• جمعه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • الجمعة، 18 شوال 1443
  • Friday, 20 May 2022

پرسش: آيا در قيامت خداوند به تنهايي به گناهان رسيدگي می كند يا فرشتگان هم مأمور رسيدگي هستند؟

“پاسخ : در قرآن مسأله معاد، اهمیت ويژه‏اي دارد و در صدها مورد با نام‏ هاي گوناگون از آن ياد شده است. ايمان به روز جزا در رديف ايمان به خدا و از اصول دين اسلام است و منكر آن از آئين اسلام خارج می ‏شود. بنابر آموزه ‏هاي قرآني، در آخرت از تمام اعمال انسان حسابرسي می ‏شود: «فمن يعمل مثال ذرة خيراً يره و من يعمل مثقال ذرة شراً يره»;[1] پس در آن روز هر كه به قدر ذره ‏اي كار نيك كرده پاداش آن را خواهد ديد و هر كه به قدر ذره‏اي كار زشت مرتكب شده ...

پرسش: منظور از عرش خداوند چيست؟

“پاسخ : در لغت، عرش به معناي سقف يا چيزي است كه داراي سقف است. به تخت‏ هاي بلند نيز عرش مي ‏گويند، چنان‏چه در داستان سليمان مي‏خوانيم: ايكم يايتني بعرشها؛ كدام يك از شما مي‏توانيد تخت او (بلقيس) را براي من حاضر كنيد.[1] به داربست ‏هايي كه براي بر پا نگه داشتن بعضي از درختان مي‏زنند، نيز عرش مي‏ گويند، چنان‏كه در قرآن مي‏خوانيم: و هو الذي انشأ جنات معروشات و غير معروشات؛ او همان كسي است كه باغ‏هايي از درختان داربست دار و بدون داربست را آفريد.[2] هنگامي كه در مورد خداوند عرش را به كار مي‏بريم منظور ...

پرسش: آيا همه فرشتگان از انسانها حسابرسي می كنند؟

“پاسخ : حسابرسي اعمال انسان در قيامت، از مسلمات دين مقدس اسلام است. ملائكه الهي داراي مسؤوليت‏ هاي متفاوت اند. بنابر آيات، بعضي از ملائكه، مسؤول نوشتن اعمال انسان در دنيا هستند: انّا له كاتبون;[1] ان رسلنا يكتبون ما تمكرون.[2] مراد از رسلنا در اين آيه، فرشتگان‏اند كه اعمال انسان را می ‏نويسند. ام يحسبون انّا لا نسمعُ سِرَّهُم و نجوئهم بَلي و رُسُلنا لديهم يكتُبون;[3] آيا گمان می ‏كنند كه سخنان پنهانشان را كه در گوش هم می ‏گويند، نمی ‏شنويم؟! بلي، می ‏شنويم و رسولان ما و فرشتگان همان لحظه آن را می ‏نويسند. بنابر روايات، دو فرشته، ...

پرسش: چرا در قرآن، خداوند به نفس لوّامه قسم خورده است؟

“پاسخ : در قرآن كريم، خداوند سبحان براي انسان سه نفس را نام برده است: 1. نفس اماره: نفسي است كه انسان را به گناه فرمان مي‏دهد و به هر سو مي ‏كشاند. خداوند در سوره يوسف مي‏ فرمايد: و ما اُبِّرئ نفسي انّ النفس لامارة بالسوء؛ من هرگز نفس خود را تبرئه نمي‏كنم، چون نفس سركش همواره به بدي‏ ها فرمان مي‏دهد. 2. نفس مطمئنه: نفسي است كه بر اثر اطاعت و بندگي خداوند سبحان به دست مي ‏آيد. انساني كه كنترل غرائز خويش را در دست گرفته و به آرامش و سكينه دروني رسيده است، داراي نفس مطمئنه ...

پرسش : نامهاي اصحاب كهف چيست و غار اصحاب كهف كجا است؟

“پاسخ : قرآن كريم در مورد اصحاب كهف سه قول را نقل كرده است كه در اين اقوال، اصحاب كهف 3 الي 7 نفر بودند و قول صحيح همان 7 نفر است؛ ولي به نام آنان اشاره نشده است.[1] بنابر گزارش بعضي از محققان نام‏ هاي آنان عبارت است از: 1. مالخوس؛ 2. ماكسيميانوس؛ 3. مارسيانوس؛ 4. دفوسيوس؛ 5. يوحنا؛ 6. سراپيون؛ 7. كنتانتينوس.[2] محققان درباره مكان اصلي غار اصحاب كهف، اختلاف نظر دارند و از مكان‏ هاي گوناگوني ياد كرده‏ اند كه برخي از آنها چنين است: 1. غاري در شهر اِفسُوس (شهري مخروبه در تركيه) كه در 73 ...

