• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: حديث عشره مبشره از نظر سند چگونه است؟

“پاسخ : 1. با اينكه اين روايت در ميان اهل‏سنّت معروف است و در كتاب‏هاي مختلف از طرق گوناگون نقل شده، ولي در مهم‏ترين كتب حديثي اهل‏سنّت يعني در كتاب‏هاي صحيح بخاري و صحيح مسلم نقل نشده است. اين موضوع در ذهن ايجاد سؤال می ‏كند و اين احتمال را در ذهن به وجود می ‏آورد كه مؤلفين آنها، اعتمادي به اين حديث نداشته وگرنه اين حديث را در ضمن مناقب يكي از آن ده نفر نقل می ‏نمودند. با اينكه احاديثي را در فضيلت بعضي از آنان نقل كرده‏اند، كه اهميتش بسيار كمتر از بشارت به بهشت است، كه ...

پرسش: معنى حديث «السعيد سعيد فى بطن امه و الشقى شقى فى بطن امه» چيست؟

پاسخ : سعيد از ماده سعادت به معنى فراهم بودن اسباب نعمت و شقى از ماده شقاوت و به معنى فراهم بودن اسباب گرفتارى و مجازات و بلاست. بنابراين، معنى حديث اين مى‏ شود كه: سعادتمند كسى است كه در شكم مادر سعادتمند باشد و محروم از لطف خدا كسى است كه در رحم مادر محروم باشد، (محروم از لطف خدا نيز گرفتارى و بلا و مجازات در انتظار اوست). ابتدا بايد به اصل اين حديث پرداخته شود، كه از رسول خداصلى الله عليه وآله در توحيد صدوق[1]، كافى كلينى[2]، كنزالعمال[3]، متقى هندى (از علماى اهل‏ سنّت)، نقل شده است، ...

نظريه عدالت صحابه چيست ؟

پاسخ : نخست بايد معناى «عدالت و صحابه» روشن شود و آن گاه با مراجعه به كتاب، سنت و تاريخ دلايل درستى يا نادرستى اين نظريه را به دست آورد و سپس نظر شيعه و سنى را مورد بررسى قرار داد. «عدالت صحابه» از معتقدات اساسى اهل سنت است و درباره آن می گويند: من العقائد الاساسية لدى‏ السنة، هى من معتقدات المتفق عليها عند السنة. ابن همام، نووى، سفارينى، ابن عبد البر، ابن حجر، آمدى و عسقلانى، با نظرات مشابه می گويند : اعتقاد اهل سنت و جماعت تزكيه جميع صحابه است، بدين گونه كه همه آنان عادل هستند. ...

كداميك از رؤساى مذاهب اربعه از شاگردان با واسطه و يا بدون واسطه ائمه اطهار بوده ‏اند؟

پاسخ : فضاى علمى آن زمان به گونه ‏اى بود كه مرزهاى مذهبى مانع از دريافت حقايق علمى نمی ‏شد. از اينرو رؤساى مذاهب معمولاً با اهل بيت‏ عليهم السلام ارتباط داشتند و از خرمن علمى آنان استفاده لازم می بردند. الف) مالك بطور مستقيم و بلاواسطه از مكتب امام صادق‏ عليه السلام استفاده كرده است به طوريكه آن حضرت را در زمره اساتيد مالك محسوب كرده‏ اند. [1] مالك از محضر علمى امام باقرعليه السلام نيز بهره گرفته است، به گونه ‏اى كه گفته می شود او شيوه‏ هاى استنباط احكام و برخى از احكام معاملات را نيز از ...

رؤساى مذاهب اربعه – حنفى – مالكى – شافعى – حنبلى چه مذهب و مكتبى داشته ‏اند خصوصاً مذهب حنفى؟

پاسخ : مذاهب اسلام به شكل امروزى كه مرزهاى آن از ساير مذاهب ديگر اسلامي متمايز باشد به قرن چهارم مربوط می ‏شود. هنگامی كه القادر باللَّه در سال 381 ه.ق به خلافت رسيد، مشاهده كرد كه اختلافات فراوانى ميان فقهاء در مسائل فقهى وجود دارد. بر اين اساس به چهار نفر از بزرگان مذاهب اسلامی دستور داد تا هر كدام مختصرى در مذهب خويش بنويسد. لذا ابو حسين قدروى از مذهب حنفى، ابو محمد عبد الوهاب از مذهب مالكى، ماوردى از مذهب شافعى و ابوالقاسم خرقى از مذهب حنبلى براى اين كار دعوت شدند و چون حكومت تنها اين ...

