• یکشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۸
  • الأحد، 28 جماد ثاني 1441
  • Sunday, 23 February 2020

صحبت كردن زن و مرد نامحرم با يكديگر از ديدگاه قرآن كريم چگونه است؟

پاسخ : اصل صحبت كردن از نظر شرعى مانعى ندارد و زن و مرد مى ‏توانند در حدّ معمول با يكديگر سخن بگويند همانطور كه قرآن كريم در بعضى از آيات به اينگونه موارد اشاره كرده است. در جريان حضرت موسى‏ عليه السلام و دختران حضرت شعيب مى‏ فرمايد: «قال ما خطبكما قالتا لانسقى حتى يصدر الرعاء و ابونا شيخ كبير» ؛ [1] موسى به آن دختران گفت: كار شما چيست؟ (و چرا گوسفندان خود را آب نمى ‏دهيد؟) گفتند ما آنها را آب نمى ‏دهيم تا چوپان‏ ها همگى خارج شوند و پدر ما پيرمرد كهنسالى است. (و قادر ...

امام حسين چه حجّى انجام داده كه نصفه گذاشت و به سوى كربلا حركت كرد؟

پاسخ : خداى بزرگ حج را بر بندگان خود واجب نمود تا با انجام آن به تزكيه و پاكى نفس و اعتراف به بندگى بپردازند. حج سه نوع است، كه دو نوع آن يعنى حج تمتع و افراد مورد توجه مسلمانان قرار دارد. و در عمره حج وجود دارد: يكى عمره تمتع و ديگرى عمره مفرده كه مسلمانان عمره مفرده را در طول سال انجام مى‏دهند امّا عمره تمتع در ماه‏ هاى حج انجام مى‏ شود. كسانى كه حج بر آنان واجب است بايستى پيش از مراسم حج واجب كه از روز نهم ذيحجه با احرام و طواف در عرفات ...

چرا صيغه در مذهب شيعه حلال است ولى در مذهب ما سنّى ها حرام است؟

پاسخ : صيغه يا ازدواج موقت از نگاه شیعیان يكى از دستوارت قرآن و سنّت است. در قرآن مى‏ فرمايد: «فاذا استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن» (سوره نساء، 24) زمانى را كه متعه (ازدواج موقت) مى‏كنيد واجب است مهر آنان را بپردازيد. گروهى از صحابه و مفسران شيعه و اهل‏سنّت در ذيل آيه مى‏ گويند: «شأن نزول آيه در مورد عقد موقت بوده است»[1] ابن عباس نيز بر اين باور بوده كه اين آيه درباره ازدواج موقت نازل شده است. روايات فراوانى نيز به جواز بلكه انجام ازدواج موقت توسط صحابه وارد شده است كه مى‏ توان به كتاب‏هاى مربوطه ...

چرا شيعيان اگر رفت و برگشت آنها 45 كيلومتر باشد نماز و روزه آنها شكسته مى شود ولى سنّى اگر 100 كيلومتر بروند بايد نماز و روزه خود را كامل و تمام انجام دهند.

پاسخ : اختلاف در وجود منابع روايى و أحاديث موجب اختلاف در فتوا شده است. شيعه بر اساس رواياتى كه از امام صادق‏ عليه السلام دارد، استفاده مى ‏كند كه سفر با 44 كيلومتر محقّق مى‏ شود و بر اساس آيات و رواياتى كه مى‏ گويد مسافر بايد نماز خود را شكسته و روزه خود را افطار كند، فتوا مى ‏دهد كه اين فرد نمى‏ تواند نماز كامل و يا روزه بگيرد. يكى از شرايط قصد و ناقص خواندن نماز آن است كه مسافت شرعى پيموده شود. كه در مقدار مسافت شرعى ديدگاه مذاهب مختلف است. از ديدگاه فقه اهل‏بيت، ...

چرا اهل سنّت شافعى معتقدند اگر شخصى دست به زن حلال خود يا به غيره بزند وضوى او باطل مى شود؟

پاسخ : روشن است كه هر يك از مذاهب اسلامى بر اساس قواعد و اصولى پديد آمده كه مؤسس و پايه‏ گذار آن، آن مذهب را بنا نهاده است، چرا كه پيدايى مذاهب نتيجه اجتهاد رؤساى آن مى ‏باشد و يكى از عوامل پيدايى مذاهب اسلامى را مى‏ توان اجتهاد دانست. امام شافعى يكى از علماى اهل‏سنّت است كه خودش در قرن سوّم پايه ‏گذار مذهب فقهى شافعى گرديد كه پيروان وى در بين كردنشينان ايران، عراق، تركيه و بيشتر در مصر حضور دارند. يكى از فتاواى امام شافعى كه با ساير مذاهب از جمله مذهب شيعه و مذهب ابوحنيفه ...

