• سه شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • الثلاثاء، 12 ربيع ثاني 1441
  • Tuesday, 10 December 2019

سوال: بين علمای اهل سنت چند نفر به ابن حجر معروف اند؟

جواب: بين علمای معتبر نزد اهل سنت از سه نفر به عنوان ابن حجر یاد مي شود که عدم دقت در آن موجب اشتباه برخي از محققين مي شود؛ اين سه نفر عبارتند از: 1) ابْن‌ حَجَر عَسقَلانی: شهاب‌ الدین‌ ابوالفضل‌ احمد بن‌ علی‌ بن‌ محمد بن‌ محمد بن‌ علی‌ بن‌ احمد بن‌ محمود بن‌ احمد حجر عسقلانی‌ کِنانی‌ مصری‌ (م 852هـ‌) یکی‌ از علمای‌ بزرگ‌ حدیث‌ و فقه‌ شافعی‌. و از او به‌ «حافظ العصر» و «شیخ‌ الاسلام‌» و امیر المؤمنین‌ در حدیث‌ یاد کرده‌اند. بیش از یکصد و پنجاه تألیف داشته و از مهمترين مصنفات وي در«شرح حدیث» ...

سؤال: آيا هدف پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) از طلب دوات و قلم امتحان صحابه بوده است؟

جواب: قبل از اينکه پاسخ اين سوال را بدهيم لازم است بدانيم که جريان دوات وقلم از مسلمات تاريخ و مورد قبول اهل سنت است لذا صحت روايت، غير قابل خدشه است زيرا اين واقعه در معتبرترين کتب اهل سنت وارد شده به طوري که بخاري و مسلم در صحاح خود، و احمد بن حنبل در مسند و محمد بن سعد درطبقات الکبري و…اين حديث را نقل نموده اند. به خاطر همین امر بزرگان اهل سنت با مشکل جدي روبرو گشته و در صدد توجيه اين حديث برآمده و با ارائه شبهاتي در خصوص اين واقعه، سعي در تطهیر چهره ...

سؤال: آیا عدالت شرط پذیرش روایت است و روایت شخص فاسق مطلقا مورد قبول نیست؟

جواب: عدالت به معنای آن است که هر یک از راویان حدیث، مسلمان، بالغ و عاقل باشند و متّصف به فسق و فجور و هرزگی و بی بند و باری و خلاف جوانمردی و مردانگی و فتوّت و بزرگواری نشده باشند. در علم «مصطلح الحدیث» شیعه و سنی عدالت راوی یکی از شرایط اصلی پذیرش خبر بوده. بر این اساس از دیدگاه اهل سنت روایت شخص فاسق پذیرفته شده نیست که یکی از اسبابی که موجبات فسق روای را پدید می آورد، مبتدع بودن و بدعت گزاری راوی است. از دیدگاه عالمان اهل سنت «رفض» و «رافضی گری» یکی از ...

سؤال: اصطلاح قصّاصون (قصّه گويان) در علم حدیث به چه معناست؟

جواب: اصطلاح «قصّاص» (قصّه‏ گو)، يك اصطلاح مربوط به علم حديث و با بار علمى خاص است. در نقل حديث، براى اينكه نقلى معتبر داشته باشيم، لازم است راوى يا ناقل حديث، سلسله سند روايتى را كه نقل مى ‏كند، به طور دقيق و روشن و مشخّص بيان كند. مثلا بگويد: «حدّثنى سعيد بن جبير قال: حدّثنى عبد اللّه بن عبّاس قال رسول اللّه»، يا اينكه بگويد: «حدّثنى سويد بن غفلة عن علىّ بن أبى طالب عن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» و يا: «حدّثنى سويد بن غفلة عن علىّ بن أبى طالب عن النّبىّ صلّى ...

سؤال: آيا على بن ابراهيم قمى(از بزرگان شيعه در قرن سوم و چهارم) قائل به تحریف قرآن بوده است؟

جواب:برخى از محدثان شيعى، مانند محدث نورى و (نيز ظاهر كلام) محدث فيض كاشانى، على بن ابراهيم قمى را با استناد به تفسير منسوب به وى، در زمره‏ى تحريف‏ گرايان قرار مى‏ دهند. محدث نورى مى ‏نویسد: «متن تفسير على بن ابراهيم قمى كه از اخبار تحريف نما پر است، نشان دهنده‏ ى ديدگاه وى درباره ‏ى وجود تغيير و نقصان در قرآن است؛ همان گونه كه در مقدمه‏ ى تفسيرش نيز، با صراحت، گرايش خود به تحريف را بيان كرده است».[1] مرحوم فيض كاشانى نيز همين ديدگاه را درباره ‏ى على بن ابراهيم دارد. [2] اين نوع داورى ‏ها ...

سؤال: آيا شيخ صدوق(ره) قائل به تحریف قرآن بوده است؟

جواب: شيخ ابو جعفر صدوق (م. 381 ه. ق) در رساله‏ اى كه براى بيان عقايد شيعه نگاشته است، با صراحت باور خود درباره ‏ى سلامت قرآن از تحريف را چنين ابراز مى ‏كند: «اعتقاد ما اين است: قرآنى كه خداوند بر پيامبرش (محمد صلّى اللّه عليه و اله) نازل كرده همين قرآن بين دو جلد مرسوم در بين مردم است و [آياتش‏] بيش از اين نيست …».[1] با اين وصف، برخى از بيماردلان وهابى، مانند دكتر ناصر قفارى،[2]‏ احسان الهى ظهير،[3] محمد عبد الرحمن سيف‏،[4] و … مى‏ كوشند تا در اين باور ترديد ايجاد كنند. برخى از آنان ...