• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: چرا به روز قيامت، روز جزا می گويند؟ نظر قرآن در مورد قيامت چيست؟

“پاسخ : مهم‏ترين برنامه‏اى كه در قيامت اجرا می ‏شود, دادن جزا و تعيين كيفر و پاداش اعمال است. در آن روز، پرده ‏ها از روى كارها كنار می ‏رود و اعمال دقيقاً مورد محاسبه قرار می ‏گيرد و هر كس جزاى اعمال خوب و بد خود را می ‏بيند. به همين علت، يكى از نام‏هاى روز قيامت «يوم الدين» يا «روز جزا» است. واژه «دين» در لغت به معناى جزا است و بيش از ده بار در قرآن به همين معنا آمده است. امام صادق‏ عليه السلام فرمود: «يوم الدين» روز حساب است. [1] معاد, بيشترين آيات قرآن پس ...

پرسش: در قرآن مجيد آمده است: «و نفخت فيه من روحى» ( سوره حجر، آيه 29 ) آيا خدا روح است؟

“پاسخ : ظاهراً در معنا كردن اين آيه اشتباهى پيش آمده است؛ زيرا «در او از روح خود دميدم» معنايش اين نيست كه خدا روح است. از باب مثال اگر شما گفتيد (من كتاب خودم را به برادرم دادم) آيا معنايش اين است كه شما كتاب هستيد؟ يا مثلا اگر من گفتم (لقمه خودم را در دهان فرزندم گذاردم) آيا معنايش اين است كه من لقمه هستم؟ نه. خلاصه هر چيز كه مال كسى باشد آن چيز را به خود نسبت مى ‏دهد و مى‏ گويد خانه من، لباس من و همينطور چيزى كه ساخته كسى باشد چنانكه نجار مى‏ ...

پرسش: معناى آيه شريفه «يداللَّه فوق ايديهم» ( سوره فتح، آيه 10) چيست؟ و آيا اين آيه دليل بر جسم بودن خداوند نيست؟

“پاسخ: قرآن مجيد با اينكه كتاب جامع و كاملى است و از هر جهت سعادت و رستگارى افراد بشر را تأمين می ‏كند، با اين حال چون با همان لغاتى كه بشر آنها را در محاورات و گفتگوهاى خويش به كار می ‏برد، نازل گشته براى صفات و افعال خداوند همان ظاهر معناى كلمات را بى تامل در مراد آنها، نبايد در نظر گرفت و روى آ‏ن قضاوت نمود بلكه بايد ديد تشبيه و استعاره و يا كنايه اى به كار رفته است يا خير و اصولا يكى از جهات فصاحت و بلاغت قرآن همان وجود مجاز استعاره و كنايه ...

پرسش: منظور از آيات محكم و متشابه چيست؟

“پاسخ : 1- آيات محكم: اصطلاحاً به موضوعات پايدار و استوار، محكم می ‏گويند زيرا عوامل نابودى را از خود می ‏رانند و نيز به سخنان روشن و قاطع كه هر گونه احتمال خلافى را از خود دور می ‏سازند محكم می ‏گويند. بنابراين منظور از آيات محكم، آياتى است كه مفهوم آن به قدرى روشن است كه جاى گفتگو و بحث در معنى آن نيست. مثلا آيات: «قل هو اللَّه احد»، «ليس كمثله شىء»، «اللَّه خالق كل شى» و «للذكر مثل حظ الانثيين» و هزاران آيه مانند آنها درباره عقائد و احكام و مواعظ و تواريخ, همه از محكمات ...

پرسش: چرا خوردن گوشت خوك, حرام است؟

“پاسخ : در پاسخ به اين پرسش بايد گفت: خوك حيوانى است كثيف و در امور جنسى فوق العاده بى ‏تفاوت ولاابالى است و علاوه بر تأثير غذا در روحيات كه از نظر علم ثابت است تأثير اين غذا يعنى گوشت خوك در خصوص لاابالى‏ گرى و بى‏ غيرتى در مسائل جنسى مشهود است، حتى در نزد اروپاييان كه بيشتر گوشت خوك می ‏خورند آن را سمبل بى‏ غيرتى می ‏دانند. در شريعت حضرت موسى‏ عليه السلام حرمت گوشت خوك نيز اعلام شده است و در اناجيل, گناهكاران به خوك تشبيه شده ‏اند و در داستانها, مظهر شيطان را خوك ...

