• سه شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 19 ربيع أول 1443
  • Tuesday, 26 October 2021

پرسش: آيا هر پيامبرى كه به مقام نبوت رسيد، حتماً بايد امام نيز باشد و يا كسى كه داراى منصب امامت گرديد، حتماً بايد پيامبر هم باشد؟

“پاسخ : پاسخ هر دو پرسش منفى است. از آياتى كه پيرامون طالوت و مبارزه وى با جالوت آمده است، روشن می ‏گردد كه پس از درگذشت حضرت موسى‏ عليه السلام، خداوند، مقام نبوت را به شخصى كه گويا «اشموئيل» نام داشت عطا فرمود، در حالى كه مقام امامت، پيشوايى و حكومت را بر دوش طالوت نهاد. پس از درگذشت موسى، گروهى از بنى اسرائيل به پيامبر عصر خود می ‏گفتند: زمامدارى براى ما برگزين تا تحت فرماندهى او در راه خدا پيكار كنيم. سرانجام، پيامبر آنان چنين گفت: «اءِنَّ اللَّهَ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً…»؛ خداوند طالوت را براى زمامدارى ...

پرسش: هجرت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله چگونه بوده است؟

“پاسخ : پيامبر گرامی اسلام ‏صلى الله عليه وآله در ماه ربيع الاول سال سيزدهم بعثت به مدينه هجرت نمودند. در آن زمان همه مسلمانان به جز پيامبرصلى الله عليه وآله، علی ‏عليه السلام و عده محدودى از مسلمانان محاصره شده بودند. پيامبرصلى الله عليه وآله با توجه به اين اوضاع و احوال تصميم گرفتند از مكه به سوى مدينه هجرت كنند. قريش پس از اطلاع از اين تصميم پيامبرصلى الله عليه وآله در محلى به نام دارالندوه جمع شدند و در اين خصوص با هم مشورت نمودند. نتيجه جلسه آنها اين شد كه از تمامی قبائل, افرادى انتخاب شوند ...

پرسش: نخستين مرد مسلمان از نظر شيعه و سنى چه كسى است؟

“پاسخ : مفسران قرآن كريم اين سؤال را در ذيل آيه شريفه: «و السابقون الاوّلون من المهاجرين و الانصار…» [1] مطرح كرده ‏اند و در پاسخ به آن, همه مفسران (اعم از شيعه و سنى) گفته ‏اند كه حضرت خديجه نخستين زنى بود كه مسلمان شد، اما در مورد اولين مسلمان از مردان، اختلاف نظر است. طبق نظر همه دانشمندان شيعه به علاوه گروه عظيمی از دانشمندان اهل سنت على‏ عليه السلام نخستين كسى است كه دعوت پيامبرصلى الله عليه وآله را پاسخ گفت. شهرت اين موضوع در ميان دانشمندان اهل سنت به حدى است كه جمعى از آنها ادعاى ...

پرسش: در قبرستان بقيع، روي تابلو عبارت ذيل نوشته شده است. «كان من هدي النبي(ص)»؛ از راهنمايي رسول اللَّه(ص) است كه: 1 – زيارة المقابر بقصد الاعتبار و الاتعاظ لقوله(ص) «زوروا القبور فانها تذكركم الموت» مقصود از زيارت قبور، عبرت و پند گرفتن است، براي اينكه رسول اللَّه(ص) فرمود: قبرها را زيارت كنيد، به درستي كه آنها مردن را به ياد شما می آورند. 2 -…

پرسش: در قبرستان بقيع، روي تابلو عبارت ذيل نوشته شده است. «كان من هدي النبي(ص)»؛ از راهنمايي رسول اللَّه(ص) است كه: 1 – زيارة المقابر بقصد الاعتبار و الاتعاظ لقوله(ص) «زوروا القبور فانها تذكركم الموت» مقصود از زيارت قبور، عبرت و پند گرفتن است، براي اينكه رسول اللَّه(ص) فرمود: قبرها را زيارت كنيد، به درستي كه آنها مردن را به ياد شما می آورند. 2 – كان النبي(ص): «اذا دخل المقابر سلّم علي اهلها فقال: «سلام عليكم اهل دار قوم مؤمنين و انّا ان شاء اللَّه بكم لا حقون و يرحم اللَّه المستقدمین منا و منكم و المستأخرين، نسأل اللَّه ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» بر مظلومیت اهل بيت(عليهم السلام) و بر مصائبي كه بر آنها وارد شده گريه می كنيم؟ چرا در مدينه منوره بر ستم هايي كه بر حضرت زهرا (س) روا داشته اند گريه می كنيم؟ ولي اهل تسنن چنين نيستند و گاهي هم ديده شده كه در كنار بقيع می ايستند و ما را مسخره می كنند؟

“پاسخ : منشأ و علت و دليل گريه و عزاداري شيعه بر مظلومیت اهل بيت(عليهم السلام) خصوصاً در مدينه منوره و بر امام حسن مجتبي(ع) و بر حضرت زهرا (س) معلوم و براي عموم شيعيان واضح و آشكار است. اما علت و دليل گريه نكردن اهل تسنن، خصوصاً عده تندرو و حتي گريه نكردن آنها در مرگ وابستگان و فرزندان و عزيزانشان، چند روايتي است مبني بر اين كه عمر بن الخطاب از گريه بر اموات جلوگيري و نهي می ‏كرده و گاهي هم می ‏گفته است، رسول الله(ص) نهي كرده است. در صحيح بخاري است كه عمر بن الخطاب، ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» كه اهل بيت رسول الله(ص) را قبول داريم، به اسم و به عنوان شيعه شناخته شده ايم ولي اهل تسنن را سنّي و به عنوان اهل تسنن می شناسند؟

