• جمعه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • الجمعة، 18 شوال 1443
  • Friday, 20 May 2022

پرسش: چرا ما شيعيان در اذان و غير اذان، وقتي نام مبارك رسول الله(ص) را به زبان می آوريم يا می شنويم صلوات می فرستيم ولي اهل تسنّن مقيد به فرستادن صلوات نيستند؟

“پاسخ : علاوه بر آيه شريفه «إنّ اللّه و ملائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَي النَّبِيّ يا أيّهَا الّذين آمنوا صَلُّوا عَلَيهِ و سَلّمُوا تسليماً»[1] روايات كثيره‏اي از رسول خدا(ص) و ائمه(عليهم السلام) در دست است كه به همه مسلمانان سفارش فرموده ‏اند كه هر وقت و در هر حال اسم مبارك حضرت رسول(ص) يا لقب و كنيه آن جناب را بگويند يا بشنوند صلوات بفرستند و در كتاب هاي اهل سنت كه به نظر خودشان صحيح و از معتبرترين كتابها می ‏دانند مانند «صحيح مسلم» نقل شده كه حضرت رسول(ص) فرمود: وقتي مؤذن اذان می ‏گويد، جمله‏ هاي اذان را مانند او ...

پرسش: آيا در قيامت خداوند به تنهايي به گناهان رسيدگي می كند يا فرشتگان هم مأمور رسيدگي هستند؟

“پاسخ : در قرآن مسأله معاد، اهمیت ويژه‏اي دارد و در صدها مورد با نام‏ هاي گوناگون از آن ياد شده است. ايمان به روز جزا در رديف ايمان به خدا و از اصول دين اسلام است و منكر آن از آئين اسلام خارج می ‏شود. بنابر آموزه ‏هاي قرآني، در آخرت از تمام اعمال انسان حسابرسي می ‏شود: «فمن يعمل مثال ذرة خيراً يره و من يعمل مثقال ذرة شراً يره»;[1] پس در آن روز هر كه به قدر ذره ‏اي كار نيك كرده پاداش آن را خواهد ديد و هر كه به قدر ذره‏اي كار زشت مرتكب شده ...

پرسش: آيا كودكاني كه قبل از تولد يا در دوران نوزادي از دنيا می روند، به بهشت می روند؟

“پاسخ : خداوند متعال نسبت به بندگانش رئوف و مهربان است. رحمت واسعه خداوند دائر مدار چيزي نيست و شامل همه بندگان می ‏شود. در مورد اطفال از روايات بسياري كه در اين زمینه آمده است، دو مطلب استفاده می ‏شود: 1. اولاد در بهشت به پدران و نياكان صالح خود ملحق می ‏شوند؛ بدون اينكه از ثواب و درجه پدران و نياكان آنان چيزي كاسته شود.[1] 2. براي اينكه حجت تمام شود آنان را مورد آزمايش قرار می ‏دهد.[2]” پاورقي “[1‍] بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 5، باب 13، ح 3. [2‍] همان.”

پرسش: آيا حضرت عيسي(ع) و اصحاب كهف در زمان امام زمان(عج) زنده می شوند؟

“پاسخ: رجعت از معتقدات شيعه و به معناي بازگشت انسان بعد از مرگ به دنيا است. وقوع رجعت در دنيا امري ممكن است. بنابر آيات و روايات فراوان، رجعت در امت‏ هاي گذشته واقع شده است. مانند رجعت بعد از صد سال،[1] رجعت جماعتي از بني اسرائيل،[2] زنده شدن كشته شده‏ هاي بني اسرائيل،[3] و زنده شدن مردگان به دست حضرت عيسي. در روايات آمده است: «قال المأمون للرضا(ع) يا ابا الحسن ما تقول في الرجعة، فقال(ع) انَّها الحقُ قد كانت في الاُمَم السّالِفَه و نطق القرآن و قد قال رسول الله(ص) يكون في هذه الاُمة كُلُّ ما كان في ...

پرسش: نهي از نماز و دعا در كنار قبر پيامبر(ص) و ساير قبور كه در روايات آمده چگونه است ؟

“پاسخ : در پاسخ به اين پرسش ابتدا بايد به چند نكته بپردازيم: الف – افرادي كه در سند اين حديث آمده ‏اند، يا ضعيف هستند و يا مجهول؛ مثلاً «عبدالوارث» نزد علماي رجال اهل‏سنّت مردود است، چون قدري مسلك بوده است و «ابوصالح» مردّد بين ضعاف و ثقات است و «عبدالله بن عثمان» منكر الحديث و «ابن بهمان»، شناخته شده نيست. پس حديث از نظر سند مشكل دارد. ب – حديث، هيچ دلالتي بر حرمت نمازگزاري و دعا كردن در جوار قبور ندارد؛ زيرا اشاره به روايت كنيسه حبشه دارد كه به هنگام مرگ فردي از صالحان خود، مسجدي ...

