• یکشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۸
  • الأحد، 23 جماد أول 1441
  • Sunday, 19 January 2020

سؤال: نماز تراویح سنت است یا فرض و چرا شیعیان نماز تراویح نمی خوانند؟ آیا صحت روزه در نزد اهل سنت متوقف بر خواندن نماز تراویح است؟

سؤال: نماز تراویح سنت است یا فرض و چرا شیعیان نماز تراویح نمی خوانند؟ آیا صحت روزه در نزد اهل سنت متوقف بر خواندن نماز تراویح است؟

جواب: تراويح عبارت است از نمازهايى كه در شبهاى ماه رمضان پس از نماز عشا، به جماعت خوانده مى ‏شود. اين نماز از نظر هيچ يك از مذاهب اسلامى فرض نيست بلكه از نظر شافعيه و حنفيه و حنابله سنت مؤكد است و خواندن آن به جماعت نيز سنت مى ‏باشد ولى از نظر مالكيه مستحب مؤكد است و برگزاري آن به جماعت مستحب است.[1]

اكثر اهل سنّت در هر شب ماه رمضان20 ركعت تراويح مى ‏خوانند كه مجموعاً در طول ماه 600 ركعت مى ‏شود.

امّا از نظر شيعه، نمازهاى نافله مخصوص شبهاى ماه رمضان، 1000 ركعت است، به اين ترتيب كه در هر شب 20 ركعت خوانده مى ‏شود و در 10 شب آخر 10 ركعت اضافه مى ‏شود و به 30 ركعت مى ‏رسد و در شبهاى 19 و 21 و 23 كه احتمال قدر در هر يك از آنها وجود دارد هر شب 100 ركعت ديگر اضافه مى ‏شود كه مجموع ركعات به 1000 ركعت مى‏ رسد.

از نظر شيعه اين نمازها مستحب است ولى كلمه تراويح را درباره آنها به كار نمى ‏برد، خواندن آن را به جماعت جايز ندانسته و بدعت مى ‏شمارد زيرا شيعه معتقد است كه فقط نمازهاى فرض و نماز استسقا را مى ‏توان به جماعت خواند و نيز معتقد است كه نمازهاى نافله ويژه شبهاى رمضان در زمان رسول ‏اكرم ‏صلى الله عليه وآله وسلم نيز به صورت فرادا خوانده مى ‏شده و اين روش تا زمان خليفه دوم ادامه داشته است تا اين كه شبى خليفه وارد مسجد شده و مى ‏بيند هر كسى در گوشه ‏اى مشغول نماز است، دستور مى‏ دهد كه يكى امام شده و بقيه به او اقتدا نمايند و از آن پس بود كه تراويح به صورت جماعت خوانده شده است. [2]

از نظر مذاهب اربعه اهل سنت، تراويح ارتباطى به روزه پيدا نمى ‏كند يعنى هيچ‏ يك از فقهاى اهل سنت نگفته ‏است كه صحت روزه مشروط به خواندن تراويح در شب است. بنابراين اگر كسى تراويح را نخواند روزه او صحيح است و تراويحى را هم كه نخوانده است قضا هم ندارد زيرا هر يك از عبادات براى خود، حكمى جداگانه دارد و انجام ندادن يك فرض يا واجب لطمه ‏اى به عبادت ديگر نمى‏ زند. به طور مثال اگر كسى در ماه رمضان خداى ناكرده نماز عشا را كه فرض است نخواند ضررى به روزه او نمى ‏زند و روزه او باطل نمى شود.

[1] الفقه على مذاهب الاربعه، ج 1، ص 342.

[2] صحيح بخارى ، ج 1، ص 233، كتاب الصلوة و صحيح مسلم، ج 1، ص 283 ، باب الترغيب فى قيام رمضان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code