• پنجشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۸
  • الخميس، 24 صفر 1441
  • Thursday, 24 October 2019

عراف کیست و حکم فقهی آن چگونه است؟

جواب: یکی از کسب های حرام در فقه فریقین(شیعه-سنی) کهانت و خبر از آینده به صورت قطع است که به این افراد «عرّاف» گفته می شود. در معناى «کاهن» و «عرّاف» اختلاف نظر است، هر چند که نقطه ی مشترک هر دو خبر از امور مخفی بر دیگران است. طريحى مى‌ نویسد: «كاهن كسى است كه اخبار اتفاقات آينده را دريافت مى‌كند و مدّعى است اخبار سرّى را مى‌داند. گفته‌اند: در ميان عرب، كاهنانى همچون شق و سطيح و ديگران بوده‌اند. برخى از ايشان مى‌پنداشته‌اند كه يكى از جنيان، فرمان‌بردار اوست و به وى اخبار را گزارش مى‌كند و بعضى ...

سؤال: کتاب تحفه اثنی عشریّه نوشته کیست و رویکرد آن چگونه است؟

جواب: کتاب «تحفه اثنا عشریه»، در اوایل سده ی سیزدهم هجرى در نقد و ردّ آراء و باورهاى شیعى نگارش یافته و می توان گفت پُرآوازه ‏ترین اثر در این زمینه در شبه قارّه هند است. مؤلف این کتاب، شاه عبدالعزیز محدث دهلوی(م:1239)،[1] ملقب به «سراج الهند» است. پدر وی شاه ولی الله دهلوی بوده که تبارش با سى و یک پشت به خلیفه ی دوم «عمر بن الخطّاب» مى‏ رسد. محدث دهلوی این کتاب را به زبان فارسی نوشت که در زمان حیات وی در سال 1227 هجرى توسط غلام محمد بن محيى الدين اسلمى، به زبان عربی ترجمه ...

سؤال: لطفا چند کتاب در حوزه ی معرفی و نقد اعتقادات سلفیه معرفی نمائید.

جواب: برخی از کتابها که با رویکرد بررسی تاریخ و نقد سلفی گری به زبان فارسی نوشته شده اند عبارتند از: 1) سلفی گری و وهابیت ج 1 (تبار شناسی)، ناشر: سید مهدی علیزاده موسوی، انتشارات: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1391. 2) جستارهایی در نقد سلفی گری و وهابیت، ناشر: معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، 1390. 3) سلفی‌گری در آیینه تاریخ، نویسنده: آیت‌الله جعفر سبحانی، ناشر: توحید، 1393. 4) شناخت سلفيه: معنا شناسی، تاريخچه پيدايش و تحولات آن، علی الله بداشتی، ناشر: مشعر، 1387. 5) سلفی گری و وهابیت ج 2 (مبانی اعتقادی)، ناشر: سیدمهدی علی زاده موسوی،انتشارات: ...

موقعيت سياسى فرقه بهائيت و جايگاه آن در دنيا چگونه است؟

پاسخ: بهائيت از فرقه‏ هاى خرافى و گمراه كننده‏اى است كه براى انحراف و استحاله دين در جهان اسلام شكل گرفت؛ سياست‏بازان و جاسوسان روسى و انگليسى حدود يكصد و پنجاه سال پيش اين فرقه را بوجود آوردند كه بر اثر تبليغات گسترده از طريق رسانه ‏هاى جمعى؛ مانند: تلويزيون و راديو و نيز مجلّات و روزنامه ها، شعارهاى فريبنده و دورغ را در سراسر گيتى پخش كردند و هوادارانى يافتند؛ به گونه‏ اى كه اكنون افكار و حقايق بهائيت به 800 زبان و لهجه زنده دنيا منتشر و تبليغ مى‏شود و سايت‏ هاى اينترنتى مختلفى براى اين كار فعّالند. ...

سؤال: عرفات کجاست و چرا به این نام نامیده شده است؟

جواب: عرفات، نام منطقه وسيعى است با مساحت حدود 18 كيلومتر مربع، در شرق مكه، اندكى متمايل به جنوب، در ميان راه طائف و مكه. اين منطقه به وسيله كوه‏هايى كه به شكل نيم دايره در اطرافش قرار دارد، مشخص شده است. حجّاج بيت اللَّه الحرام در روز عرفه؛ يعنى نهم ذى‏حجه، از ظهر تا مغرب شرعى در اين منطقه حضور مى‏يابند و در اصطلاح فقهى، اين حضور «وقوف» ناميده مى‏ شود. اهميت حضور در عرفات تا آنجاست كه گفته‏اند: «الْحَجُّ عَرَفَة» يا «الحَجُّ عرفات».[1] اين وقوف يكى از اركان حج تمتّع است و در صورت عدم تحقق آن، حج ...

