• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: اينكه مي گويند در زمان حضرت مهدي (عليه السلام) عده اي از مردگان دوباره به دنيا بر مي گردند و زنده مي شوند آيا چنين چيزي ممكن است؟

“پاسخ : 1 – بلي ممكن است زيرا ما مسلمانان به معاد و رجعت عمومي در آخرت معتقد هستيم و خدايي كه قدرت دارد همه انسانها را در قيامت زنده كند مي تواند برخي از آنها را در همين دنيا دوباره زنده نمايد. 2 – از آيات قرآن كريم استفاده مي شود كه خداوند بعضي از انسانها را پس از مرگشان در همين دنيا زنده كرده است و بهترين دليل براي امكان هر چيزي واقع شدن آن است. جريان عزير پيامبر كه به او امر شد تا نگاهي به استخوانهاي پراكنده الاغ خويش كن كه چگونه اين استخوانهاي پراكنده را ...

پرسش: سيادت چيست و سادات از چه تيره اى هستند؟

“پاسخ : سادات جمع سادة كه آن در اصل, سيدة بر وزن طلبه و جمع مكسر سائد به معناى سيد است، پس سادات جمع‏ الجمع سائد می ‏باشد نه جمع سيّد و به معناى مهتران و بزرگان می ‏باشد. فيروزآبادى در قاموس گفته است: «السيّد الّذى ليس فوقه شئ». در عرف: نسل و ذريه پيغمبر اسلام از فاطمه زهراعليها السلام را گويند و به معناى وسيع‏تر نسل هاشم را كه در فقه اسلام از مستحقين خمس به شمار می ‏آيند. [1] لفظ «سيّد» در كتاب و سنّت آمده است: قال اللَّه تبارك و تعالى: «و مصدّقاً بكلمة من اللَّه و ...

پرسش: چگونه می توانيم از منتظران واقعى حضرت ولى عصر باشيم؟

پاسخ : درباره انتظار فرج و در آرزوى حكومت عدل ولى عصر بودن، روايات زيادى وارد شده است؛ به عنوان نمونه پيامبر اسلام می ‏فرمايند: «افضل اعمال امتى انتظار الفرج»؛ «بهترين عمل پيروان من, انتظار فرج است»[1] و امام صادق می ‏فرمايند: «هر شيعه‏ اى بميرد در حالى كه منتظر ظهور امام دوازدهم باشد مانند كسى است كه در خيمه حضرت بوده است».[2] بنابراين انتظار ظهور و منتظر حضرت بودن فضيلت و ثواب دارد، اما بايد ديد معنى صحيح و واقعى انتظار فرج چيست؟ و منتظر واقعى كيست؟ آيا معناى انتظار فرج اين است كه مردم مسلمان دست روى دست ...

پرسش: اكنون امام زمان(عج) كجا زندگى مى كنند؟ آيا آن حضرت زن و بچه دارد؟

“پاسخ : از برخى از روايات معتبر چنين استفاده می ‏شود كه امام زمان(عج) در عصر غيبت، در مكان خاصى و شهر معينى استقرار دايمی ندارند و به طور ناشناس در بين مردم زندگى می ‏كنند و رفت و آمد دارند، چنان كه امام صادق‏ عليه السلام فرمود: «آن حضرت در بين مردم تردد می ‏كند و در بازارشان راه می ‏رود و بر فرشتگان قدم می ‏گذارد ولى او را نمی ‏شناسند و به همين وضع زندگى می ‏كند تا هنگامی كه خداوند به او اذن معرفى خود را به مردم می ‏دهد».[1] شهرهاى مكه، مدينه، نجف اشرف، كوفه، ...

پرسش: دليل به دنيا آمدن حضرت مهدى(عج) را توضيح دهيد؟

“پاسخ : اعتقاد به ظهور مهدى(عج) و برقرارى حكومت جهانى اسلام به دست ايشان، عقيده ‏اى اسلامی است و شيعه و سنى به آن معتقدند و از اين جهت در بين آن‏ها اختلافى نيست. در رابطه با ولادت آن حضرت شيعه اعتقاد دارد كه آن حضرت در سال 255 ه.ق در سامرا متولد شده و زنده است و روزى كه خدا بخواهد ظهور خواهد نمود و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد. براى ولادت و حيات آن حضرت دلايل و شواهد زيادى وجود دارد كه جاى هر گونه شك و شبه ه‏اى را برطرف می ‏سازد. بنابراين، ...

