• یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۹
  • الأحد، 15 ربيع أول 1442
  • Sunday, 1 November 2020

پرسش: چه رابطه اى بين دنيا و آخرت وجود دارد؟

پاسخ : روايات معصومين‏ عليهم السلام، درباره دنيا و آخرت، تعبيرات مختلفى دارند. برخى از روايات دنيا و آخرت را مقابل هم و ضد هم معرفى مى‏ كنند؛ مانند روايتى از امير مؤمنان على‏ عليه السلام كه مى‏ فرمايد: «الدنيا و الاخرة عدوان متفاوتان و سبيلان مختلفان فمن احبَّ الدنيا و تولاها اَبْعَضَ الاخرة وعادها و هما بمنزلة المشرق و الغرب»؛[1] دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو جاده جداگانه ‏اند. كسى كه دنيا را دوست دارد و به آن عشق مى‏ورزد، آخرت را دشمن و با آن عداوت مى‏ورزد اين دو همچون مشرق و مغرب‏ اند. و در ...

پرسش: چرا كشورهاى اسلامى فقير، ضعيف و عقب مانده اند؟

پاسخ : با تابش آفتاب اسلامى در سرزمين عربستان و آغاز تمدن اسلامى، اندك اندك مملكتى به وجود آمد كه شكوه و جلال آن هنوز هم در ميان ملل مختلف مثال زدنى است. در آغاز و سده‏ هاى نخستين تاريخ اسلام كشورهاى اسلامى جزو پيشروترين سرزمين هاى آن روزگاران به حساب مى‏ آمدند و در هنگام ه‏اى كه در قرون وسطى، جهان غرب در تباهى و سياهى غوطه‏ ور بود تمدن درخشان اسلامى جهان را از تابش خويش خيره ساخته بود اما متأسفانه رفته رفته، عوامل متعددى باعث شد تا آن شكوه و جلال از دست برود و كشورهاى اسلامى ...

پرسش: غرب در چه ابعادى از ما پيشرفته تر است؟

پاسخ : جنگهاى صليبى در قرون وسطى زمينه ‏اى ايجاد نمود تا اروپاييان با دنياى شرق و بويژه جهان اسلام آشنا شوند و در پى آن بتوانند دستاوردهاى علمى و پژوهشى شرق را به دست آورند و بدين‏سان روند علم‏گرايى و توجه به دانش و فن‏آورى در غرب قوت گرفت. با ظهور رنسانس و انقلاب صنعتى روند پيشرفت غرب شتابنده شد و دنياى غرب توانست رفته رفته در بسيارى از زمينه ‏ها پيشى بگيرد. و اكنون مى‏توان اين پيشرفت را در ابعاد مختلفى بررسى نمود كه به نمونه‏ هايى از آن اشاره خواهد شد. البته پيشاپيش توجه به اين نكته ...

پرسش: آيا نويسندگان اهل سنت درباره فضايل حضرت على عليه السلام كتابى نوشته اند؟

پاسخ : درباره امام على ‏عليه السلام و فضايل آن حضرت تأليفات فراوانى توسط علماى عامه – اهل سنت – به رشته تحرير درآمده است كه مى‏ توان آنها را به چهار دسته تقسيم نمود: الف) كتابهايى كه درباره سيره نبوى و صحابه به صورت عام نوشته شده و در آنها مناقب پيامبر گرامى اسلام‏ صلى الله عليه وآله و صحابه آن حضرت بيان شده و ضمن آن مناقب امام على‏ عليه السلام نيز بيان گرديده است كه مناقب آن حضرت حجم قابل ملاحظه ‏اى از اين كتاب ها را تشكيل مى‏ دهد و نمونه آن كتابهاى صحاح سته – ...

پرسش: نظر اهل سنت درباره حكومت بعد از پيامبر اكرم و همچنين زمان خلفا و در جامعه امروزى چيست؟ آنان درباره حكومت اسلامى امروز چه ديدگاهى دارند؟

پاسخ: اهل سنت براى حاكم اسلامى وجود هفت يا چهارده ويژگى را لازم مى‏ شمرند؛ مانند قرشى بودن و عدالت. برخى عدالت را شرط لازم نمى ‏دانند ولى پيروى از او را واجب مى‏ دانند و مى‏ گويند: هرگاه فردى حكومت را به دست گيرد، هر چند با ستم و گناه و فريب؛ بيعت با او و پيروى‏ اش واجب است. اين، عقيده بيش‏تر اهل سنت است، هر چند مى‏ گويند پيروى از او در معاصى جايز نيست؛ بر خلاف حنبليان كه معتقدند: پيروى در معصيت نيز لازم است و گناه آن بر عهده حاكم است. به هر تحليل، عموم ...

