• جمعه، ۴ بهمن ۱۳۹۸
  • الجمعة، 28 جماد أول 1441
  • Friday, 24 January 2020

قرآن چند آيه دارد؟

قرآن چند آيه دارد؟

پاسخ : آنچه مسلم و اجماعى است، اين است كه آيات قرآن مجيد از شش هزار (6000) آيه كمتر نمى‏ باشد، ولى در بيشتر از آن اختلاف نظرهايى وجود دارد. [1] برخى از عواملى كه باعث اختلاف در تعداد آيات شده عبارتند از:

1. عده ‏اى حروف مقطعه را يك آيه شمرده ‏اند، ولى برخى آن‏ها را يك آيه مستقل به حساب نياورده‏ اند. [2]

2. ابو عمر و دانى مى‏گويد: من در قرآن كلمه ‏اى جز “مدها متان “[3] كلمه ديگرى نمى‏ شناسم كه يك آيه به حساب آمده باشد، در حالى كه ديگران كلمات ديگرى مانند: “والنجم “، “و الضحى “، “و العصر”را يك آيه مستقل شمرده‏ اند. [4]

3. مهمترين علت اختلاف در شمارش آيات قرآن اين است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله به منظور آگاه ساختن مردم به تمام شدن آيه، در انتهاى آيه وقف مى‏كرد، ولى گاهى به علت پيوستگى مطلب، آن دو را به همديگر وصل مى‏كرد و بدون وقف ادامه مى‏داد. در نتيجه اين توهم در مردم پديد آمد كه اين وصل، علامت انقطاع و تمام شدن آيه نيست. و در تعداد آيات قرآن روايات و نظرها مختلف شد، و هر فرقه و گروهى بر حسب رواياتى كه در نظرآن‏ها بر ديگر روايات رجحان داشت عدد خاصى را ذكر كردند، تا اين كه همين اختلاف روايات باعث به وجود آمدن عددهاى مختلف مكى، مدنى، كوفى، بصرى و شامى در شمار آيات قرآن گرديد. [5]

اما به نظر مى‏ رسد از بين اين اقوال صحيح‏ ترين عدد، عدد كوفى يعنى شش هزار و دويست و سى و شش (6236) آيه است كه داراى سند عالى است و از حضرت على عليه السلام گرفته شده است. [6]

سيوطى در الاتقان اسناد عدد كوفى را اين گونه ذكر كرده است: “حمزةبن حبيب الزيات و ابى الحسن الكسائى و خلف بن هشام “و”قال حمزة اخبرنا بهذا العدد ابن ابى ليلى، عن ابى عبدالرحمن السلمى، عن على بن ابى طالب – عليه السلام “[7]

پاورقي

[1] الاتقان فى علوم القرآن، سيوطى، ج 1 ص 123، انتشارات زاهدى و شريف رضى

[2] الاتقان، همان، ص 230 و 239

[3] الرحمن، 64

[4] الاتقان، همان، ص 230

[5] همان، ص 231 / پژوهشى در تاريخ قرآن، دكتر سيد محمد باقر حجتى، ص 70، دفتر نشر فرهنگ اسلامى / تاريخ قرآن آيت الله معرفت، ص 82، نشر سمت

[6] ر.ك: مجمع البيان، طبرسى، ج 1، ص 36، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات بيروت / پژوهشى در تاريخ قرآن، محمد باقر حجتى، همان، ص 72 / تاريخ قرآن، آيت الله معرفت، همان ، ص 82

[7] الاتقان، همان، ص 233 .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code