سؤال: علم مِلَل و نِحَل جیست؟ تاریخ پیدایش آن به چه زمانی باز می گردد؟وکتب معروف این علم چه نام دارد؟

جواب: كلمه ى «مِلَل» جمع «مِلَّة» به معنى طريقه و آيين است، خواه الهى و بر حق باشد يا غير الهى و بر باطل؛ چنان كه در قرآن كريم در هر دو معنا به كار رفته است. در مورد آيين الهى مى فرمايد: «ثُمَّ أَوْحَيْنا إلَيْكَ أَنْ اَتّبِعْ مِلَّةَ إبراهيمَ حَنيفاً»؛[1]آنگاه به تو وحى كرديم كه از آيين حنيف ابراهيم(آيين توحيد) پيروى كن. و در مورد آيين غير الهى مى فرمايد: «إنّى تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لايُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ»؛[2] من آيين قومى را كه به خدا ايمان نمى آورند وبه آخرت كفر مى ورزند رهاكرده ام. كلمه ...

سؤال: حجر الاسود چه سنگی است و چه ویژگی هایی دارد؟

جواب: حجرالأسود به سنگ سياهى گويند كه در ركن «اسود» يا «شرقى» نصب شده است. اين سنگ تاريخى پرفراز و فرود داشته. رواياتى كه ابن عباس و ديگران از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل كرده ‏اند، دليل بر اين است كه «حجرالأسود» و «مقام ابراهيم»، هر دو از بهشت و از گوهرهاى آن هستند، که در زمين غير از آن دو، چيزى از بهشت نيست؛ اگر مشركان، به آن دو، دست نكشيده و آن را آلوده نساخته بودند، هيچ دردمندى آن را مسح نمى ‏كرد جز آن‏كه خداوند شفايش مى‏داد.[1] همچنين از پيامبر اکرم صلى الله عليه و ...

سؤال: مشاهير متكلّمان اماميه از قرن دوم تا پنجم چه کسانی بوده اند؟

جواب: در مذهب اماميه ـ چه در عصر ائمه ى اهل بيت عليهم السلام و چه پس از آن ـ متكلمان برجسته ى بسيارى ظاهر شده اند كه ذكر نام و آثار كلامى آنان خود به كتاب هاى مستقلى نياز دارد. ما در اينجا به اختصار چند تن از آنان را معرفى مى كنيم: 1. هشام بن الحكم (متوفّاى 179 يا 199) وى از شاگردان و اصحاب برجسته ى امام صادق عليه السلام و از اصحاب خاص امام كاظم عليه السلام است، در بحث هاى كلامى ـ و به ويژه در مسأله ى امامت ـ سرآمد ديگران بود. موافق و ...

سؤال: مراد از اصطلاحات: اصل؛ کتاب؛ تصنیف و نوادر در علم رجال چیست؟

جواب: اصل عبارت است از كتابى كه اخبار آن يا مستقيماً توسط نويسنده آن از امام عليه ‏السلام شنيده شده است و يا يك واسطه در ميان آنها وجود دارد.[1] اگر نويسنده كتاب حديثى، تمام احاديث خود را مستقيماً يا با يك واسطه از امام عليه‏ السلام نقل كند، كتاب او كتابى بديع و نوپديد است و از آنجا كه اصل هر كتاب، همان كتاب است كه براى نخستين بار نوشته شده اصطلاح «اصلى» يا «اصل» بر آن اطلاق مى‏ شود. مرحوم بهبهانى در این رابطه می نویسد: «الاصل هو الكتاب الذى جمع فيه مصنفه الاحاديث التى رواها عن المعصوم ...

سؤال: مراد از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایت «کلینی« در کتاب «الکافی» چیست؟

جواب: منظور از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایات کتاب کافی، تعدادی از مشایخ کلینی اند که وی به جهت اختصار، به نام آنها تصریح نکرده؛ زیرا اغلب آنان را افرادی شناخته شده تشکیل می دهند که در کتب رجالی شرح حال آنان آمده و از آنجا که در هر یک از عده های معلوم حداقل دو نفر راوی موثق وجود دارد چنین تعابیری خللی به اسناد این روایات وارد نمی سازد. این عده ها بنابر نقل علامه در کتاب «خلاصة الاقوال» به نقل از مرحوم کلینی اینچنین است: الف) عده ای که در کافی از « ...