• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: معناى آيه شريفه «يداللَّه فوق ايديهم» ( سوره فتح، آيه 10) چيست؟ و آيا اين آيه دليل بر جسم بودن خداوند نيست؟

“پاسخ: قرآن مجيد با اينكه كتاب جامع و كاملى است و از هر جهت سعادت و رستگارى افراد بشر را تأمين می ‏كند، با اين حال چون با همان لغاتى كه بشر آنها را در محاورات و گفتگوهاى خويش به كار می ‏برد، نازل گشته براى صفات و افعال خداوند همان ظاهر معناى كلمات را بى تامل در مراد آنها، نبايد در نظر گرفت و روى آ‏ن قضاوت نمود بلكه بايد ديد تشبيه و استعاره و يا كنايه اى به كار رفته است يا خير و اصولا يكى از جهات فصاحت و بلاغت قرآن همان وجود مجاز استعاره و كنايه ...

پرسش: قرآن كريم می فرمايد: «و ان منكم الا واردها كان على ربك حتماً مقضياً (سوره مريم، آيه 71)؛ هيچيك از شما نيست، مگر آنكه وارد جهنم خواهد شد كه اين بر پروردگار قضايى حتمی است». بنابراين آيا انبياء هم داخل جهنم می شوند؟ و نيز آيا گنهكارانى كه توبه كرده اند داخل آن می شوند؟ در اين صورت پس عصمت انبياء يا توبه انسانهاى معمولى چه فايده اى دارد؟

“پاسخ : در زبان عرب، «ورود» به معنى داخل شدن نيست، بلكه به معناى نزديك شدن است، به شهادت اينكه در قرآن كريم درباره موسى بن عمران – عليه السلام – آمده است كه: «ولما ورد ماء مدين وجد عليه امة من الناس يسقون و وجد من دونهم امرأتين تذودان»؛[1] وقتى كه موسى به آب مدين وارد شد جمعيتى از مردم را ديد كه دارند از چاه آب می ‏كشند، و حيوانات خود را آب می ‏دهند، و كمی پايين‏تر از آنان دو نفر زن را ديد كه گوسفندان خود را از مخلوط شدن با گوسفندان سايرين جلوگيرى می ‏كردند. ...

پرسش: آيا آيه اى در مورد نماز اول وقت نازل شده است؟

پاسخ : دين مبين اسلام، براى نماز اهميت ويژه ‏اى قائل شده است، و اين نكته از آيات و روايات بى‏ شمارى استفاده می ‏شود. در آيات بسيارى به مسئله نماز پرداخته شده است. دسته ای از آيات به تشريع نماز تصريح كرده است؛ مانند: «فاقيمواالصلوة ان الصلوة كانت على المؤمنين كتاباً موقوتاً»؛[1] نماز را به پا داريد، زيرا بر مؤمنان نماز به عنوان وظيفه ثابت شده است. برخى آيات به تمجيد نمازگزاران و تأكيد بر رستگارى آنان پرداخته، مانند: «قد افلح المؤمنون الذين هم فى صلوتهم خاشعون»؛[2] مؤمنان همانا رستگار شدند، آنان كه در نماز خويش فروتن و خاشعند. ...

پرسش: چرا به روز قيامت، روز جزا مى گويند؟ نظر قرآن در مورد قيامت چيست؟

“پاسخ : مهم‏ترين برنامه ‏اى كه در قيامت اجرا می ‏شود، دادن جزا و تعيين كيفر و پاداش اعمال است. در آن روز پرده‏ ها از روى كارها كنار می ‏رود و اعمال, دقيقاً مورد محاسبه قرار می ‏گيرد و هر كس جزاى اعمال خويش از اعم از خوب و بد را می ‏بيند. به همين علت يكى از نام ‏هاى روز قيامت «يوم الدين» يا «روز جزاء» است. دين در لغت به معناى جزاء است؛ و اين تعبير، بيش از ده بار در قرآن تكرار شده و به همين معنى آمده است. در حديثى از امام صادق ‏عليه السلام ...

پرسش: چرا خداوند در آفرينش آسمانها و زمين، عدد شش را به كار برده، در حالى كه قادر است در يك طرفة العين خلق كند؟ چرا از ميان اعداد, عدد شش را انتخاب كرد؟

“پاسخ : درباره آفرينش جهان در شش روز، در هفت مورد از آيات قرآن مجيد آمده است. [1] و در سه مورد از آيات علاوه بر آسمانها و زمين, مابينهما – آنچه در ميان زمين و آسمان قرار دارد – نيز به آن اضافه شده است كه در حقيقت توضيحى است براى جمله قبل، زيرا همه اينها در معنى آسمانها و زمين جمع است. معنى يوم در اين آيات دوران می ‏باشد. [2] و روايتى در اين زمينه وارد شده است كه فى ستة ايام يعنى در شش اوقات (شش روز يعنى شش وقت و دوران) [3] لذا معناى آيات ...

پرسش: چرا خدا شيطان را آفريده كه ما را گمراه كند؟

“پاسخ : در لغت به هر موجود سركش و متمردى شيطان گويند, اعم از آنكه آن موجود از پريان باشد يا از انسانها يا از جنبندگان. و به همين جهت در قرآن مجيد از شيطان هاى انس و جن نام برده شده است[1]. بنابراين واژه شيطان بر هر موجود فتنه‏ انگيز، موذى و شرورى كه در صدد انحراف و گمراهى مردم نباشد اطلاق می ‏شود چه آن موجود از جن باشد يا انسانها و يا غير از اينها. از آنچه گذشت روشن می ‏شود كه شيطان اعم از ابليس است. و گويى مقصود پرسش كننده از شيطان, ابليس است. ابليس ...

پرسش : آيا بين آيه «فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى و ثلاث و رباع فان خفتم ان لاتعدلوا فواحدة» (سوره نساء، آيه 3) و آيه «ولن تستطيعوا ان تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلاتميلوا كان الميل فتذروها كالممعلقة» تعارض نيست؟

“پاسخ : در آيه نخست پس از آنكه اجازه ازدواجهاى متعدد را می ‏دهد می ‏فرمايد اگر ترسى از اجراى عدالت داريد، به يك همسر بسنده كنيد. بنابراين معلوم می ‏شود، امكان اجراى عدالت وجود دارد،[1] به جهت ناتوانى شخصى، نمی ‏تواند عدالت را بين همسران برقرار كند. و در آيه ديگر نفى می ‏كند توان اجراى عدالت بين زنان را با عبارت لن تستطيعوا. خلاصه مفهوم آيه نخست با منطوق آيه دوم در تعارض هستند. اگر مردان توان اجراى عدالت را ندارند چرا آيه نخست اجازه ازدواج هاى متعدد را به مردان داده است. و در آيه ديگرى می ...

با توجه به آيه شريفه: «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ… وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ» جريان زن حضرت نوح و لوط چه خواهد بود؟

پاسخ: با توجه به معانى آيات قبل از اين آيه شريف -كه بحث تهمت ناسزاى زنا به زنان پيامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله در آن بيان شده و اين آيه نيز دنباله همان مطلب است-، معلوم مى‏‌گردد كه منظور از خبائث، عمل زنا است كه معنى آيه اين‌چنين مى‏‌شود: «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُولَئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ؛ زنان پليد، لايق براى مردان پليد و مردان پليد، لايق براى زنان پليد هستند و زنان پاكيزه، لايق مردان پاكيزه و مردان پاكيزه، لايق زنان پاكيزه هستند. آن گروه منزّه هستند از ...