• جمعه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • الجمعة، 18 شوال 1443
  • Friday, 20 May 2022

پرسش: چرا ما شيعيان در اذان و غير اذان، وقتي نام مبارك رسول الله(ص) را به زبان می آوريم يا می شنويم صلوات می فرستيم ولي اهل تسنّن مقيد به فرستادن صلوات نيستند؟

“پاسخ : علاوه بر آيه شريفه «إنّ اللّه و ملائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَي النَّبِيّ يا أيّهَا الّذين آمنوا صَلُّوا عَلَيهِ و سَلّمُوا تسليماً»[1] روايات كثيره‏اي از رسول خدا(ص) و ائمه(عليهم السلام) در دست است كه به همه مسلمانان سفارش فرموده ‏اند كه هر وقت و در هر حال اسم مبارك حضرت رسول(ص) يا لقب و كنيه آن جناب را بگويند يا بشنوند صلوات بفرستند و در كتاب هاي اهل سنت كه به نظر خودشان صحيح و از معتبرترين كتابها می ‏دانند مانند «صحيح مسلم» نقل شده كه حضرت رسول(ص) فرمود: وقتي مؤذن اذان می ‏گويد، جمله‏ هاي اذان را مانند او ...

پرسش: آيا حضرت عيسي(ع) و اصحاب كهف در زمان امام زمان(عج) زنده می شوند؟

“پاسخ: رجعت از معتقدات شيعه و به معناي بازگشت انسان بعد از مرگ به دنيا است. وقوع رجعت در دنيا امري ممكن است. بنابر آيات و روايات فراوان، رجعت در امت‏ هاي گذشته واقع شده است. مانند رجعت بعد از صد سال،[1] رجعت جماعتي از بني اسرائيل،[2] زنده شدن كشته شده‏ هاي بني اسرائيل،[3] و زنده شدن مردگان به دست حضرت عيسي. در روايات آمده است: «قال المأمون للرضا(ع) يا ابا الحسن ما تقول في الرجعة، فقال(ع) انَّها الحقُ قد كانت في الاُمَم السّالِفَه و نطق القرآن و قد قال رسول الله(ص) يكون في هذه الاُمة كُلُّ ما كان في ...

پرسش: نهي از نماز و دعا در كنار قبر پيامبر(ص) و ساير قبور كه در روايات آمده چگونه است ؟

“پاسخ : در پاسخ به اين پرسش ابتدا بايد به چند نكته بپردازيم: الف – افرادي كه در سند اين حديث آمده ‏اند، يا ضعيف هستند و يا مجهول؛ مثلاً «عبدالوارث» نزد علماي رجال اهل‏سنّت مردود است، چون قدري مسلك بوده است و «ابوصالح» مردّد بين ضعاف و ثقات است و «عبدالله بن عثمان» منكر الحديث و «ابن بهمان»، شناخته شده نيست. پس حديث از نظر سند مشكل دارد. ب – حديث، هيچ دلالتي بر حرمت نمازگزاري و دعا كردن در جوار قبور ندارد؛ زيرا اشاره به روايت كنيسه حبشه دارد كه به هنگام مرگ فردي از صالحان خود، مسجدي ...

پرسش: ولايت فقيه، انتخابى است يا انتصابى؟

“پاسخ : بی ‏ترديد در روزگار غيبت امام، امت اسلام، رها و بی ‏برنامه و حدود و احكام اسلام تعطيل نيست؛ زيرا اسلام، آخرين دين الهى است و براى همه زمان‏ها و مكان‏ها برنامه دارد. از اين رو بايد در همه زمان‏ها انسان‏هايى شايسته و كاردان باشند تا امور مسلمانان را سامان بخشند، و حدود الهى را جارى سازند، و مرزهاى اسلام را بپايند، و راه‏ها را امن سازند، و در راه عزت و شوكت مسلمانان بكوشند و براى مبارزه با فتنه‏گران و سركشان از نظام اسلامی و جهاد در برابر دشمنان، نيروها و توانايى‏ها را به كار گيرند و ...

پرسش: شرايط حاكم اسلامى از ديدگاه اهل سنت چيست؟ و چرا در طول قرون متمادى, علماى «اكثريت مسلمانان» حكومت جور عباسيان را پذيرفته و عليه حكومت ظلم و غير اسلامى قيام نكرده اند؟

“پاسخ: قاضى ابى يعلى محمدبن‏ حسين فراء (از علماى قرن پنجم هجرى) در كتاب احكام السلطانيه، شرايط حاكم اسلامی از ديدگاه اهل سنت را چنين بيان می ‏كنند: بر دو دسته واجب كفايى است كه حكومت اسلامی را در دست بگيرند. دسته اول اهل اجتهاد هستند. اينان بايد داراى سه شرط باشند تا بتوانند حاكم بشوند: 1. عدالت؛ 2. علمی كه با آن بتوانند شخص لايق امامت را بشناسند؛ 3. از اهل رأى وتدبير باشند تا اصلح را بشناسند. دسته دوم كه بر آنان واجب كفايى است حكومت اسلامی را در دست بگيرند، اهل امامت هستند. وى كسانى كه داراى ...

