• سه شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 19 ربيع أول 1443
  • Tuesday, 26 October 2021

گزارش نشست علمی «بررسی شیوه‌های تبلیغی فرقه‌های انحرافی در پیاده‌روی اربعین»

گزارش نشست علمی «بررسی شیوه‌های تبلیغی فرقه‌های انحرافی در پیاده‌روی اربعین»

موسسه مذاهب اسلامی قم با همکاری پژوهشکده حج و زیارت نشست علمی «بررسی شیوه‌های تبلیغی فرقه‌های انحرافی در پیاده‌روی اربعین» را برگزار نمود .

این نشست علمی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد شهبازیان، عضو پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.

نشست علمی «بررسی شیوه‌های تبلیغی فرقه‌های انحرافی در پیاده‌روی اربعین» با حضور پژوهشگران پژوهشکده حج و زیارت و محققیین و مبلغین موسسه مذاهب اسلامی و با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد محمد شهبازیان، عضو پژوهشکده مهدویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روز سه شنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰در سالن جلسات پژوهشکده حج و زیارت با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی برگزار شد.

در آغاز این جلسه که به دبیری حجت الاسلام والمسلمین رضایی، معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت برگزاری شد، استاد شهبازیان به ارائه طرح درس خود با اشاره‌ای گذرا و سودمند به آسیب‌ها یا تهدیدهای بیرونی و درونی عقیده مهدویت پرداخت و ضمن اشاره به جریان‌هایی چون مطالعات اسلامی در غرب؛ پروتستان‌های بنیادگرا (صهیونیسم مسیحی) آسیب‌های درون مذهبی را شامل گروه‌های:۱. نافیان هرگونه حرکت اجتماعی؛ ۲. قرآنیون؛۳. روشنفکر مآبان و مدعیان دروغین و جریان‌های وهابیت، بهائیت و معنویت‌های نوپدید، برشمرد.

وی به‌عنوان مقدمه به گونه‌شناسی مدعیان دروغین مهدویت با ذکر مثال‌هایی زنده در جامعه امروز پرداخت و آنان را به مدعیان امامت و مهدویت نوعی و شخصی؛ مدعیان نیابت خاص؛ مدعیان زمینه‌سازی ظهور و مدعیان ارتباط با حضرت تقسیم کرد.

حجت الاسلام شهبازیان پس از ذکر این مقدمات، جریان احمد اسماعیل بصری که خود را احمد الحسن می‌خواند، جریانی شامل همه گونه‌های مدعیان دروغین دانست که توسط یک شخص معلوم‌الحال و معلوم النسب بصری در منطقه مُدینه زبیر بصره آغاز شده و متأسفانه در عراق و به‌ویژه در ایران در سال‌های گذشته گسترش‌یافته است.

این پژوهشگر، رویکرد محوری جریان کذاب بصری را ارتجاع و بازگشت احکام یهود و نصاری و نسخ شریعت و احکام و تکفیر درون شیعی دانست.

ایشان شیوه‌های رفتاری گروه احمد اسماعیل را شامل موارد زیر دانست:

  1. احترام و جذب حداکثری و ویژه
  2. آمایش و پایش شاخه‌های استانی
  3. استمرار در ارتباط
  4. شکل‌دهی شاخه‌های استانی برای پیگیری
  5. توجه به ضروریات مادی و نیازهای اقتصادی
  6. مظلوم‌نمایی
  7. استفاده از علوم غریبه
  8. سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی فعلی جامعه
  9. استفاده از علوم غریبه
  10. خواب گرایی و سوءاستفاده از حدیث ان الشیطان لا یتمثل بی

وی شیوه‌های علمی این گروه انحرافی را در قرآن و روایات به شرح زیر دانست:

به‌کارگیری تأویل گرایی و مصادره به مطلوب با استفاده از عناوین عام قرآنی؛ و تطبق آن بر موارد خاص

روایات مهدی: جعل و تقطیع و تحریف لفظی و معنوی روایات مهدوی؛ و توجه به کتابشناسی، فقه اللغه و فهم احادیث را راهکار اصلی مقابله با آن دانست

آقای شهبازیان شبهات و ادعاهای پیروان این دجال را برگرفته از ادعاها و شبهات چهار فرقه: قادیانیه؛ شیخیه؛ اخباریة متصلب و بهائیت دانست که به دلیل این ناآشنا بودن عموم جامعه با این مبنایی، ادعاهای پیروان بصری را دارای نوآوری می پندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code