• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: فرقه هاى اهل تشيع و اهل تسنن را مختصراً ذكر نماييد؟

پاسخ : مسلمانان در ابتدا همگى پيرو پيامبر اكرم بودند، اما پس بعد از پيامبر اكرم اختلافاتى به وجود آمد که منجر به پيدايش گروههاى گوناگون شد. در اينجا به طور خلاصه به بررسى برخى می ‏پردازيم: گروههاى كلامی اهل سنت عبارتند از: 1 – مرجئه. 2 – قدريه. 3 – معتزله. 4 – اشعريه. 5 – ماتريديه «مرجئه» مرجئه به توده مردم می ‏گفتند كه خلافت بنى‏ اميه را پذيرفته بودند. حال به ذکر چند معنی برای مرجئه می پردازيم: 1 – به معناى تأخير؛ چنانكه در فرمايش خداوند متعال به همين معنا آمده است: «قالوا أرجه و اخاه»؛ ...

پرسش: در مورد مصداق و شرايط اولوالامر توضيح دهيد؟ آيا مى توان از انسان گناهكار هم پيروى كرد؟

پاسخ : اولوالامر به معناى صاحب و سرپرست كارى را گويند، يعنى كسى كه رهبرى بعد از رسول اللَّه را به عهده دارد. اما در اينكه اولوالامر كيست و چه شرايطى دارد، در بين مذاهب اختلاف است كه نظرات آنان در ذيل اين آيه آمده است. خداوند در قرآن می ‏فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا اطيعواللَّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم»: [1] 1 – بعضى از علماى اهل تسنن معتقدند كه منظور از اولوالامر ، زمامداران و حكام در هر زمان و در هر محيط هستند و هيچ گونه استثنايى براى آنها قائل نشده‏ اند. [2] 2 – ...

پرسش : تعبير اهلسنّت در اصطلاح علم كلام، چند كاربرد دارد؟

“پاسخ : اصطلاح اهل‏سنّت در يكى از معانى زير به كار می ‏رود: 1. در مقابل اصطلاح شيعه؛ به مسلمانانى كه معتقدند كه نصى از كتاب و سنت وارد نشده و تعيين جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله و پيشواى مسلمانان پس از رسول اكرم‏ صلى الله عليه وآله به انتخاب خود مسلمانان واگذار شده است. اهل‏سنّت می ‏گويند اين معنا بر همه فرق اسلامی ، غير از شيعه، منطبق است. 2. در مقابل اهل بدعت؛ كه در اين صورت به طور غالب با كلمه «الجماعه» همراه است و گفته می ‏شود: «اهل السنة و الجماعة». اين معنا نزد متكلمان «اشاعره» ...

پرسش: احاديثى نقل شده كه امير مؤمنان عليه السلام نماز تراويح را مى خواند و يا بر آن، امام جماعت تعيين مى كرد و يا اينكه فرموده است: «نور اللَّه قبره كما نوّر مساجدنا». اين احاديث با بدعت بودن تراويح چگونه جمع مى شود؟

پاسخ : اين نسبت از نظر شيعه مسلماً دروغ است و از نظر علماى اهل‏سنّت نيز ثابت نيست؛ چنانكه در اين باره بيهقى چهار يا پنج روايت نقل كرده و خودش سند همه را تضعيف می ‏داند و با تحقيق در روايات، به يك روايت كه سند آن صحيح باشد برخورد نكرده‏ ايم. افزون بر اين، ثابت نشده است كه خود عمر بن خطاب نيز نماز تراويح را خوانده باشد! و عبداللَّه بن عمر نيز به شدت از آن نهى می ‏كرد. امير المؤمنين، على‏ عليه السلام نيز به هنگام خلافت در كوفه با اين مظهر مخالفت كرد و معارض ...

پرسش: چرا شيعه به هنگام نماز، به طور دست بسته نماز نمى خواند؟

“پاسخ : الف: چون شيعه آن را حرام و هيچيك از مذاهب اهل سنت آن را واجب ندانسته‏ اند بلكه آن را عملى مستحب و نزد بعضى ديگر در نمازهاى واجب، مكروه شمرده ‏اند؛ مثلا: رييس مذهب مالكى نماز خواندن دسته بسته را مكروه می ‏داند و ظاهراً همه صحابه دست باز نماز می ‏خواندند تا عمر اين بدعت را گذاشت. و عبدالله بن زبير – از صحابه – و حسن بصرى و ابن سيرين – از تابعين – و ليث بن سعد و ابراهيم نخعى از اتباع تابعين قائل به ارسال بودند. ب: پيامبرصلى الله عليه وآله در نماز ...

