• جمعه، ۴ بهمن ۱۳۹۸
  • الجمعة، 28 جماد أول 1441
  • Friday, 24 January 2020

سؤال: اگر شهادت ثالثه در اذان مستحب است چرا گفتن آن در تشهد حرام است؟

سؤال: اگر شهادت ثالثه در اذان مستحب است چرا گفتن آن در تشهد حرام است؟

پاسخ:اذان و اقامه از مقدمات نماز و خارج از حقیقت نماز است، در حالی که تشهد از اجزای نماز و داخل در حقیقت نماز بوده که فرق میان این دو آشکار است؛ لذا طهارت (از حدث و خبث) در اذان شرط صحت آن نبوده و (نفس) تکلّم در اثنای اذان و اقامه نیز مبطل آن نیست؛ در حالی که تکلم در حین تشهد موجب بطلان نماز است.

همچنین روایات صریح در آن است که تشهد تنها شامل دو شهادت بوده؛ لذا ادله ی عام دال بر شهادت ثالثه شامل آن نبوده؛ بخلاف اذان که در آن تمسک به اطلاق ادله ی عام می گردد؛ لذا فقها شهادت ثالثه در این فقره را جایز نداسته اند.

مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین در باب نسبت بدعت به شهادت ثالثه کلامی دارند که توجه به آن لازم است:

«كسى كه گفتن: (اشهد انّ امير المؤمنين عليّا ولى اللّه) را بدعت دانسته، به خطا رفته؛ زيرا معمولا مؤذنها در بين هر بندى، جمله‏ هايى از قبيل: (الصلاة و السلام عليك يا رسول اللّه)! يا قبل از اذان مى‏ گويند: (الحمد للّه لم يتخذ صاحبة و لا ولدا) و غيره. در صورتى كه اينها از شارع مقدس در اذان نرسيده است و قطعا بدعت و حرام هم نيست؛ زيرا مؤذنها آنها را جزء بندهاى اذان نمى‏ دانند؛ بلكه به ادله ی عمومى كه شامل آنها شود آن را ذكر مى‏ كنند، همينطور شهادت به ولايت على (عليه السّلام) نيز بعد از شهادت به رسالت پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه‏ و آله) همان حكم را دارد. علاوه بر آن، سخنان كوتاه آدميان، اذان و اقامه را باطل نمى‏ كند و گفتن آن در اثناى اذان و اقامه، حرام نيست. پس اين حرام و بدعت از كجا آمد است. و منظور از اين تفرقه انداختن در بين صفوف‏ مسلمين‏ در اين عصر چيست»![1]

[1] . اجتهاد در مقابل نص، سید عبدالحسین شرف الدین، ص 317.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code