پرسش: آيا اهل تشيع طبق سيره حضرت علي(ع) عبادت خود را انجام می دهند؟

“پاسخ : شيعه در اصطلاح به معناي پيروان و ياران حضرت علي(ع) به كار می ‏رود و به عبارت ديگر اهل تشيع طبق دستور پيامبر اسلام(ص) مقتداي خود را پس از ارتحال آن حضرت امام علي(ع) قرار داده است و در هر مسأله اختلافي كه بين صحابه وجود داشته است نظر و عمل حضرت علي(ع) را مقدم می ‏دارد. نمونه آن اختلاف نظر در بلند گفتن بسم ‏الله الرحمن‏ الرحيم در نمازهاي اخفاتيه (ظهر و عصر) است. روش و شيوه امام علي(ع) آن بود كه در اين دو نماز بسم ‏الله را بلند قرائت می ‏فرمود، چنان كه شيعيان نيز ...

پرسش: چرا حضرت علي انتقام خون عثمان را نگرفت؟

“پاسخ : از روزي كه مسلمانان به سوي حضرت علي(ع) شتافتند و با آن حضرت بيعت كردند، مشكلات و گرفتاري‏ هاي فراواني بيش از گذشته پديد آمد. اختلافات داخلي و قبايلي، دامن مسلمانان را فرا گرفت، مخالفت كساني كه با آن حضرت بيعت كردند، از يك سو – طلحه و زبير كه به ناكثين معروف شدند – و از سوي ديگر قاسطين نظير معاويه و بني‏ اميه و خوارج مارقين كه به خوارج معروف ‏اند، همه اينها مجال و فرصت برنامه‏ ريزي پرا از آن حضرت گرفته بود. خود آن حضرت در نامه‏ اي به مخالفاني كه مدعي انتقام خون ...

پرسش: آيا راست است كه می گويند حضرت علي(ع) شبي هزار ركعت نماز می خوانده اند؟

“پاسخ : بدون ترديد نخستين كسي كه همراه پيامبر(ص) به عبادت و پرستش خداوند پرداخت علي(ع) بود. حبة بن جورين روايت می ‏كند: «سمعت علياً يقول: عبدت الله مع رسول الله(ص) قبل ان يعبده رجل من هذه الامة»;[1] شنيدم كه علي(ع) می ‏گفت: من پيش از اين كه كسي از اين امت خدا را عبادت كند همراه پيامبر، خدا را عبادت می ‏كردم. بي‏ شك امام علي(ع) از حيث مقدار عبادت يگانه روزگار خود بوده است.[2] كيفيت نماز شب، دعاهاي آن حضرت و مناجات ‏هاي ايشان را كتاب‏هاي مختلف نقل كرده ‏اند و اكنون دعاهاي به جا مانده از ايشان ...

پرسش: نامه اعمال و فلسفه آن چيست؟

“پاسخ : در آيات و روايات، از حقيقتي به نام «نامه اعمال» سخن به ميان آمده است. در اين نامه، تمام كارهاي آدمي با همه جزئيات و مشخصات و محدوده زماني و مكاني آنها، ثبت و ضبط شده است. نامه اعمالِ تبهكاران را به دست چپشان مي‏ دهند، و مؤمنان و درستكاران، نامه اعمالشان را با دست راست خود مي‏ گيرند. آيات و روايات زير، بيانگر اين مطالب است: 1. (وَ وُضِعَ الكِتابُ فَتَرَي المُجرِمينَ مُشفِقينَ مِمَّا فيهِ وَ يَقُولُونَ يا وَيلَتَنا ما لِهذا الكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَة وَ لا كَبيرَة اِلاّاَحصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً);[1] «و كتاب [نامه ...

پرسش: نفس مطمئنه چيست؟

پاسخ : آن نفسي است كه بر اثر اطاعت و بندگي خداوند سبحان بدست مي ‏آيد كه در واقع، انسان كنترل غرائز خويش را در دست گرفته و به آرامش و سكينه دروني رسيده است و قرآن مجيد در اين مورد مي ‏فرمايد: «يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك راضية مرضية»؛ اي نفس مطمئنه بسوي پروردگارت بازگرد در حالي كه هم تو از آن خشنودي و هم او از تو. [1] پاورقي [1‍] تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي، ج 25، سوره قيامت، چاپ دارالكتب الاسلاميه، 1374ه.