• جمعه، ۴ بهمن ۱۳۹۸
  • الجمعة، 28 جماد أول 1441
  • Friday, 24 January 2020

آيا نگاه به معلمان مرد و سخنرانى آنان براى زنان جايز است؟

1 ـ نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم جايز نيست، اما نگاه به صورت و دستها تا مچ اگر بدون قصد لذت باشد، اشكالى ندارد. همچنين سخنرانى براى زنان با رعايت تمام جهات شرعى اشكالى ندارد. 2ـ زنان مسلمان و با ايمان بايد تلاش نمايند كه از نگاه هاى غير لازم به مردان خوددارى كنند، همان گونه كه در روايتى از حضرت زاهرا(س) نقل شده است كه به خاطر اين كه چشمشان به نامحرم نيفتد از اتاقى كه در آن مردى نابينا وجود داشت بيرون رفتند.

آيا كار كردن زن در خارج از خانه اشكال دارد؟بويژه در بيمارستان ها كه شيفت هاى شبانه مختلط كار مى كنند و نياز اقتصادى زنان باعث اشتغال آنان شده است؟

جواب: 1 ـ از نظر اسلام زن و مرد از لحاظ شخصيت و هويت انسانى با يكديگر برابر بوده و در بسيارى از احكام عبادى وحقوق اجتماعى نظير ارث، تعليم و تربيت و… زن با مرد شريك است، مگر امورى كه بنا بر حكمت خداوندى به زنان اجازه قبول مسؤوليت داده نشده (قضاوت، جنگ، حكومت و …) . 2 ـ اسلام و فقهاى مذاهب اسلامى كاركردن زنان را در خارج از خانه حرام ندانسته اند. 3 ـ وضعيت كنونى اجتماعات بشرى گاهى اقتضا دارد كه زنان در برخى منصبهاى اجتماعى و مشاغل حساس مشاركت داشته باشند و نقش سازنده آنان ...

آيا قسم خوردن در ماه رمضان، روزه را باطل مى كند؟

پاسخ : قسم به معناى سوگند است. اصل آن، چنان كه راغب گفته، از «قسامه» است; [1] و قسامه بنا به نقل اقرب الموارد، جماعتى است كه بر چيزى سوگند مى خورند و آن را مى گيرند يا به چيزى گواهى مى دهند. [2] در زبان عربى، «يمين» نيز به معناى قسم و پيمان است. در كتاب هاى فقهى شيعه و سنّى، احكام سوگند در ذيل همين عنوان آمده است. در كتاب الفقه على المذاهب الاربعه آمده است: حكم سوگند خوردن به اختلاف احوال، گوناگون مى شود; پس گاهى واجب مى شود و آن وقتى است كه امر واجبى بر ...

آيا سر بريدن حيوان در مقابل افراد جايز است؟

در سر بريدن حيوانات در مقابل اشخاص، چنانچه كسى كه حيوان را ذبح مى كند، نيت پرستش آن شخص را دارد قطعاً شرك و حرام است و يكى از احتمالات در آيه شريفه “وَ ما اُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِاللّهِ” چنين موردى است. ولى اگر حيوان را ذبح مى كند جهت صدقه دادن و يا شكرانه رسيدن عزيزى از عزيزان، و به هنگام ذبح نام خدا را مى برد، مانعى ندارد، هم چنان كه در هنگام تولد فرزند و يا ازدواج و يا قدوم حجّاج براى خدا قربانى انجام مى شود. پس آنچه از نظر بيشتر فقها حرام است اين است كه ...

آيا سخن گفتن هنگام غذا خوردن جايز است؟

در شرع مقدس اسلام از سخن گفتن در هنگام غذا منع نشده است، بنابراين اشكالى ندارد. ولي از نظر علمى انسان بايد در هنگام غذا خوردن، آرامش كامل داشته و هيچ گونه اضطرابي نداشته باشد و نيز به غذاى خود توجه كند، تا دستگاه گوارش هماهنگ با نوع غذا فعاليت خود را انجام دهد. بنابراين سخنان مهيج ، طرح اختلافات و منازعات و هر سخني كه حالت نگراني و اضطراب در انسان ايجاد كند و موجب غفلت از غذا شود، زيان آور است. ولي سخنان نرم ، شيرين و دلنشين كه آرام‏بخش روح و روان است مى‏تواند مفيد باشد. [1] ...

