• جمعه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • الجمعة، 18 شوال 1443
  • Friday, 20 May 2022

در صدر اسلام آیا خانه ها درب چوبی داشته اند؟!

مفتی های وهابی معتقداند، منازل مسكونى مردم مدينه و مکه در صدر اسلام به شكل ساختمان‌ها و منازل مسكونى زمان ما نبوده است. به طور خلاصه وهابیون با ایجاد شبهه پیرامون داشتن درب برای خانه های مسلمانان در زمان صدر اسلام ادعا می کنند، مسلمانان در آن روزگار با استفاده از حصیر و پرده و پارچه های نخی، درون خانه های خود را از ديد اغيار محافظت می کردند. آنان با استناد به روایتی از منابع شیعیان اذعان می کنند، حضرت علي (رضى الله عنه) تصريح کرده، خانه‌هاى اهل بيت (علیهم‌السلام) درب ساخته شده از جنس چوب  نداشته اند. مرحوم ...

چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه دفن شد؟

یکی از شبهاتی که از جانب وهابیون مطرح می شود، در مورد دفن شبانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. آنان با تحریف تاریخ مى‌گويند: فاطمه را شبانه دفن کرده‌اند و علت آن وصيت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به اسماء بنت عميس همسر ابوبکر بوده که در حقیقت حضرت نمى‌خواسته اندازه بدنش را نامحرمان ببينند. اما در پاسخ به این شبهه باید گفت: علت دفن شبانه حضرت خلاف آنچه که وهابیون با تحریف تاریخ بیان کرده اند، می باشد. نماز بدون حضور و اطلاع، قبر مخفی و پنهان، تشییع شبانه و چندین صورت قبر، اسرارى است كه با خود پيام‌هایی ...

آيا در صحيح بخاري، حديثي دربارۀ حرمت آزار و اذيت حضرت زهرا (سلام الله عليها) وجود دارد؟

قطعاً اهل سنت نيز همانند شيعيان، محبت اهل بيت (عليهم السلام) را در دلهايشان دارند و حتي در منابع معتبر اهل سنت، کتابهايي با عنوان فضائل اهل بيت (عليهم السلام) نوشته شده است. اما يکي از معتبرترين منابع حديثي، کتاب صحيح بخاري است که در نزد اهل سنت اعتبار ويژه اي دارد. در اين کتاب به حرمت آزار و اذيت حضرت زهرا (عليها السلام) اشاره شده که بيان اين گونه روايات نشاندهنده‌ي اهميت جايگاه صديقه طاهره (سلام الله عليها) در ميان اهل سنت است. محمد بن اسماعيل بخاري در روايات متعدد از حرمت آزار صديقه شهيده (صلوات الله عليها) ياد ...

آیا اميرمؤمنان (عليه السلام) از حضرت زهرا (سلام الله علیها) دفاع كرد؟

مفتی های وهابی با طرح شبهه پیرامون شجاعت حضرت علی(علیه السلام) ادعا کرده اند، چگونه ممکن است امیرالمومنین (علیه السلام) در مقابل  مهاجمین به خانه ایشان سکوت کرده باشند و اجازه دهند تا حضرت زهرا (سلام الله علیها) مورد ضرب وشتم آنان قرار گرفته باشند؟!  در پاسخ به این شبهه مطالبی از منابع شیعه و اهل سنت بیان می شود . عكس العمل تند حضرت علی (علیه السلام) در برابر مهاجمین مورخین و محدثین شیعه و اهل سنت در کتابهای خود به دفاع امیرالمومنین (علیه السلام) از حضرت زهرا (علیها السلام) اشاره کرده اند. در هنگام هجوم به خانه حضرت ...

پاسخ به شبهه گرگیج در مورد مادر امام سجاد علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم مولوی گرگیج در تاریخ نوزدهم آذر ماه سال 1400 در خطبه­ های نماز جمعه سخنانی مطرح کرد که بر خلاف وحدت و تقریب مذاهب بوده و موجب توهین به مقدسات مسلمانان و آزرده خاطر شدن شیعه و اهل سنت گردید. متن سخن او در نماز جمعه چنین است: «مادر زین‌العابدین دختر یزدگرد بود که حضرت عمر (رض) پس از فتح ایران به نکاح حضرت حسین (رض) درآورد و 9 امام پس‌ازآن از همین نسل به وجود آمدند، پس اگر خلافت حضرت عمر (رض) را نپذیریم اعتبار امامان و نسَب آنان را زیر سؤال برده‌ایم.» چنان­چه ملاحظه ...