پرسش : حقيقت و اصل شهادت چيست؟ با توجه به اينكه قصد ابن ملجم رسيدن به قطام بوده نه عناد با حق آيا كشته شدن امام على عليه السلام شهادت محسوب مى شود؟

“پاسخ : اولا: از ديدگاه قرآن، كسى كه در راه خدا قدم بر دارد و در انجام دادن عمل صالح، خلوص نيت داشته و جز خداوند متعال قصد ديگرى نداشته باشد و تنها براى رضاى خداوند – نه مال يا مقام و… – كارى را انجام دهد و كشته شود يا حتى بميرد، شهيد محسوب می ‏شود. [1] ثانيا: فردى كه در راه خدا جان را زنده نگه می ‏دارد و جسم را می ‏بازد تا جان زنده‏اش، زنده ‏تر و شكوفاتر گردد، همين كه نيتش خدا باشد، در نايل شدن به مقام شهادت براى او كافى است،[2] و همين ...

پرسش: علوم خارق العاده ائمه عليهم السلام از كجا سرچشمه مى گيرد؟ آيا سخنان آنان در زمينه علوم تجربى نيز معتبر است؟

“پاسخ : يكى از آثار درجه اعلاى وجودى امام، علم خارق العاده او است و از آن جا كه از نظر كمالات وجودى، تأسى مرتبه «نبى» بوده و در واقع «امامت»، با «نبوت» اتصال و ارتباط بلافصل دارد, امام، وارث به حق علوم و كتاب‏هاى همه پيامبران است. امام صادق‏ عليه السلام می ‏فرمايد: «همه كتاب‏هاى آسمانى انبياى گذشته، نزد ما است، اينها را از آنان به ارث برده‏ ايم. همان گونه كه آنان می ‏خواندند، می ‏خوانيم و همانند آنان از اين كتاب‏ها سخن می ‏گوييم. هيچ حجت الهى، در روى زمين خالى نخواهد بود كه از او چيزى ...

پرسش: اگر همانطور كه خدا را در هر مكانى صدا كنيم مى شنود، ائمه عليهم السلام هم مى شنوند، پس فرق خدا با بنده چيست؟

“پاسخ : يكم. فرق خدا با اولياى الهى (پيامبر و ائمه)، در اين است كه او خالق است و آنان مخلوق و بنده او هستند. غير خداوند – حتى در عالى‏ترين مرتبه وجودى – وابسته به خداوند است و تمام كمالات و تأثيرگذارى‏اش از اراده الهى سرچشمه می ‏گيرد. بر همين اساس در بعضى از زيارت‏ها می ‏خوانيم: «لافرق بينك و بينها الا انهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بيدك، بدؤها منك و عودها اليك»؛ «فرقى بين تو و آنان نيست؛ جز اينكه آنان بنده و مخلوق تواند و امورشان به دست تو است. آغاز و انجام‏شان به سوى ...

پرسش : فلسفه بوسيدن ضريح امامان و تبرّك كردن اشياء چيست؟

“پاسخ : پيامبران و امامان بدان جهت كه بندگان شايسته خداوند هستند، سزاوار احترام و محبت هستند. احترام و ابزار ارادت به آنان، بدان جهت نيست كه براى آنان در مقابل خدا، مقام و ارزشى مستقل قائل باشيم؛ بلكه آنان مستقل از خدا هيچ ندارند و همه عظمت آنان و عشق و محبت ما به ايشان، ناشى از آن است كه آنان در اوج معرفت، بندگى و عبوديت حضرت حق قرار دارند و مورد عنايت خاص پروردگار می ‏باشند. بوسيدن ضريح امامان‏ عليهم السلام و اولياى الهى، برخاسته از عشق و محبت نسبت به آنان است؛ همان گونه كه عاشق، ...

پرسش: آيا هنگامى كه به پيامبرصلى الله عليه وآله و امامان عليهم السلام توسل مى جوييم، خودشان قدرت برآوردن حاجت ما را دارند يا به خدا مى گويند؟

“پاسخ : در خواست مستقيم از اولياى الهى، به واسطه اعتقاد به ولايت تكوينى آنان است؛ يعنى، آنان متكى به اذن و اراده و قدرت الهى، می ‏توانند در عالم تكوين تصرف كنند و مثلا مريض را شفا دهند. درستى اين نوع از توسل به اولياى الهى، مبتنى بر ولايت تكوينى اولياى الهى است. قرآن كريم و روايات شيعه و سنى بر اعطاى چنين قدرتى به اولياى الهى دلالت دارد: در قرآن آمده است: هنگامی كه بنى اسرائل از حضرت موسى‏ عليه السلام طلب آب كردند، وى با كوبيدن عصاى خود بر سنگ، دوازده چشمه آب از دل سنگ براى ...