• سه شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 19 ربيع أول 1443
  • Tuesday, 26 October 2021

پرسش: معنى اهانت به قرآن چيست و آيا قائل شدن به تحريف قرآن، اهانت است؟ چرا بعضى از علماى شيعه قائل به تحريفند؟

“پاسخ: به عقيده شيعه، احترام و تعظيم قران كريم ‏هم از جهت عمل و هم گفتار واجب است. پس هر آنچه موجب بى احترامی به اين كتاب مقدس باشد، اهانت محسوب می ‏شود؛ كارهايى همچون لمس كلمات قرآن بدون طهارت، سوزاندن، نجس كردن، پاره كردن قرآن، قرار دادن در مكان پست و يا پرت كردن و با پا زدن، و هر كارى كه در عرف توهين شمرده شود. اگر كسى عمداً قرآن را مورد تحقير و توهين قرار دهد، از جمله منكران دين اسلام است ومحكوم به خروج از دين و كافر به خداوند رب العالمين است! تحريف در اصطلاح ...

پرسش: آيا در قرآن مسائل سياسى هم مطرح شده است؟ در چه موضوعاتى؟

“پاسخ : قرآن كريم به عنوان كتاب راهنماى زندگى انسان, در راستاى تبيين خط مشى الهى و برنامه ‏هاى فردى و اجتماعى انسان‏ها بر بعد اجتماعى و سياسى حيات بشر تأكيد فراوان نموده است و براى تحقق آرمان‏هاى سياسى اسلام، دعوت به كلمه توحيد را در رأس قرار داده است؛ در قرآن مجيد اصطلاحات اجتماعى و سياسى فراوانى وجود دارد كه به عنوان نمونه، به برخى از آنها كه بيانگر اهميت مسائل سياسى در قرآن است اشاره مى‏گردد: حق (247 مرتبه)؛ امّت (51 مرتبه)؛ مُلك (48 مرتبه)؛ مَلِك (13 مرتبه)؛ ملكوت (دو مرتبه)؛ اوليا (بيست و پنج مرتبه)؛ حاكمين (پنج ...

پرسش: مقام و منزلت زنان مؤمن در قيامت چيست؟

“پاسخ : آياتى كه در قرآن، درباره جايگاه و مقام بهشتيان آمده است، تفاوتى ميان زنان و مردان مؤمن بيان نمی ‏ كند. در روز قيامت مقام ‏ها بر اساس ايمان و عمل صالح داده می ‏شوند و خداوند می ‏فرمايد: «من عمل صالحاً من ذكرٍ او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة…»؛ [1] هر كس عمل صالح انجام دهد – مرد باشد يا زن – و مؤمن باشد، در روز قيامت حيات طيب و پاكيزه ‏اى به او می ‏بخشيم و در روايتى درباره برترين زنان بهشتى از رسول خدا نقل شده است كه برترين زنان اهل بهشت ...

پرسش: چرا اسلام, مرد را برتر از زن می داند؟

“پاسخ : با ظهور اسلام, موقعيت اجتماعى زن دگرگون شد و زندگى زن وارد مرحله نوينى گرديد. اسلام, زن را همانند مرد برخوردار از روح كامل انسانى و اختيار دانست و هر دو را در يك صف قرار داد و با خطاب‏ هايى مشترك، مثل «يا ايها الذين آمنوا» و «يا ايّها الناس» مخاطب نمود. آيات متعددى در قرآن تصريح دارند كه زن و مرد اگر به دستورات اسلام عمل كنند می ‏توانند به تكامل مادى و معنوى برسند. از جمله آيات ذيل: 1- «من عمل صالحاً من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فأولئك يدخلون الجنة»؛ هركس از مرد ...

پرسش: آيا در قيامت هر قوم و ملتى جدا جدا و گروه گروه از قبرها برانگيخته می شوند؟

“پاسخ : بر اساس آن چه كه از آيات و روايات استفاده می ‏شود انسان‏ها در قيامت به اذن الهى، جدا جدا و گروه گروه از قبرها برانگيخته می ‏شوند. در اين جا به نمونه ‏هايى از اين آيات و روايات اشاره می ‏كنيم: آيات 1- «يوم ندعوا كل اناس بامامهم؛[1] (روز قيامت) روزى است كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا می ‏خوانيم». مفسرين در توضيح اين آيه می ‏گويند: منظور از امام و پيشوا آن كسى است كه دراين دنيا از او تبعيت و پيروى كرده ‏اند. 2- «يومئذ يصدر الناس اشتاتاً ليروا أعمالهم؛[2] در روز قيامت، مردم ...

پرسش: طبق احاديث شريف از امامان معصوم عليهم السلام براى قرآن باطنى است تا هفتاد بطن و بخشى از قرآن تفسير يك بخش ديگر آن است، مقصود حديث را توضيح دهيد.

