، تشويق به گناه نيست؟

پاسخ : «شفع»، «شفاعت» هر دو مصدرند كه به معناى منضم كردن چيزى به چيزى می باشند. راغب می گويد: «اشفع: ضمّ شى‏ءٍ إلى مثله»؛ شفع: ضميمه كردن چيزى است به چيز ديگر.[1] در أقرب الموارد آمده است: «شفع العدد صّيَّره زوجاً»؛ عدد را شفع كرد، يعنى آن را زوج كرد. [2] ظاهراً شفاعت را از آن جهت شفاعت گويند كه شفيع خواهش خويش را به ايمان و عمل ناقص شخصى كه مورد شفاعت است، منضم می كند و هر دو مجموعاً نزد خدا اثر می كند، با در نظر گرفتن اين نكته كه انگيزاننده شفيع، خداست و اوست كه ...

آيا خداى تعالى مى ‏داند شخص از زمان تولد تا زمان مرگ چه كارى انجام مى‏ دهد؟ پس چرا همان زمان اول تولد انسان را به بهشت يا جهنم نبرده است؟

پاسخ : شكى نيست پروردگار عالم چنين علمی را دارد و او بر همه چيز، عالم و داناست. به طورى كه جهل در ذات رب ‏العالمين هرگز راه ندارد. اما آن چه مهم است آن است كه بايد فرق اساسى ميان امتحان الهى و امتحان بشرى معلوم گردد. زيرا ما انسان‏ها معمولاً نسبت به اشياء و باطن آنها جهل داريم و با امتحان و آزمايش تلاش می ‏كنيم تا نكته مجهول را رفع نماييم؛ ولى خداى سبحان كه كليدهاى غيب و همه اسرار در نزد اوست هرگز نسبت به آينده، جهلى ندارد تا نيازمند امتحان و آزمايش ما باشد بلكه به ...

چرا شيعيان، أميرالمؤمنين ‏عليه السلام را از پيامبر بالاتر مى‏ دانند؟

پاسخ : هرگز شيعيان چنين اعتقادى نداشته و ندارند. البته ايراد تهمت و نسبت ‏هاى ناروا بر جامعه شيعى در طول تاريخ سابقه داشته است. شيعيان به موجب روايات و جريانات صحيح تاريخى حضرت على‏ عليه السلام را اولين مرد مسلمان و از بهترين ياران و اصحاب رسول گرامى اسلام ‏صلى الله عليه وآله مى ‏دانند و از افتخارات آن حضرت اين است كه فرموده: «انا عبد من عبيد محمدصلى الله عليه وآله».[1] رسول خداصلى الله عليه وآله نيز در شأن او بيانات زيادى دارند از جمله فرمودند: «يا على انت من بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى ...

زمانى كه رسول اكرم‏ صلى الله عليه وآله در جاهايى از قرآن به كارى امر يا نهى شده ‏اند آن اوامر و نواهى مخصوص خود آن حضرت است يا امت را نيز شامل مى ‏شود؟

پاسخ : رسول گرامى اسلام‏ صلى الله عليه وآله هم مانند بقيه مسلمانان مورد خطاب شارع و مأمور به اوامر الهى و مورد نهى از نواحى حق تعالى است و بديهى است آن حضرت اين اوامر و نواحى را به نحو احسن و اكمل اطاعت می كردند ولى آن چه از در خصوص رسول خدا نقل شده آن است كه بعضى اوامر و نواهى اختصاص ويژه ‏اى به آن حضرت داشته است از آن جمله: نماز شب (قيام الليل) كه مى ‏گويند بر حضرت واجب بوده. تفسير درّالمنثور می گويد: لمّا نزلت «يا ايها المزمّل قم الليل الا قليلاً» مكث ...

معيار در فهم كلمه «سنت» چيست؟

پاسخ : واژگان «سنت» در لغت به معناى راه و روش و جمع آن «سنن» می ‏باشد. و در اصطلاح شرع به اوامر و نواهى قولي يا فعلى رسول خداصلى الله عليه وآله اطلاق می ‏شود و اين در موردى است كه در قرآن چيزى اشاره نشده باشد و لذا در لسان دليل گفته می ‏شود «الكتاب و السنّة» يعنى قرآن و حديث. [1] البته در غالب استعمالات كلمه «أهل» به آن اضافه می ‏گردد و گفته می ‏شود «اهل سنت» و نيز گاهى كلمه «جماعت» بر آن عطف گرفته می ‏شود: «اهل سنت و جماعت». بديهى است طبق آن ...