نظريه عدالت صحابه چيست ؟

پاسخ : نخست بايد معناى «عدالت و صحابه» روشن شود و آن گاه با مراجعه به كتاب، سنت و تاريخ دلايل درستى يا نادرستى اين نظريه را به دست آورد و سپس نظر شيعه و سنى را مورد بررسى قرار داد. «عدالت صحابه» از معتقدات اساسى اهل سنت است و درباره آن می گويند: من العقائد الاساسية لدى‏ السنة، هى من معتقدات المتفق عليها عند السنة. ابن همام، نووى، سفارينى، ابن عبد البر، ابن حجر، آمدى و عسقلانى، با نظرات مشابه می گويند : اعتقاد اهل سنت و جماعت تزكيه جميع صحابه است، بدين گونه كه همه آنان عادل هستند. ...

آيا از ابوحنيفه در رابطه با امر به معروف و نهى از منكر، ترغيب به جهاد و دفاع در زمان حيات و بعد از آن، اثر يا آثار و نوشته ‏اى، روايتى هست يا نه؟

پاسخ : ابوحنيفه يكى از شخصيت هايى است كه به مسئله امر به معروف و نهى از منكر و مبارزه با منكرات اهميت بسيارى می ‏ داد؛ بخصوص آنجا كه منكر از مسائل سياسى و حكومتى باشد او شدت بيشترى به خرج می ‏داد زيرا نيك می ‏دانست كه منكرات سياسى می ‏تواند بسيارى از منكرات ديگر را نيز بدنبال داشته باشد. هنگاميكه زيد بن على بن زين العابدين بخاطر ظلم و جنايات امويين در عصر هشام بن عبد الملك در سال 121ه.ق قيام كرد، ابوحنيفه اين قيام كه عليه منكرات جامعه آن روز بود آنرا تأييد كرد و در ...

كداميك از رؤساى مذاهب اربعه از شاگردان با واسطه و يا بدون واسطه ائمه اطهار بوده ‏اند؟

پاسخ : فضاى علمى آن زمان به گونه ‏اى بود كه مرزهاى مذهبى مانع از دريافت حقايق علمى نمی ‏شد. از اينرو رؤساى مذاهب معمولاً با اهل بيت‏ عليهم السلام ارتباط داشتند و از خرمن علمى آنان استفاده لازم می بردند. الف) مالك بطور مستقيم و بلاواسطه از مكتب امام صادق‏ عليه السلام استفاده كرده است به طوريكه آن حضرت را در زمره اساتيد مالك محسوب كرده‏ اند. [1] مالك از محضر علمى امام باقرعليه السلام نيز بهره گرفته است، به گونه ‏اى كه گفته می شود او شيوه‏ هاى استنباط احكام و برخى از احكام معاملات را نيز از ...

رؤساى مذاهب اربعه – حنفى – مالكى – شافعى – حنبلى چه مذهب و مكتبى داشته ‏اند خصوصاً مذهب حنفى؟

پاسخ : مذاهب اسلام به شكل امروزى كه مرزهاى آن از ساير مذاهب ديگر اسلامي متمايز باشد به قرن چهارم مربوط می ‏شود. هنگامی كه القادر باللَّه در سال 381 ه.ق به خلافت رسيد، مشاهده كرد كه اختلافات فراوانى ميان فقهاء در مسائل فقهى وجود دارد. بر اين اساس به چهار نفر از بزرگان مذاهب اسلامی دستور داد تا هر كدام مختصرى در مذهب خويش بنويسد. لذا ابو حسين قدروى از مذهب حنفى، ابو محمد عبد الوهاب از مذهب مالكى، ماوردى از مذهب شافعى و ابوالقاسم خرقى از مذهب حنبلى براى اين كار دعوت شدند و چون حكومت تنها اين ...

چرا خداوند با اين كه بنى ‏اسراييل اين قدر اذيت و لجاجت مى ‏كردند، باز هم در قرآن فرمود: «انى فضلتكم على العالمين»؟

پاسخ : اول بايد مشخص شود معناى آيه چيست. در اين آيه خداوند قوم يهود زمان رسول اللَّه ‏صلى الله عليه وآله را خطاب قرار داده و نعمت‏هايى را كه به پدرانشان ارزانى داشته، يادآور می شود و آنها شامل وجود انبيا و كتب الهى در ميان قوم يهود و به حكومت رسيدن برخى از آنها و نظير آن می شود. [1] و ذكر اين نعمت‏ها براى آن است كه حجت الهى بر بنی ‏ اسراييل تمام شود و آنان دست از مخالفت با رسول خدا بردارند و كارشكنى نكنند. در دنباله آيه مورد تهديد صريح هم واقع شده اند: ...