• سه شنبه، ۶ مهر ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 20 صفر 1443
  • Tuesday, 28 September 2021

برگزاری نشست علمی غدیر در نگاه مستشرقان

برگزاری نشست علمی غدیر در نگاه مستشرقان

بسم الله الرحمن الرحيم

مؤسسه مذاهب اسلامی در راستای تبیین معارف دینی با همکاری بنیاد بین المللی غدیر اقدام به برگزاری نشست علمی غدیر در نگاه مستشرقان نمود. این نشست در تاریخ پنجم مردادماه با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین شمس در مؤسسه مذاهب اسلامی برگزار گردید. دانش پژوهان و فارغ التحصیلان مؤسسه مذاهب اسلامی از شرکت کنندگان این نشست علمی پژوهشی بودند. همچنین این نشست به صورت زنده در فضای مجازی برای علاقمندان پخش گردید.

گزارش نشست علمی غدیر در نگاه مستشرقان

در نشست یاد شده استاد ضمن بیان گستره مباحث استشراقی، به بیان اهمیت توجه طلاب بدین مباحث و اطلاع از آن، پرداخت. سپس مستشرقان را به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:

نخست: معاندان: مستشرقانی که به تعبیر استاد، شمشیر را به رو بسته آمده و وارد مباحث علمی شده اند. افرادی همچون «هنری لامنس» از این دسته اند. بر اساس تحلیل استاد نشست، علت رویکرد آمیخته با عناد این دسته، منابع مطالعاتی آنان است زیرا تمرکز آنان بر منابع اهل‌سنت و روایات ضعیف آنان است. این نگرش کار را برای شیعیان سخت می‌کند زیرا در غرب اولین منبعی که آن‌ها رجوع می‌کنند قرآن و بعد از آن صحاح سته است.

دوم: افرادی که از مباحث علمی سیر نمی‌شوند و مباحث علمی را دوست دارند و مطالعه می‌کنند، ورود این دسته به عرصه شرق شناسی سبب شده پیش فرض ها و مباحث علمی و سؤالات ‌شان را مطرح بکنند. پرسش های این افراد واقعاً از روی عناد نیست، بلکه بحث علمی است، خانم «آنه­ماری شیمل» از این دست افراد است.

در ادامه به مستشرقانی مانند «لالانی، مادلونگ و …» پرداخته شده که در زمینه غدیر اظهار نظر کرده اند.

در این بخش مسترقان دو نظریه دارند:

1ـ انتخاب موروثی و قبیلگی؛ به عنوان مثال «ماکس وبر» این تفکر رادارد.

2ـ انتخاب غیر موروثی؛ خانم «لالانی» یکی از کسانی است که این تفکر را دارد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شمس با تفصیل بیشتری نظرات مستشرقان درباره غدیر را ذکر کرد:

درباره غدیر یک نگاه مستشرقان به احادیث غدیر هست، یک نگاه مستشرقان به اصل وراثتی بودن یا انتخابی بودن غدیر است. یک بحث علل و پیدایش در جانشینی پیامبر است. برخی از مستشرقان اصل انتخاب را برای انتخاب جانشینی پیامبر شتابزده می‌دانند «لالانی» انتخاب اول ابوبکر را صحیح می‌داند و انتخاب امام علی را ارجح می‌داند. «مادلونگ» نیز انتخاب ابوبکر را «فلته» و شتابزده می داند از این رو بر این باور است که همین شتابزدگی زمینه ای بود که در آینده سبب آشوب و شورش در خلافت خلیفه سوم گردید. آقای «مادلونگ» بیعت مجدد با امیر مؤمنان (علیه السلام) را همانند دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در غدیر می داند: “بیعت مجدد با امام علی (علیه‌السّلام) بارها و بارها همانند دعوت پیامبر بود که در غدیر خم مردم را به سوی امام علی (علیه ‌السّلام) فرا خواند: خداوندا، دوستار کسی باش که علی را دوست می‌دارد  و دشمن کسی باش که علی را دشمن می‌داردند شیعیان این کلمات را به معنی تعیین نص امام علی (علیه السلام) به جانشینی پیامبر تعبیر می‌کنند.”

آقای «هاینس هالم» هم نقش مردمی را آن‌جا پر رنگ می‌داند. آقای «دومینیک سور دل» یکی از کسانی هستند که در فصل کتاب خودشان به این موضوع می‌پردازند و امام آقا امیر المؤمنین را تنها خلیفه می‌دانند، این کلام، رد خلفای اربعه است. آقای «هاجسن» امام علی (علیه السلام) و جانشینی او را از زبان شیعیان این چنین توصیف می‌نماید: ” علی (علیه‌السّلام) و جانشینان او از خاندان پیغمبر از همان آغاز یعنی پس از رحلت حضرت محمد (صلی‌الله ‌علیه ‌و ‌آله) یگانه حکمروایان مشروع و بر حق اسلام و از آن گذشته یگانه معلمان و منادیان بر حق دین می‌بوده‌اند. عدالت تنها، آن زمانی انتظار می‌رود که بر روی زمین استقرار یابد که اهل بیت پیامبر به حق خود برسند. زیرا تنها آنها هستند که می‌دانند و می‌توانند مطابق اصول راستینی که پیامبر آورده است، حکومت کنند.”

  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code