 شيعه ‏ها عقیده به عصمت ائمه دارند در حالیکه در قرآن آمده فقط فرشتگان و پيامبران الهى معصوم مى ‏باشند

پاسخ : از نحوه سؤال استفاده می ‏شود كه عصمت پيامبران الهى و فرشتگان در نزد سؤال كننده امرى ثابت و مسلّم است ولى مازاد بر اين دو گروه (كه شايد مراد وى عصمت چهارده معصوم باشد) چه دليلى بر عصمت آنها وجود دارد؟ دلايل مختلفى در نزد شيعيان هست كه از آنها استفاده عصمت می ‏شود و چون بنابر اختصار است فقط به يك مورد اشاره می ‏گردد. قبل از آن تذكر چند نكته: اولاً: آيه ای در قرآن كه معصوم بودن را منحصر به پيامبران و فرشتگان بداند وجود ندارد (به گونه ای كه نفى غير نمايد). آن ...

چرا بشر همواره ديندار بوده است؟

پاسخ : عوامل متعددى را براى رويكرد بشر به دين می توان ذكر كرد: 1. نياز به دين امرى فطرى است. يونگ روان‏شناس سوييسى می گويد: «اين را نمی توان انكار كرد كه دين يكى از قديمی ترين تظاهرات روح انسانى است. از طريق مطالعه سخن هاى باستانى ناخودآگاه قومى در می يابيم كه انسان داراى يك كنش مذهبى است و اين كُنش با همان نيرومندى در وى مؤثر است كه غرايز جنسيت و پرخاشگرى.» [1] بسيارى از دين پژوهان و روانشناسان معتقدند نياز به خدا و دين يكى از نيازهاى اوليه بشر است و هيچ جامعه‏ اى را نمی ...

 چرا بايد انسانها حتماً ديندار باشند؟

پاسخ : اعتقاد دينى و پرستش يكى از نيازهاى فطرى بشر است و همواره در جوامع بشرى وجود داشته است. تمام دانشمندان بر اين باورند كه حتى جوامع اوليه نيز داراى نوعى دين و آيين پرستش بوده اند. جامعه شناس معروف، ساموئل كينگ در اين باره می نويسد: «كليه جوامع بشرى داراى نوعى مذهب بوده اند. امروز در سرتاسر جهان نه تنها مذهب وجود دارد بلكه تحقيقات دقيق نشان می دهد كه طوايف اوليه بشر نيز داراى نوعى مذهب بوده اند.» [1] آيت‏الله جوادى آملى در تعريف دين می گويد: «معنى لغوى دين، انقياد، خضوع، پيروى، اطاعت، تسليم و جزاست ...

 درباره معجزات امام على‏ عليه السلام و قضيه رد الشمس توضيح دهيد؟

پاسخ : معجزه كار خارق العاده‏ اى است كه از راه علل و اسباب عادى و طبيعى حادث شود و با ادعاى نبوت و يا امامت صاحب معجزه همراه باشد. قرآن كريم، وقوع امر خارق العاده و معجزه را تصديق كرده و بعضى از مصاديق آن را براى پيامبران پيشين اثبات نموده است، مانند داستان اژدها شدن عصاى حضرت موسى و بلعيدن سحر ساحران توسط آن؛[1] داستان يد بيضا، خون شدن آشاميدنى‏ ها و تسلط وزغ و بيمارى بر قوم فرعون[2] و همچنين سخن گفتن حضرت عيسى ‏عليه السلام در گهواره و شفا دادن افراد كور و معالجه بيماران مبتلا ...

آيا عصمت پيامبران نتيجه تلاش خود آنها بوده يا خدا آنها را معصوم كرده است؟ اگر خدا آنها را معصوم كرده چه دليلى براى اين كار وجود داشته و ارزش عصمت در چيست؟

پاسخ : از آنجا كه در احاديث متعددى براى تبيين مقام و منزلت انبياء و امامان از واژه عصمت و معصوم و مشتقات آنها استفاده شده است و از طرفى عصمت به معناى منع كردن می باشد ممكن است تصور شود كه اجتناب از آلودگى ها در اختيار اهل عصمت نيست بلكه خدا آنان را به اجبار از انجام گناهان باز داشته است و آن وقت اين سؤال پيش آيد كه چرا خدا آنان را به اجبار معصوم كرده است؟ و ارزش عصمت در چيست؟ مباحث ذيل اين سؤال را جواب می گويد. عصمت: در لغت به معناى ذيل آمده ...