آيا زيارت اهل قبور در روزهاى معيّن جايز است؟

اصل زيارت قبور مؤمنان جهت عبرت گرفتن و به ياد مرگ و آخرت افتادن، و همچنين قرائت فاتحه و طلب رحمت براى آنان مستحب و پسنديده است و در استحباب آن بين فقهاى اسلامى اختلافى نمى ‏باشد و حتي زيارت زنان نيز – البته در صورتي كه زيارت آنان همراه با امورى كه از نظر شرعى نهى نشده ، باشد – ، از نظر تمام مذاهب اسلامى به جز شافعيه و حنابله مستحب است ولى اين دو مذهب زيارت قبور را براى بانوان مكروه مى‏ دانند. اما نسبت به زيارت قبور در روزهاى معين در كتاب الفقه على مذاهب الاربعه ...

آيا زنی می تواند نوه پسری يا نوه دخترى خود را شير دهد؟

از نظر علماى شيعه و اهل سنت شير دادن مادربزرگ به نوه پسري اشكال ندارد، ولى نوزادى كه شير خورده است نمى‏تواند با فرزندان عمو و عمه ‏اش ازدواج كند؛ زيرا كودك تغذيه شده از شير مادربزرگ، برادر و يا خواهر رضاعى عمو و عمه ‏اش مى ‏شود و فرزندان آنها برادرزاده‏ ها و خواهرزاده‏ هاى او محسوب مى‏شوند. اما از نظر فقه شيعه اگر مادر بزرگ به نوه دخترى خود، شير ‏دهد، مادر اين كودك بر پدرش حرام مى‏ شود، چون مادر طفل، خواهر رضاعى او مى‏گردد و ازدواج شخص باخواهر رضاعى فرزندش جايز نيست. از نظر اهل سنت ...

سؤال: آيا درست است كه شيعه، صحابه پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله را دشنام و ناسزا مى گويد؟

جواب: دشنام و ناسزاگويى كه در لغت عرب به آن «سبّ» مى گويند، يكى از محرمات الهى است كه پيامبر گرامى اسلام صلَّى اللّه عليه و آله به شدّت از آن نهى كرده است. محدثان اسلامى از هر دو گروه از پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله نقل مى كنند كه آن حضرت فرمود:«سِبابُ المُسْلمِ فُسُوقٌ»،[1] دشنام دادن به مسلمان و ناسزاگويى به وى، فسق و گناه است. ابوبصير از امام باقر عليه السَّلام نقل مى كند كه فردى از قبيله تميم به حضور پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله رسيد و از آن حضرت موعظه درخواست كرد. از جمله ...

آيا در ذبح حيوانات «بسم الله» گفتن لازم است و حكم ذبيحه غير مسلمان چيست؟

ذكر نام خدا به هنگام ذبح نزد عموم مسلمين (به غير از شافعيه كه مستحب مى داند) واجب است و ترك عمدى آن موجب حرمت گوشت ذبيحه مى گردد ولى فراموشى آن باعث حرمت نمى شود. اما در حيوانى كه كفار ذبح مى كنند، نظر اهل سنت بر اين است كه، چنانچه اهل كتاب نام غير خدا را بر ذبيحه نبرند (مانند بِاسْمِ الْمَسيحِ يا بِاسْمِ الْمَرْيَمِ) حلال است البته حنابله در مورد اهل كتاب شرط مى كنند كه نام خدا را ببرند و در صورتى كه ندانيم اسم خدا را برده اند يا خير ذبيحه آنها حلال است. مشهور ...

سؤال: آيا در اسلام کشتن ناگهانی(ترور) جایز است؟

جواب: از روايات معصومان استفاده مى‏ شود كه كشتن غافلگيرانه ممنوع است. چندين روايت از شيعه و سنى از پيامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) نقل كرده‏اند كه حضرت فرموده ‏اند: «الأيمان قيّد[1] الفتك والمؤمن لايفتك» اين حديث در منابع اهل سنت از زبير[2] و معاويه[3] و ابوهريره[4] نقل شده است و در منابع شيعه نيز حديث فوق از پيامبر نقل شده است. ابوالصباح كنانى به امام صادق (علیه السلام) عرضه داشت: «در همسايگى ما مردى است كه از اميرالمؤمنين بد گويى مى‏ كند. آيا اجازه كشتن او را مى‏ دهيد؟ امام مى‏ فرمايد: پيامبر (صلی الله علیه وآله) از ...