آيا اين كه احكام الهى فلسفه ندارند دليلى عقلى بر آن است، يا صرفاً تعبدى مى باشد؟ چرا ما بايد تعبداً احكام الهى را قبول كنيم، مثلاً ممكن است كه ملاكات احكام مربوط به زمان پيامبرصلى الله عليه وآله باشد و اكنون زمانه شرايط لازم را نسبت به آن ملاكات ندارد؟

 پاسخ : در سؤال آمده است: «احكام الهى فلسفه ندارند…» اين سخن ناتمام است؛ چرا كه از ديدگاه دانشمندان از جمله علماى علم اصول و فقه اين مطلب پذيرفته شده كه احكام الهى تابع مصالح و مفاسد مى‏ باشند. به عبارت ديگر هر حكم الهى از يك مصلحت و فلسفه ‏اى برخوردار است كه براى فرد و جامعه مفيد و مؤثر مى‏ باشد. البته اين بحث مطرح است كه آيا عقل انسان توانايى دست‏يابى به آن را دارد يا خير؟ فلسفه يا حكمت و مصلحت پاره‏اى از احكام قرآن و روايات بيان شده كه مى ‏توانيد به كتاب ارزشمند محدث ...

چرا روزه گرفتن در روز عاشورا حرام است؟

پاسخ : روزه يكى از عباداتى است كه از ناحيه خداى متعال واجب شده است و داراى شكل ظاهرى و محتوايى باطنى و معنوى است كه گاهى فقط از آن، همين شكل ظاهرى يعنى نخوردن و نياشاميدن نصيب روزه دار مى‏شود. ولى گاهى افزون بر آن ، باعث قرب به خدا و ايستادگى در برابر سختي ها و شياطين درونى و بيرونى و استقامت وپايدارى مى‏ گردد و انسان از اين گونه عبادات احساس نشاط و خرسندى نموده و در آخرت نيز از پاداش آن بهره ‏مند خواهد شد. روزه داراى تقسيماتى است كه عبارت است از: 1- واجب: مانند ...

آيا مى شود خدا را به گونه اى ديگر غير از نماز پرستش نمود؟

پاسخ : اگر مقصود اين است كه نماز ترك و رها شود، و خداوند به گونه ‏اى ديگر عبادت شود، از نظر اسلام، اين كار صحيح نيست، چرا كه قرآن مجيد مى ‏فرمايد: “”ان الصلوة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا”[1] نماز وظيفه ثابت و معينى براى مؤمنان است. پيامبر اكرم (ص) نيز مى ‏فرمايد: نماز عمود دين، و اولين عملى است كه (در قيامت) مورد توجه قرار مى ‏گيرد، اگر صحيح بود، به اعمال ديگر نيز توجه می شود، و اگر صحيح نبود به كارهاى ديگر توجهى نمى‏ شود. [2] همچنين مى‏ فرمايد: از من نيست كسى كه نماز را ...

به فرموده يكى از ائمه عليهم السلام اگر با تحقيق وارد دين شويد، از آن خارج نخواهيد شد، ما می دانيم مسلمان به دنيا می آييم و به سن تكليف می رسيم اگر دين ديگرى را انتخاب كنيم حكم خارج شده از اسلام بر ما لازم می آيد و محكوم به مرگ می شويم، چه كنيم؟

پاسخ : انسان وقتى كه غريزه واقع بينى را به كار انداخت به هر گوشه و كنار جهان آفرينش كه نگاه كند دلايل فراوانى بر وجود پروردگار و آفريننده جهان می ‏بيند و می ‏فهمد كه جهان هستى حتماً تكيه‏ گاهى دارد كه منبع هستى و ايجاد كننده و باقى نگه دارنده جهان است و آن هستى بى پايان و منبع علم و قدرت خداست كه نظام هستى از درياى وجود او سرچشمه می ‏گيرد. به واسطه همين غريزه تا آنجا كه تاريخ گواهى می ‏دهد پيوسته اكثريت جامعه انسانى خدايى براى جهان معتقد بوده و غير از اسلام ساير ...

چرا وقتى كه نام پاك حضرت پيامبرصلى الله عليه وآله مى آيد و گفته مى شود بايد صلوات بفرستيم؟

پاسخ : يكى از صفات خداوند در مكتب اسلام حكمت خداوند است، حكيم به كسى گفته مى‏ شود كه كار بدون هدف و مصلحت انجام نمى‏ دهد، از جمله آفرينش انسان است كه بنا به حكمت خلق شده و در خلقت آن غايت و هدف متعالى فرض شده است. از طرفى خداوند غنى بالذات است لذا در خلقت و آفرينش به حكم عقل و نقل چيزى عايد او نخواهد شد كه در غير اين صورت او كمال مطلق و غنى بالذات نخواهد بود. بنابراين در خلقت هر چه خير است به مخلوقين برمى‏گردد كه او فيّاض على الاطلاق است. انسان ...