“پاسخ : شيعه به معناي «پيرو» است و شيعه اولاً معتقد است كه رسول الله(ص) در مناسبتهاي متعددي جانشين خود را تعيين نمود. در اولين جلسه اي كه دعوت خود را اظهار و مردم را به اسلام فراخواند، امام و جانشين خويش را نيز معرفي و او را به مردم شناساند. خلاصه آن‏ها چنين است: رسول الله(ص) تا سال سوم بعثت، مخفيانه دعوت به اسلام می ‏فرمود، تا اين كه آيه شريفه «و انذر عشيرتَكَ الاَقربينَ»[1] نازل گرديد. رسول الله(ص) بستگان نزديكش را كه حدود چهل نفر بودند دعوت كرد، پس از صرف غذا فرمود: خداوند به من دستور داده ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» وقتي می گوييم يا رسول اللَّه(ص) و يا علي(ع) و مانند اينها وهابی ها به ما اعتراض می كنند و می گويند صدا زدن كسي كه از دنيا رفته، شرك است و فقط بايد خدا را خواند و فقط گفتن يا اللَّه بي اشكال است؟

“پاسخ : منشأ و اصل اين اعتراض و اين تهمت، حرف ابن تيمیه و بن باز است كه گفته ‏اند: صدا زدن و خواندن اموات، شرك و كفر است: «و دعاء الاموات… من الشرك باللَّه و الكفر به».[1] ولي : اوّلاً: ملاك اسلام و مسلمان بودن انسان، گفتن شهادتين است، يعني كسي كه شهادتين را به زبان جاري كرد مسلمان است و جان و مالش محترم می ‏باشد و به اين چيزها از اسلام خارج نمی ‏شود. در صحيح بخاري از عمربن الخطاب نقل كرده كه: «قال رسول اللَّه(ص) اُمِرتُ أن اقاتل الناس حتّي يقولوا: «لا اله الا اللَّه» فمن ...

پرسش: چرا بعضي از ما كه پشت ديوار بقيع نماز می خوانيم مورد اعتراض اهل تسنن قرار می گيريم؟

“پاسخ: عده ‏اي از اهل تسنن، نماز خواندن در كنار قبر را بدعت و موجب شركت می ‏دانند[1] و ظاهراً نماز خواندن پشت بقيع را نماز در كنار قبر و در قبرستان تلقي می ‏كنند و حتي «بن باز» فتوا داده كه هر گاه در مسجدي قبر وجود داشته باشد نماز در آن مسجد صحيح نيست[2] و گفته است: اگر كسي در كنار قبر نماز بخواند واجب است منعش كنند و جلوي او را بگيرند.[3] البته نمی ‏دانم در مسجدالنبي كه سه قبر وجود دارد و در مسجدالحرام كه آن همه قبر از انبياء(عليهم السلام) و غير انبياء می ‏باشد ...

پرسش: چرا ما شيعيان وقتي به زيارت حضرت رسول(ص) می رويم چنانچه مقابل قبر شريف، زيارت بخوانيم و دست به دعا برداريم اهل تسنّن اعتراض می كنند و می گويند براي دعا كردن به سمت قبله برگرديد و دعا كنيد و كمتر ديده شده كه آنها رو به قبر مطهّر دست به دعا بردارند و دعا كنند؟

“پاسخ : در كتب روايي شيعه آمده است كه اهل بيت رسول الله(ص) فرموده ‏اند: زائر پس از خواندن زيارت رو به قبله كند و دست به دعا بردارد و حاجات خود را از خداوند متعال بخواهد كه دعا به اين كيفيت سزاوار و لايق به اجابت است. [1] بنابراين مستحب است زائران محترم پس از زيارت رو به قبله دست به دعا بردارند و دعا كنند و حاجات خود را از خداوند متعال طلب كنند و اين امر اختصاص به زيارت حضرت رسول(ص) ندارد بلكه نسبت به زيارت ائمه بقيع(عليهم السلام) و ديگر مشاهده مشرّفه نيز جاري است. البته ...

پرسش: چرا ما شيعيان بر «آل محمد(ص)» صلوات می فرستيم و می گوييم: «اللّهمّ صلّ علي محمد و آل محمد» ولي اهل سنّت مقيد به صلوات بر آل محمد نيستند و اكثراً بر «آل محمد(ص)» صلوات نمی فرستند و فقط می گويند: «صلّ علي محمد و سلّم»؟

“پاسخ : اين كه شيعه در صلوات، «آل محمد(ص)» را می ‏آورد به لحاظ روايات كثيره‏ اي است كه شيعه و سني نقل كرده ‏اند، به اين مضمون كه از رسول خدا(ص) سؤال شد، چگونه بر شما صلوات بفرستيم؟ فرمود: بگوييد: «اللهمّ صلّ علي محمّد و (علي) آل محمّد(ص)». اين روايت را «صحيح بخاري»[1] كه نزد اهل تسنن، اصحّ كتب بعد از «قرآن كريم» است[2]، همچنين «صحيح مسلم»[3] كه نزد آنها مانند «صحيح بخاري» از اصحّ كتب است[4] و در برخي از كتب معروف ديگرشان نقل كرده ‏اند[5] و در تشهّد تمام نمازها و در نماز بر مرده ‏ها و ...