 آيا خوارج در جهان معاصر موجود هستند؟ در كجا و چه مقدار؟ و در صورت نبودن، چه قرنى از بين رفته‏ اند؟

پاسخ : هر كس بر امام حقى كه جماعت مردم اتفاق بر او دارند، خروج كند خارجى محسوب می ‏شود. امير المؤمنين‏ عليه السلام پيشواى بر حقى بود كه بر امامت او اتفاق صورت گرفت و خوارج در زمان او به وجود آمدند. [1] خوارج در سال 37 هجرى، عليه حكومت حضرت على ‏عليه السلام شورش كردند. حضرت على‏ عليه السلام با جمعيت 12 هزار نفره خوارج صحبت كرد و 8 هزار نفر از آنان توبه كردند و كنار كشيدند. از 4 هزار نفرى كه به جنگ آمدند، ده نفر زنده ماند، لكن رسوبات تفكر خارجى‏ گرى بر جاى ماند. ...

كدام فرقه فقهى، اكثريت اهل سنت را در جهان اسلام داراست؟

پاسخ : فرقه‏ هاى چهارگانه از جهت تاريخ انتشار، ترتيبى دارند و از نقطه نظر تعداد و پيروان گفته اند اين ترتيب با اندك تغييرى جا جا به می شود. فرقه‏هاى فقهى اهل سنت به ترتيب تولد و نشر عبارت است از: حنفى، مالكى، شافعى و حنبلى. از نگارش‏ هاى تاريخى بر می آيد پيروان شافعى بعد از حنفى، بيشتر از مالكى و حنبلى است. اينك جايگاه هر كدام را به ترتيب كثرت پيروان آن‏ها توضيح می دهيم. حنفى حنفى ها پيروان ابو حنيفه النعمان بن ثابت بن زوطى تميمى كوفى، (150 – 80 ه ق) هستند. وى در كوفه ...

چه فرقه‏ هايى از تصوف در ايران حضور دارند؟ در كدام مناطق زندگى مى‏ كنند؟ آمارشان چه قدر است؟

پاسخ : درباره معنا و منشأ تصوف نظرهاى مختلفى وجود دارد. بعضى تصوف و صوفى ‏گرى را به معناى ترك اختيار، بذل مجهود و انس به معبود میدانند. ابوالحسن على بن عثمان جلابى هجويرى میگويد: «صوفى آن بود كه از خود فانى و به حق باقى و از قبضه طبايع رسته و به حق پيوسته باشد. گروهى قايل به انتساب صوفى به اهل صفه ‏اند و برخى آن را به قبيله بنوصوفه كه يكى از قبايل عرب بودند و در زهد و ترك دنيا به سر میبرند نسبت داده‏اند و عده ای برآنند نخستين فردى كه خود را وقف بر ...

ناصبى ‏ها چه كسانى هستند؟ آيا اكنون ناصبى وجود دارد؟

پاسخ : كلمه نصب در لغت، به معناى اظهار داشتن چيزى، درد، بلا و شر است.[1] نصب به معناى عداوت امير المؤمنين‏ عليه السلام استعمالى است به حذف متعلق كه عداوت باشد. [2] بعضى از لغويون، نواصب را به قومى معنا كرده‏ اند كه معتقد به بغض ورزيدن به على‏ عليه السلام باشند. [3] فقيهان شيعه در معناى ناصبى اختلاف نظر دارند. بيش‏تر فقيهان كسى را كه اظهار عداوت نسبت به اهل بيت ‏عليهم السلام نمايد، ناصبى می نامند. بنابر فتواى بعضى فقيهان معاصر، اظهار عداوت و بغض نسبت به على‏ عليه السلام موجب ناصبى شدن نمى ‏شود، بلكه ناصبى ...

سنت چيست؟ احكام شرع را چگونه دريافت كنيم؟

پاسخ : سنت از ديدگاه اهل سنت، به سخن غير قرآنى پيامبرصلى الله عليه وآله و فعل و تقرير[1] ايشان و عمل صحابه اطلاق می گردد؛ چه آن عمل طبق قرآن و سنت پيامبرصلى الله عليه وآله باشد يا بر طبق اجتهاد و رأى آنان صورت گرفته باشد. [2] سنت از ديدگاه شيعه – به عنوان يكى از دلايل و راه‏هاى رسيدن به احكام شرع – عبارت است از: سخن و فعل و تقرير پيامبرصلى الله عليه وآله و امامان معصوم‏ عليهم السلام. [3] گاه سنت به معناى اعمال و اقوالى است كه گفتن يا انجام آن‏ها در دين اسلام ...