پرسش: چرا ما در اذان و اقامه «حيّ علي خير العمل» می گوييم ولي اهل تسنن اين جمله را اصلاً نمی گويند؟

“پاسخ : شيعه تابع سنت و امر رسول خدا (ص) است. شيعه كيفيت عبادات را از روايات پيامبر(ص) و از طريق اهل‏بيت(عليهم السلام) فرا گرفته و به صورتي كه آنها فرموده‏ اند عمل می ‏كند و آنها فرموده ‏اند: در اذان و اقامه دو مرتبه بگوييد: «حيّ علي خيرالعمل»؛ بشتاب براي بهترين عمل كه نماز است. اهل تسنن نيز رواياتي نقل كرده ‏اند كه در زمان رسول خدا (ص) «حيّ علي خير العمل» در اذان و اقامه گفته می ‏شده است ولي مدّعي هستند كه آن روايات ضعيف است و حتمی نيست[1] لذا اين جمله را نمی ‏گويند. آري! شيعه، ...

پرسش: چرا در ايران و مساجد ما، اذان ظهر يا مغرب و صبح كه گفته می شود شيعيان بدون فاصله نمازهاي يومیه را می خوانند ولي اهل تسنن اذان را كه می گويند مقداري صبر می كنند، بعد از آن اقامه می گويند و نماز می خوانند، آيا آن وقت كه اذان می گويند وقت شرعي نشده است يا علت ديگري دارد؟

“پاسخ : صبر كردن آنان بعد از اذان براي خواندن نماز نافله و جمع شدن نمازگزاران است و شيعيان نيز در مواردي كه نافله‏ ها را می ‏خوانند اول نافله می ‏خوانند و بعد از گذشت مقداري از اول وقت، نماز واجب را می ‏خوانند. به هر حال جمعي از اهل تسنن نسبت به اوقات شرعي دقت و مواظبت كافي را انجام می ‏دهند. در روايت است كه از امام صادق(ع) سؤال كردند آيا به اذان آنها اعتماد كنيم؟ حضرت فرمود: بلي آنها نسبت به اوقات شديداً مواظبت دارند (فانّهم اشدّ شيءٍ مواظبةً علي الوقت)[1]. البته ممكن است نظر حضرت ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» در نمازها در ابتداي حمد و سوره «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» می گوييم ولي اهل تسنن و امام جماعت آنها يا اصلاً نمی گويند و يا برخي از آنها كه می گويند آهسته می گويند؟

“پاسخ : از روايات اهل‏بيت(عليهم السلام) استفاده می ‏شود كه «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» جزو سوره‏ هاي قرآن است مگر سوره برائت و همان گونه كه در تمام قرآن‏ها ملاحظه می ‏فرماييد در اول سوره ‏ها «بسم اللَّه الرحمن و الرحيم» نوشته شده است – جز سوره برائت – لذا واجب است قبل از سوره حمد و هر سوره ‏اي كه در نمازهاي واجب می ‏خوانيم «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را بگوييم و اگر «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را نگوييم سوره را ناقص و مقداري از آن را حذف كرده‏ ايم، ضمناً معلوم است كه در نمازهاي جهريه بايد «بسم ...

پرسش: چرا ما شيعيان در اذان و غير اذان، وقتي نام مبارك رسول الله(ص) را به زبان می آوريم يا می شنويم صلوات می فرستيم ولي اهل تسنّن مقيد به فرستادن صلوات نيستند؟

“پاسخ : علاوه بر آيه شريفه «إنّ اللّه و ملائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَي النَّبِيّ يا أيّهَا الّذين آمنوا صَلُّوا عَلَيهِ و سَلّمُوا تسليماً»[1] روايات كثيره‏اي از رسول خدا(ص) و ائمه(عليهم السلام) در دست است كه به همه مسلمانان سفارش فرموده ‏اند كه هر وقت و در هر حال اسم مبارك حضرت رسول(ص) يا لقب و كنيه آن جناب را بگويند يا بشنوند صلوات بفرستند و در كتاب هاي اهل سنت كه به نظر خودشان صحيح و از معتبرترين كتابها می ‏دانند مانند «صحيح مسلم» نقل شده كه حضرت رسول(ص) فرمود: وقتي مؤذن اذان می ‏گويد، جمله‏ هاي اذان را مانند او ...

پرسش: آيا در قيامت خداوند به تنهايي به گناهان رسيدگي می كند يا فرشتگان هم مأمور رسيدگي هستند؟

“پاسخ : در قرآن مسأله معاد، اهمیت ويژه‏اي دارد و در صدها مورد با نام‏ هاي گوناگون از آن ياد شده است. ايمان به روز جزا در رديف ايمان به خدا و از اصول دين اسلام است و منكر آن از آئين اسلام خارج می ‏شود. بنابر آموزه ‏هاي قرآني، در آخرت از تمام اعمال انسان حسابرسي می ‏شود: «فمن يعمل مثال ذرة خيراً يره و من يعمل مثقال ذرة شراً يره»;[1] پس در آن روز هر كه به قدر ذره ‏اي كار نيك كرده پاداش آن را خواهد ديد و هر كه به قدر ذره‏اي كار زشت مرتكب شده ...