• سه شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 19 ربيع أول 1443
  • Tuesday, 26 October 2021

پرسش: مراحل جمع و تدوين قرآن به دست چه كسانى بوده است؟

“پاسخ : عظمت و بزرگى شأن قرآن كريم و نيز احترامی كه اين كتاب الهى به دليل تأكيدات مكرر پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله در ميان مسلمانان پيدا كرده بود و نيز منزلتى كه ايشان براى حاملان آيات خدا قايل بودند,[1] موجب شد كه از همان آغاز نزول وحى، مسلمانان به حفظ آيات قرآن در ذهن خود اهتمام ورزند. بنابر اين بسيار طبيعى است كه نشانه‏ هاى كوشش و تلاش براى حفظ قرآن و در مرحله بعد كتابت آن، از همان زمان پيامبرصلى الله عليه وآله نيز ديده شود. اولين قدم در راه پاسدارى از حريم قرآن، حفاظت از ...

پرسش: آيا در قرآن آيه اى بر ولايت و امامت حضرت على عليه السلام وجود دارد؟

“پاسخ : بنا به نقل مفسّران و مورّخان عامّه و خاصّه آيات زيادى (بيش از سيصد آيه) درباره ولايت علی ‏عليه السلام و فضايل و مناقب آن حضرت در قرآن كريم آمده است كه نقل همه آنها از عهده اين پاسخ خارج است؛ لذا ما در اين جا فقط به نقل چند مورد از كتب معتبر اهل سنّت اشاره می ‏كنيم: 1. آيه تبليغ: ابواسحاق ثعلبى در تفسير خود و طبرى در كتاب الولايه و ابن صبّاغ مالكى و هم چنين ديگران نوشته‏ اند كه آيه تبليغ؛ يعنى«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ…» [1] درباره علی ‏عليه ...

پرسش: معناى «رب المشرقين و رب المغربين» چيست؟

“پاسخ : اين آيه شريفه را دو گونه تفسير كرده ‏اند. برخى گفته ‏اند كه منظور از دو مشرق و دو مغرب، طلوع و غروب خورشيد و طلوع و غروب ماه است و اين را مناسب با آيه قبل «والشمس و القمر بحسبان» می ‏دانند. [1] اما آنچه كه از تفاسير شيعه وسنى به دست آمده است اين است كه دو مشرق و دو مغرب همان شرق دو فصل تابستان و زمستان و مغرب اين دو فصل است؛ زيرا در اين دو فصل، جايگاه طلوع و غروب خورشيد با هم متفاوت است، از آن جا كه محور زمين نسبت به ...

پرسش: معنى اهانت به قرآن چيست و آيا قائل شدن به تحريف قرآن، اهانت است؟ چرا بعضى از علماى شيعه قائل به تحريفند؟

“پاسخ: به عقيده شيعه، احترام و تعظيم قران كريم ‏هم از جهت عمل و هم گفتار واجب است. پس هر آنچه موجب بى احترامی به اين كتاب مقدس باشد، اهانت محسوب می ‏شود؛ كارهايى همچون لمس كلمات قرآن بدون طهارت، سوزاندن، نجس كردن، پاره كردن قرآن، قرار دادن در مكان پست و يا پرت كردن و با پا زدن، و هر كارى كه در عرف توهين شمرده شود. اگر كسى عمداً قرآن را مورد تحقير و توهين قرار دهد، از جمله منكران دين اسلام است ومحكوم به خروج از دين و كافر به خداوند رب العالمين است! تحريف در اصطلاح ...

پرسش: آيا در قرآن مسائل سياسى هم مطرح شده است؟ در چه موضوعاتى؟

“پاسخ : قرآن كريم به عنوان كتاب راهنماى زندگى انسان, در راستاى تبيين خط مشى الهى و برنامه ‏هاى فردى و اجتماعى انسان‏ها بر بعد اجتماعى و سياسى حيات بشر تأكيد فراوان نموده است و براى تحقق آرمان‏هاى سياسى اسلام، دعوت به كلمه توحيد را در رأس قرار داده است؛ در قرآن مجيد اصطلاحات اجتماعى و سياسى فراوانى وجود دارد كه به عنوان نمونه، به برخى از آنها كه بيانگر اهميت مسائل سياسى در قرآن است اشاره مى‏گردد: حق (247 مرتبه)؛ امّت (51 مرتبه)؛ مُلك (48 مرتبه)؛ مَلِك (13 مرتبه)؛ ملكوت (دو مرتبه)؛ اوليا (بيست و پنج مرتبه)؛ حاكمين (پنج ...