پرسش: آيا ميشود به قرآن قسم خورد؟

“پاسخ : آري، در قرآن مجيد كه كتاب هدايت بشر است، ده‏ها قسم به غير خدا وارد شده است؛ مانند: سوگند به مكه[1]،قرآن[2] آسمان[3]، خورشيد[4]،شب[5] روز[6]، سپيده دم[7] و… اگر قسم به غير خداوند مانند قرآن مجيد بر بندگان حرام بود بايستي خداوند اين مسئله را تذكر مي‏داد و از طرفي در احاديث فراوان آمده است كه پيامبر گرامي اسلام به غير خداوند قسم ياد كرده است. بنابراين قسم ياد كردن به قرآن از لحاظ فقهي اشكالي ندارد لكن بايد توجه داشت كه اينگونه قسمها منشأ اثر نخواهد بود يعني موافقت با مورد قسم واجب نيست و اگر با مورد ...

پرسش: نفس مطمئنه چيست؟

پاسخ : آن نفسي است كه بر اثر اطاعت و بندگي خداوند سبحان بدست مي ‏آيد كه در واقع، انسان كنترل غرائز خويش را در دست گرفته و به آرامش و سكينه دروني رسيده است و قرآن مجيد در اين مورد مي ‏فرمايد: «يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك راضية مرضية»؛ اي نفس مطمئنه بسوي پروردگارت بازگرد در حالي كه هم تو از آن خشنودي و هم او از تو. [1] پاورقي [1‍] تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي، ج 25، سوره قيامت، چاپ دارالكتب الاسلاميه، 1374ه.

پرسش: در قرآن كريم چند جا نام جن آمده است آيا امروزه جن وجود دارد يا از بين رفته است؟ خواهشمند است مستند به قرآن پاسخ داده شود.

“پاسخ : اطلاعاتي كوتاه درباره جنّ در قرآن كريم 22 مورد كلمه جنّ و پنج مرتبه كلمه جان بكار رفته ولي به معناي جنّ نيست و سوره هفتاد و دوم قرآن كريم نيز به نام جنّ است. كلمه جنّ در اصل به معني پوشيده و مخفي است چون جنّ از نظرها مخفي است اين كلمه درباره او بكار رفته و جَنين نيز از همين ماده است و به فرزند در رحم جنين گفته مي‏شود چون از نظرها مخفي است. برخي از نكاتي كه از آيات قرآن كريم درباره جنّ بدست مي ‏آيد عبارتند از: 1- جنّ موجودي است مانند انسان ...

پرسش: مقصود از آسمانهاى هفت گانه چيست؟

“پاسخ : چنان كه از برخى آيات برمی ‏آيد، تعداد آسمان‏ها هفت است: «… ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّمآءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمواتٍ وَ هُوَ كُلِّ شَى‏ءٍ عَلَيمٌ»؛[1] سپس به آفرينش آسمان پرداخت، و آن‏ها را به هيأت هفت آسمان استوار كرد و او بر هر چيزى داناست. «فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمواتٍ فِى يَوْمَيْنِ وَ أَوْحَى فِى كُلِّ سَمآءٍ أمرَها…»؛ [2] آن گاه آن‏ها را به صورت آسمان‏هاى هفت‏گانه در دو روز استوار كرد و در هر آسمانى امرش را وحى فرمود. شكى نيست كه هفت در سماوات هفت‏گانه، به معناى عدد حقيقى 7 به كار رفته است؛ نه به عنوان نمادِ كثرت. ...

پرسش: ميان مكر خدا و مكر بنده، چه تفاوتى وجود دارد؟

“پاسخ : مكر انسان، يعنى فريب و نيرنگ و خدعه كه براى رسيدن به مطامع دنيوى خود به كار می ‏گيرد؛ اما مكر الهى، همان قهر، انتقام، عذاب و عقوبت الهى است كه گاهى، به سزاى ارتكاب عمل حرام, شامل حال بنده می ‏شود. از امام رضاعليه السلام نقل شده است كه مكر الهى، به معناى مجازات الهى است.[1] قرطبى از مفسران اهل سنّت، نيز می ‏گويد: منظور از مكر خدا، عذاب و جزاى او بر مكر بندگان است.[2] علامه طباطبايى در تفسير الميزان، ذيل آيه 26 و 27 از سوره بقره، می ‏نويسد: «در قرآن مجيد، اضلال (گمراه كردن)، ...