• یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۹
  • الأحد، 15 ربيع أول 1442
  • Sunday, 1 November 2020

بصيرت ویژگی بارز شهیدان کربلا

شناخت روشن و يقينى از دين، و وظایف مرتبط با آن «بصيرت» نام دارد. این ویژگی از صفات شايسته و ستوده ‏اى است كه يك مسلمان همواره باید در زندگى فردى و اجتماعى از آن برخوردار باشد؛ زیرا بدون این ویژگی شخص فاقد قدرت تشخیص مسیر حق از باطل گشته و نمی تواند از میدان امتحان به سلامت خارج گردد. حضرت امير عليه السلام از رزمندگان راستين با اين صفت ياد مى ‏كند كه:«حَمَلُوا بَصائِرَهُمْ عَلى‏ اسْيافِهِمْ»؛[1] بصيرت هاى خويش را بر شمشيرهايشان سوار كردند. يعنى اگر در ميدان نبرد تيغ مى ‏زدند، از روى بصيرت بود. از ویژگی های ...

انگيزه ى قيام و حركت سيّدالشّهدا (عليه السلام) در گفتار آنحضرت

حضرت سيّدالشّهدا(عليه‏السّلام) در شرايط گوناگون، سخنانى درباره‏ ى انگيزه حركت خود يادآور شده كه هر يك، جهت خاصّى از آن قيام جاودانه را روشن مى‏ نمايدکه ما در این گفتار به برخی از آن‏ها اشاره مى‏كنيم. الف. حرمت خلافت بر آل ابى ‏سفيان‏ هنگامى كه مروان بن حكم، درباره ‏ى بيعت سيّدالشّهدا- عليه ‏السّلام- با يزيد خواست از راه نصيحت وارد شود، حضرت فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏، وَ عَلَى الاسلامِ السَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ يَزيدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدّى رَسُولَ اللَّهِ(صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم) يَقُولُ: أَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى‏ آلِ أَبى سُفيانَ».[1] ما براى ...

امام سجاد عليه السلام و روضه خوانى بر شهداى كربلا

اين پرسش همواره براى برخى مطرح است كه پيشينه روضه‏  خوانى به چه زمانى باز مى‏گردد؟ گروهى معتقدند: روضه‏ خوانى يادگارى است از دوران صفويه. بايد گفت آنان‏كه چنين مى‏انديشند، از تاريخ، به‏ويژه تاريخ عاشورا بى خبرند. امام هشتم عليه السلام مى‏فرمود: «كانَ ابي إذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لايُرى‏ ضاحكاً»؛[1] سيره و روش پدرم اين بود كه هرگاه ماه محرم فرا مى‏رسيد، كسى او را خندان نمى‏ديد. بديهى است عزادارىِ سنتىِ متعارف در قرن چهارم، كه توسط آل بويه پايه‏ گذارى شد، تبلورى است از عزادارى‏هاى دوران ائمه معصوم عليهم السلام، البته دشمنان و مخالفین اهل البیت علیهم السلام ، ...

اخلاص، راز بقای عاشورا

هيچ حادثه‏ اى در تاريخ اسلام صفا و پاكى و پالايش كربلا را ندارد. به گواهى تاريخ، در تمام جنگ‏هاى صدر اسلام اندك ناخالصى ‏ها و گاه نقطه‏ هاى تاريكى از نفاق، دنياخواهى و خودخواهى را مى‏توان يافت. سست‏ عنصران در گرماگرم نبرد صحنه را رها ‏كرده و يا به اميد «زر»، سر را از خطر مى ‏ربودند و يا از ترس جان، پيامبر يا امام را تنها مى‏ گذاشتند. احُد گواه تلخ دنياخواهى و خندق (احزاب) نشان روشن هراس و ترس در لحظه‏ هاى دشوار و خطرخيز (رويارويى با عمرو بن عبدود) است. در غزوات ديگر و جنگ‏ هاى ...

ابوطالب مؤمن آل قریش

بخاری در مسأله استسقاء به یک بیت از 150بیت لامیه ابوطالب اشاره کرده [1] این یک بیت، اشاره‌ای است به آن لامیه. ابن هشام در سیره خود حدود 70،80 بیت را نقل کرده است.[2] فتح الباری نیز در شرح این یک بیت حدود 14بیت را ذکر کرده است؛[3] ولی ادباء عرب اصل قصیده را تخریج نموده‌اند. وقتی که قحط‌سالی آمد، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نماز خواند و دعا کرد، [بعد از آن] باران آمد. حضرت لبخندی زد و گفت کاش ابوطالب [اینجا] بود و می‌دید. [سپس فرمود] چه کسی آن شعر ابوطالب را برای ما می‌خواند؟ ...

ابوحنيفه و گرايش او به اهل بيت ( عليهم السلام)

اسد حیدر در کتاب :«الامام الصادق والمذاهب الاربعة»[1]رابطۀ ابوحنیفه با امام صادق علیه السلام را چنین بیان می دارد: ابوحنيفه با امام صادق علیه السلام روابط بسيار داشت و بسيارى از مسائلش را از او مى‏پرسيد، و در برخوردها نهايت ادب و احترام را رعايت مى‏كرد و همواره خطاب او بشه امام اين بود: اى فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله فدايت گردم. ابوحنیفه مدتى در مدينه محضر امام را درك كرده و از او روايت نموده، و اين روايات را راويان احاديث ابو حنيفه در مسانيد او آورده‏اند، كه از آن ميان ابو يوسف برخى از آن روايات ...

نگاهي به واقعه حرّه

بسم الله الرحمن الرحیم در 28 ذی الحجه سال 63 هجری قمری در منطقه حرّه [1]حادثه خونینی اتفاق می افتد(کشتار مردم مدینه توسط لشکر یزیدکه صحابه و تابعین هم در بین آنها بودند) که به لحاظ همین مکان به «واقعه حره» معروف می شود[2]. شرح ماجرا: بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در سال 60 هجری ، موجی از خشم و نفرت در مناطق اسلامی و خصوصا مدینه بر ضد حکومت یزید برانگیخته شد ، حاکم مدینه (عثمان بن محمد بن ابی سفیان) گروهی از اهل مدینه را با اشاره یزید به شام فرستاد تا از مراحم یزید برخوردار ...