پرسش: قرآن كريم می فرمايد: «و ان منكم الا واردها كان على ربك حتماً مقضياً (سوره مريم، آيه 71)؛ هيچيك از شما نيست، مگر آنكه وارد جهنم خواهد شد كه اين بر پروردگار قضايى حتمی است». بنابراين آيا انبياء هم داخل جهنم می شوند؟ و نيز آيا گنهكارانى كه توبه كرده اند داخل آن می شوند؟ در اين صورت پس عصمت انبياء يا توبه انسانهاى معمولى چه فايده اى دارد؟

“پاسخ : در زبان عرب، «ورود» به معنى داخل شدن نيست، بلكه به معناى نزديك شدن است، به شهادت اينكه در قرآن كريم درباره موسى بن عمران – عليه السلام – آمده است كه: «ولما ورد ماء مدين وجد عليه امة من الناس يسقون و وجد من دونهم امرأتين تذودان»؛[1] وقتى كه موسى به آب مدين وارد شد جمعيتى از مردم را ديد كه دارند از چاه آب می ‏كشند، و حيوانات خود را آب می ‏دهند، و كمی پايين‏تر از آنان دو نفر زن را ديد كه گوسفندان خود را از مخلوط شدن با گوسفندان سايرين جلوگيرى می ‏كردند. ...

پرسش: چنانكه گفته اند فرعون مى خواست ايمان بياورد، اما جبرئيل اجازه نداد، چرا؟

پاسخ : پيش از پاسخ مناسب است مطالبى ياد آورى گردد: بعد از آنكه موسى‏ عليه السلام در صحنه سرنوشت ساز مبارزه با ساحران دستگاه فرعون پيروز شد، صداى دعوت موسى‏ عليه السلام در سرزمين «مصر» پيچيد. صفوف مؤمنان مشخص شد و حجّت بر فراعنه تمام شد. پس از مدّتى طبق دستور خداوند، موسى‏ عليه السلام شبانه «بنى اسرائيل» را از مصر حركت داد. [1] فرعون و اطرافيان او براى تعقيب و دستگيرى موسى‏ عليه السلام و پيروانش، به راه افتادند. صبحگاهان خود را به لشكر موسى‏ عليه السلام رسانيده, ياران موسى‏ عليه السلام گفتند: «ما گرفتار آمديم و راه ...

پرسش: آيا شيطان از ملايكه است يا طايفه جن؟

پاسخ : پيش از ذكر پاسخ سؤال فوق ذكر مطالبى لازم است و آن اين است كه قرآن مجيد گاهى از موجوداتى نام می ‏برد كه ما قدرت درك حسّى آنان را نداريم از جمله ملائكه كه ما با حس خود نمی ‏توانيم آنان ‏را درك كنيم، لذا از ويژگيهاى وجودى و ماهيتشان آگاهى نداريم، مگر به مقدارى كه خداوند آنها را معرفى كرده است. از مجموع آياتى كه در مورد فرشتگان نازل شده، نوع خلقت آنها به دست نمی ‏آيد بر خلاف آياتى كه درباره «جن» بحث دارند. اين آيات نوع خلقت جن را روشن كرده‏ اند و گفته ...

پرسش: نام دو تن از كسانى كه به پيامبر لقب ابتر داده اند چيست؟

پاسخ : ابتر در اصل به معنى حيوان دم بريده است [1] و مراد كسانى كه اين لقب را به پيامبر دادند اين بوده كه پيامبر فرزندى ندارد تا بعد از خودش رهبرى اسلام را به‏ عهده گيرد. اما انتخاب اين تعبير از سوى دشمنان اسلام به منظور هتك و توهين بوده و آنها در دشمنى خود كمترين ادب را نيز رعايت نمى‏ كردند. اما در اينكه چه كسانى اين لقب را به پيامبر نسبت داده‏ اند اختلاف است: 1 – عاص بن وائل 2 – ابى جهل 3 – عكرمه و شهربن حوشب 4 – ابى لهب 5 – ...

پرسش: آيا آيه اى در مورد نماز اول وقت نازل شده است؟

پاسخ : دين مبين اسلام، براى نماز اهميت ويژه ‏اى قائل شده است، و اين نكته از آيات و روايات بى‏ شمارى استفاده می ‏شود. در آيات بسيارى به مسئله نماز پرداخته شده است. دسته ای از آيات به تشريع نماز تصريح كرده است؛ مانند: «فاقيمواالصلوة ان الصلوة كانت على المؤمنين كتاباً موقوتاً»؛[1] نماز را به پا داريد، زيرا بر مؤمنان نماز به عنوان وظيفه ثابت شده است. برخى آيات به تمجيد نمازگزاران و تأكيد بر رستگارى آنان پرداخته، مانند: «قد افلح المؤمنون الذين هم فى صلوتهم خاشعون»؛[2] مؤمنان همانا رستگار شدند، آنان كه در نماز خويش فروتن و خاشعند. ...