“پاسخ : پرسش كننده محترم! با تتبعى كه در زمينه احاديث بطون قرآن انجام داديم، چه احاديث شيعه و چه احاديث اهل سنت، به طور كلى روايتى كه براى قرآن, هفتاد بطن ذكر بكند نيافتيم، بلكه آنچه در روايات آمده اين است كه براى قرآن هفت بطن ذكر شده است. بر اساس آنچه كه از روايات استفاده می ‏شود قرآن داراى ظاهر و باطن است. ظاهر قرآن همان الفاظ قرآن است كه در مدت بيست و سه سال در مورد مسائل مختلف نازل شده و براى انسان‏هاى عادى قابل درك است. اما باطن قرآن آن چيزى است كه به تعبير ...

پرسش: آيا پيامبر(ص) در حقانيت آياتي كه بر او نازل می شد ترديد داشت؟

“پاسخ : در ذيل آيه شريفه 94 سوره يونس: «فان كنت في شك مما انزلنا اليك فاسئل الذين يقرون الكتاب من قبلك…» اشكال مطرح است و آن اينكه اين آيه شريفه حكايت از اين دارد كه پيامبر(ص) در حقانيت آياتي كه بر او نازل می ‏شد ترديد داشت، و خداوند از طريق فوق، ترديد او را زايل ‏نمود. در پاسخ به اين اشكال و پرسش می ‏گوييم: با توجه به اين كه پيامبر خدا(ص) مسأله وحي را با شهود و مشاهده دريافته بود چنان كه آيات قرآن حاكي از همین معني است شك و ترديد در اين مورد معني نداشت ...

پرسش: معناى آيه شريفه «يداللَّه فوق ايديهم» ( سوره فتح، آيه 10) چيست؟ و آيا اين آيه دليل بر جسم بودن خداوند نيست؟

“پاسخ: قرآن مجيد با اينكه كتاب جامع و كاملى است و از هر جهت سعادت و رستگارى افراد بشر را تأمين می ‏كند، با اين حال چون با همان لغاتى كه بشر آنها را در محاورات و گفتگوهاى خويش به كار می ‏برد، نازل گشته براى صفات و افعال خداوند همان ظاهر معناى كلمات را بى تامل در مراد آنها، نبايد در نظر گرفت و روى آ‏ن قضاوت نمود بلكه بايد ديد تشبيه و استعاره و يا كنايه اى به كار رفته است يا خير و اصولا يكى از جهات فصاحت و بلاغت قرآن همان وجود مجاز استعاره و كنايه ...

پرسش: قرآن كريم می فرمايد: «و ان منكم الا واردها كان على ربك حتماً مقضياً (سوره مريم، آيه 71)؛ هيچيك از شما نيست، مگر آنكه وارد جهنم خواهد شد كه اين بر پروردگار قضايى حتمی است». بنابراين آيا انبياء هم داخل جهنم می شوند؟ و نيز آيا گنهكارانى كه توبه كرده اند داخل آن می شوند؟ در اين صورت پس عصمت انبياء يا توبه انسانهاى معمولى چه فايده اى دارد؟

“پاسخ : در زبان عرب، «ورود» به معنى داخل شدن نيست، بلكه به معناى نزديك شدن است، به شهادت اينكه در قرآن كريم درباره موسى بن عمران – عليه السلام – آمده است كه: «ولما ورد ماء مدين وجد عليه امة من الناس يسقون و وجد من دونهم امرأتين تذودان»؛[1] وقتى كه موسى به آب مدين وارد شد جمعيتى از مردم را ديد كه دارند از چاه آب می ‏كشند، و حيوانات خود را آب می ‏دهند، و كمی پايين‏تر از آنان دو نفر زن را ديد كه گوسفندان خود را از مخلوط شدن با گوسفندان سايرين جلوگيرى می ‏كردند. ...

پرسش: آيا آيه اى در مورد نماز اول وقت نازل شده است؟

پاسخ : دين مبين اسلام، براى نماز اهميت ويژه ‏اى قائل شده است، و اين نكته از آيات و روايات بى‏ شمارى استفاده می ‏شود. در آيات بسيارى به مسئله نماز پرداخته شده است. دسته ای از آيات به تشريع نماز تصريح كرده است؛ مانند: «فاقيمواالصلوة ان الصلوة كانت على المؤمنين كتاباً موقوتاً»؛[1] نماز را به پا داريد، زيرا بر مؤمنان نماز به عنوان وظيفه ثابت شده است. برخى آيات به تمجيد نمازگزاران و تأكيد بر رستگارى آنان پرداخته، مانند: «قد افلح المؤمنون الذين هم فى صلوتهم خاشعون»؛[2] مؤمنان همانا رستگار شدند، آنان كه در نماز خويش فروتن و خاشعند. ...