پرسش: هجرت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله چگونه بوده است؟

“پاسخ : پيامبر گرامی اسلام ‏صلى الله عليه وآله در ماه ربيع الاول سال سيزدهم بعثت به مدينه هجرت نمودند. در آن زمان همه مسلمانان به جز پيامبرصلى الله عليه وآله، علی ‏عليه السلام و عده محدودى از مسلمانان محاصره شده بودند. پيامبرصلى الله عليه وآله با توجه به اين اوضاع و احوال تصميم گرفتند از مكه به سوى مدينه هجرت كنند. قريش پس از اطلاع از اين تصميم پيامبرصلى الله عليه وآله در محلى به نام دارالندوه جمع شدند و در اين خصوص با هم مشورت نمودند. نتيجه جلسه آنها اين شد كه از تمامی قبائل, افرادى انتخاب شوند ...

پرسش: نخستين مرد مسلمان از نظر شيعه و سنى چه كسى است؟

“پاسخ : مفسران قرآن كريم اين سؤال را در ذيل آيه شريفه: «و السابقون الاوّلون من المهاجرين و الانصار…» [1] مطرح كرده ‏اند و در پاسخ به آن, همه مفسران (اعم از شيعه و سنى) گفته ‏اند كه حضرت خديجه نخستين زنى بود كه مسلمان شد، اما در مورد اولين مسلمان از مردان، اختلاف نظر است. طبق نظر همه دانشمندان شيعه به علاوه گروه عظيمی از دانشمندان اهل سنت على‏ عليه السلام نخستين كسى است كه دعوت پيامبرصلى الله عليه وآله را پاسخ گفت. شهرت اين موضوع در ميان دانشمندان اهل سنت به حدى است كه جمعى از آنها ادعاى ...

پرسش: در قبرستان بقيع، روي تابلو عبارت ذيل نوشته شده است. «كان من هدي النبي(ص)»؛ از راهنمايي رسول اللَّه(ص) است كه: 1 – زيارة المقابر بقصد الاعتبار و الاتعاظ لقوله(ص) «زوروا القبور فانها تذكركم الموت» مقصود از زيارت قبور، عبرت و پند گرفتن است، براي اينكه رسول اللَّه(ص) فرمود: قبرها را زيارت كنيد، به درستي كه آنها مردن را به ياد شما می آورند. 2 -…

پرسش: در قبرستان بقيع، روي تابلو عبارت ذيل نوشته شده است. «كان من هدي النبي(ص)»؛ از راهنمايي رسول اللَّه(ص) است كه: 1 – زيارة المقابر بقصد الاعتبار و الاتعاظ لقوله(ص) «زوروا القبور فانها تذكركم الموت» مقصود از زيارت قبور، عبرت و پند گرفتن است، براي اينكه رسول اللَّه(ص) فرمود: قبرها را زيارت كنيد، به درستي كه آنها مردن را به ياد شما می آورند. 2 – كان النبي(ص): «اذا دخل المقابر سلّم علي اهلها فقال: «سلام عليكم اهل دار قوم مؤمنين و انّا ان شاء اللَّه بكم لا حقون و يرحم اللَّه المستقدمین منا و منكم و المستأخرين، نسأل اللَّه ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» بر مظلومیت اهل بيت(عليهم السلام) و بر مصائبي كه بر آنها وارد شده گريه می كنيم؟ چرا در مدينه منوره بر ستم هايي كه بر حضرت زهرا (س) روا داشته اند گريه می كنيم؟ ولي اهل تسنن چنين نيستند و گاهي هم ديده شده كه در كنار بقيع می ايستند و ما را مسخره می كنند؟

“پاسخ : منشأ و علت و دليل گريه و عزاداري شيعه بر مظلومیت اهل بيت(عليهم السلام) خصوصاً در مدينه منوره و بر امام حسن مجتبي(ع) و بر حضرت زهرا (س) معلوم و براي عموم شيعيان واضح و آشكار است. اما علت و دليل گريه نكردن اهل تسنن، خصوصاً عده تندرو و حتي گريه نكردن آنها در مرگ وابستگان و فرزندان و عزيزانشان، چند روايتي است مبني بر اين كه عمر بن الخطاب از گريه بر اموات جلوگيري و نهي می ‏كرده و گاهي هم می ‏گفته است، رسول الله(ص) نهي كرده است. در صحيح بخاري است كه عمر بن الخطاب، ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» وقتي می گوييم يا رسول اللَّه(ص) و يا علي(ع) و مانند اينها وهابی ها به ما اعتراض می كنند و می گويند صدا زدن كسي كه از دنيا رفته، شرك است و فقط بايد خدا را خواند و فقط گفتن يا اللَّه بي اشكال است؟

“پاسخ : منشأ و اصل اين اعتراض و اين تهمت، حرف ابن تيمیه و بن باز است كه گفته ‏اند: صدا زدن و خواندن اموات، شرك و كفر است: «و دعاء الاموات… من الشرك باللَّه و الكفر به».[1] ولي : اوّلاً: ملاك اسلام و مسلمان بودن انسان، گفتن شهادتين است، يعني كسي كه شهادتين را به زبان جاري كرد مسلمان است و جان و مالش محترم می ‏باشد و به اين چيزها از اسلام خارج نمی ‏شود. در صحيح بخاري از عمربن الخطاب نقل كرده كه: «قال رسول اللَّه(ص) اُمِرتُ أن اقاتل الناس حتّي يقولوا: «لا اله الا اللَّه» فمن ...