پرسش: آيا ازدواج متعه مورد قبول و پذيرش بزرگانى از اهل سنت بوده است؟

“پاسخ : بلى، از آن جمله: الف – ابن جريج اموى شيخ بخارى كه اهل سنت نسبت به ثقه بودنش اجماع دارند و همه صحاح سته از او حديث نقل می ‏كنند، شصت و يا هفتاد و بلكه نود زن متعه داشت. ذهبى می ‏گويد: «هو أحد الاعلام الثقات.. و هو مجمع على ثقه مع كونه تزوج نحواً من سبعين امرأة نكاح متعة كان يرى الرخصة فى ذلك و كان فقيه أهل مكة فى زمانه»؛[1] «ابن جريج يكى از عالمان مورد وثوق اهل سنت است. ضمن اينكه او هفتاد زن متعه – نكاح موقت – داشت. نظر او رخصت و ...

پرسش: نظر اسلام در جواز و عدم جواز جشنها و عزادارى ها چيست؟

“پاسخ : به يقين جايز است، زيرا: الف – اصل در اشياء، اباحه و جواز است، مگر دليلى بر خلاف آن بيايد. ب – نص قرآن نيز تشويق به تعظيم شعائر كرده است. ج – روش مسلمانان از گذشته تا كنون، بر به پاداشتن مراسم ولادت پيامبرصلى الله عليه وآله و جشن و سرور بوده، چنان كه قسطلانى و ديار بكرى بدان اشاره كرده ‏اند. [1] د – روش معمول ميان خواص و عوام اهل سنت، اقامه عزا و ماتم براى مردگان بوده، چنانكه ذهبى درباره فوت جوينى (متوفاى 478 ه.) مى‏ نويسد: «غلقت الاسواق ورثى بقصائد و كان له ...

پرسش: آيا نذر كردن براى صلحا و مؤمنان زنده و يا مرده جايز است؟

“پاسخ : آرى، اگر نذر براى خدا باشد و اهداى ثواب براى صلحا و مؤمنان، همانگونه كه در ميان شيعه رايج است، به چند جهت جايز می ‏باشد: الف – احاديثى كه از كتب اهل‏سنّت دلالت بر جواز دارد: «عن ثابت بن الضحاك، عن النّبى‏ صلى الله عليه وآله انّ رجلا سأله انّه نذر أن يذبح ببوانة، فأتى رسول اللَّه فاخبره. فقال هل كان فيها وثن من أوثان الجاهلية يعبد؟ قالوا: لا، قال: هل كان فيها عيد من اعيادهم؟ قالوا: لا، قال رسول اللَّه‏ صلى الله عليه وآله اوف بنذرك فانّه لا وفاء لنذر فى معصية اللَّه و لا فيما ...

پرسش: آيا قرار دادن روشنايى بر قبور مثل شمع و لامپ و… اشكال شرعى دارد؟

“پاسخ : به چند دليل بايد گفت خير: الف – طبق روايات اهل‏سنّت، پيامبرصلى الله عليه وآله شبى می ‏خواست وارد قبر و يا قبرستانى شود كه دستور داد چراغ روشن كردند. [1] ب – سيره و روش مسلمين همواره بر اين بوده كه بر روى قبور بعضى از صحابه و صلحا, چراغ و به اصطلاح قنديل روشن می ‏كرده ‏اند: قنديل بر روى قبر ابوايوب انصارى، در قرن چهارم. [2] قنديل بر روى قبر زبيربن عوام، در قرن چهارم. [3] قنديل بر بارگاه حضرت موسى بن جعفرعليهما السلام، اوايل قرن پنجم. [4] ج – حديث «لعن اللَّه المتخذين عليها ...

پرسش : آيا ساختن و بنا بر قبور از قبيل گنبد، ضريح و… منع شرعى دارد؟

پاسخ : به چند دليل پاسخ اين پرسش منفى است و منعى ندارد: الف – دليلى بر حرمت، جز روايت ابى الهياج نيست[1] و نيز اين روايت از نظر سند مورد اشكال است؛ زيرا وكيع و حبيب بن ابى ثابت از راويان سند اين حديث هستند و هر دو از نظر اهل‏سنّت مورد بحث می ‏باشند. ب – در دلالت حديث نيز جاى بحث و گفتگو وجود دارد؛ چون «ولا قبراً الا سّويته» به معناى تخريب بناى قبور نيست بلكه به معناى مسطح كردن آن در مقابل تسنيم يعنى بلند كردن قبر و بالا آوردن آن همانند كوهان شتر است. ...