پرسش: مقام و منزلت زنان مؤمن در قيامت چيست؟

“پاسخ : آياتى كه در قرآن، درباره جايگاه و مقام بهشتيان آمده است، تفاوتى ميان زنان و مردان مؤمن بيان نمی ‏ كند. در روز قيامت مقام ‏ها بر اساس ايمان و عمل صالح داده می ‏شوند و خداوند می ‏فرمايد: «من عمل صالحاً من ذكرٍ او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة…»؛ [1] هر كس عمل صالح انجام دهد – مرد باشد يا زن – و مؤمن باشد، در روز قيامت حيات طيب و پاكيزه ‏اى به او می ‏بخشيم و در روايتى درباره برترين زنان بهشتى از رسول خدا نقل شده است كه برترين زنان اهل بهشت ...

پرسش: چرا اسلام, مرد را برتر از زن می داند؟

“پاسخ : با ظهور اسلام, موقعيت اجتماعى زن دگرگون شد و زندگى زن وارد مرحله نوينى گرديد. اسلام, زن را همانند مرد برخوردار از روح كامل انسانى و اختيار دانست و هر دو را در يك صف قرار داد و با خطاب‏ هايى مشترك، مثل «يا ايها الذين آمنوا» و «يا ايّها الناس» مخاطب نمود. آيات متعددى در قرآن تصريح دارند كه زن و مرد اگر به دستورات اسلام عمل كنند می ‏توانند به تكامل مادى و معنوى برسند. از جمله آيات ذيل: 1- «من عمل صالحاً من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فأولئك يدخلون الجنة»؛ هركس از مرد ...

پرسش: آيا در قيامت هر قوم و ملتى جدا جدا و گروه گروه از قبرها برانگيخته می شوند؟

“پاسخ : بر اساس آن چه كه از آيات و روايات استفاده می ‏شود انسان‏ها در قيامت به اذن الهى، جدا جدا و گروه گروه از قبرها برانگيخته می ‏شوند. در اين جا به نمونه ‏هايى از اين آيات و روايات اشاره می ‏كنيم: آيات 1- «يوم ندعوا كل اناس بامامهم؛[1] (روز قيامت) روزى است كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا می ‏خوانيم». مفسرين در توضيح اين آيه می ‏گويند: منظور از امام و پيشوا آن كسى است كه دراين دنيا از او تبعيت و پيروى كرده ‏اند. 2- «يومئذ يصدر الناس اشتاتاً ليروا أعمالهم؛[2] در روز قيامت، مردم ...

پرسش: طبق احاديث شريف از امامان معصوم عليهم السلام براى قرآن باطنى است تا هفتاد بطن و بخشى از قرآن تفسير يك بخش ديگر آن است، مقصود حديث را توضيح دهيد.

“پاسخ : پرسش كننده محترم! با تتبعى كه در زمينه احاديث بطون قرآن انجام داديم، چه احاديث شيعه و چه احاديث اهل سنت، به طور كلى روايتى كه براى قرآن, هفتاد بطن ذكر بكند نيافتيم، بلكه آنچه در روايات آمده اين است كه براى قرآن هفت بطن ذكر شده است. بر اساس آنچه كه از روايات استفاده می ‏شود قرآن داراى ظاهر و باطن است. ظاهر قرآن همان الفاظ قرآن است كه در مدت بيست و سه سال در مورد مسائل مختلف نازل شده و براى انسان‏هاى عادى قابل درك است. اما باطن قرآن آن چيزى است كه به تعبير ...

پرسش: اسم حضرت محمدصلى الله عليه وآله در قرآن چند بار تكرار شده و در چه آيه هايى است؟

پاسخ : بر اساس آنچه كه در منابع تاريخى آمده است پيامبر اسلام از كودكى دو نام «احمد» و «محمد» را داشت به طورى كه مردم او را با هر دو نام خطاب می ‏كردند. «محمد» را جدش عبدالمطلب و «احمد» را مادرش آمنه براى او برگزيد. [1] از جمله كسانى كه پيامبر اسلام ‏صلى الله عليه وآله را بسيار با نام احمد ياد كرده است عمويش ابوطالب می ‏باشد. اشعارى كه در ديوان ابوطالب آمده است گوياى اين نكته می ‏باشد. أرادوا قتل أحمد ظالموهم * و ليس بقتلهم فيهم زعيم ستمگران تصميم داشتند احمد را بكشند ولى براى ...