
پرسش: چرا ما شيعيان در اذان و غير اذان، وقتي نام مبارك رسول الله(ص) را به زبان می آوريم يا می شنويم صلوات می فرستيم ولي اهل تسنّن مقيد به فرستادن صلوات نيستند؟
“پاسخ : علاوه بر آيه شريفه «إنّ اللّه و ملائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَي النَّبِيّ يا أيّهَا الّذين آمنوا صَلُّوا عَلَيهِ و سَلّمُوا تسليماً»[1] روايات كثيرهاي از رسول خدا(ص) و ائمه(عليهم السلام) در دست است كه به همه مسلمانان سفارش فرموده اند كه هر وقت و در هر حال اسم مبارك حضرت رسول(ص) يا لقب و كنيه آن جناب را بگويند يا بشنوند صلوات بفرستند و در كتاب هاي اهل سنت كه به نظر خودشان صحيح و از معتبرترين كتابها می دانند مانند «صحيح مسلم» نقل شده كه حضرت رسول(ص) فرمود: وقتي مؤذن اذان می گويد، جمله هاي اذان را مانند او ...

پرسش: آيا در قيامت خداوند به تنهايي به گناهان رسيدگي می كند يا فرشتگان هم مأمور رسيدگي هستند؟
“پاسخ : در قرآن مسأله معاد، اهمیت ويژهاي دارد و در صدها مورد با نام هاي گوناگون از آن ياد شده است. ايمان به روز جزا در رديف ايمان به خدا و از اصول دين اسلام است و منكر آن از آئين اسلام خارج می شود. بنابر آموزه هاي قرآني، در آخرت از تمام اعمال انسان حسابرسي می شود: «فمن يعمل مثال ذرة خيراً يره و من يعمل مثقال ذرة شراً يره»;[1] پس در آن روز هر كه به قدر ذره اي كار نيك كرده پاداش آن را خواهد ديد و هر كه به قدر ذرهاي كار زشت مرتكب شده ...

پرسش: آيا كودكاني كه قبل از تولد يا در دوران نوزادي از دنيا می روند، به بهشت می روند؟
“پاسخ : خداوند متعال نسبت به بندگانش رئوف و مهربان است. رحمت واسعه خداوند دائر مدار چيزي نيست و شامل همه بندگان می شود. در مورد اطفال از روايات بسياري كه در اين زمینه آمده است، دو مطلب استفاده می شود: 1. اولاد در بهشت به پدران و نياكان صالح خود ملحق می شوند؛ بدون اينكه از ثواب و درجه پدران و نياكان آنان چيزي كاسته شود.[1] 2. براي اينكه حجت تمام شود آنان را مورد آزمايش قرار می دهد.[2]” پاورقي “[1] بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 5، باب 13، ح 3. [2] همان.”

پرسش: آيا حضرت عيسي(ع) و اصحاب كهف در زمان امام زمان(عج) زنده می شوند؟
“پاسخ: رجعت از معتقدات شيعه و به معناي بازگشت انسان بعد از مرگ به دنيا است. وقوع رجعت در دنيا امري ممكن است. بنابر آيات و روايات فراوان، رجعت در امت هاي گذشته واقع شده است. مانند رجعت بعد از صد سال،[1] رجعت جماعتي از بني اسرائيل،[2] زنده شدن كشته شده هاي بني اسرائيل،[3] و زنده شدن مردگان به دست حضرت عيسي. در روايات آمده است: «قال المأمون للرضا(ع) يا ابا الحسن ما تقول في الرجعة، فقال(ع) انَّها الحقُ قد كانت في الاُمَم السّالِفَه و نطق القرآن و قد قال رسول الله(ص) يكون في هذه الاُمة كُلُّ ما كان في ...

پرسش: نهي از نماز و دعا در كنار قبر پيامبر(ص) و ساير قبور كه در روايات آمده چگونه است ؟
“پاسخ : در پاسخ به اين پرسش ابتدا بايد به چند نكته بپردازيم: الف – افرادي كه در سند اين حديث آمده اند، يا ضعيف هستند و يا مجهول؛ مثلاً «عبدالوارث» نزد علماي رجال اهلسنّت مردود است، چون قدري مسلك بوده است و «ابوصالح» مردّد بين ضعاف و ثقات است و «عبدالله بن عثمان» منكر الحديث و «ابن بهمان»، شناخته شده نيست. پس حديث از نظر سند مشكل دارد. ب – حديث، هيچ دلالتي بر حرمت نمازگزاري و دعا كردن در جوار قبور ندارد؛ زيرا اشاره به روايت كنيسه حبشه دارد كه به هنگام مرگ فردي از صالحان خود، مسجدي ...

پرسش: آيا اهل تشيع طبق سيره حضرت علي(ع) عبادت خود را انجام می دهند؟
“پاسخ : شيعه در اصطلاح به معناي پيروان و ياران حضرت علي(ع) به كار می رود و به عبارت ديگر اهل تشيع طبق دستور پيامبر اسلام(ص) مقتداي خود را پس از ارتحال آن حضرت امام علي(ع) قرار داده است و در هر مسأله اختلافي كه بين صحابه وجود داشته است نظر و عمل حضرت علي(ع) را مقدم می دارد. نمونه آن اختلاف نظر در بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم در نمازهاي اخفاتيه (ظهر و عصر) است. روش و شيوه امام علي(ع) آن بود كه در اين دو نماز بسم الله را بلند قرائت می فرمود، چنان كه شيعيان نيز ...

پرسش: چرا حضرت علي انتقام خون عثمان را نگرفت؟
“پاسخ : از روزي كه مسلمانان به سوي حضرت علي(ع) شتافتند و با آن حضرت بيعت كردند، مشكلات و گرفتاري هاي فراواني بيش از گذشته پديد آمد. اختلافات داخلي و قبايلي، دامن مسلمانان را فرا گرفت، مخالفت كساني كه با آن حضرت بيعت كردند، از يك سو – طلحه و زبير كه به ناكثين معروف شدند – و از سوي ديگر قاسطين نظير معاويه و بني اميه و خوارج مارقين كه به خوارج معروف اند، همه اينها مجال و فرصت برنامه ريزي پرا از آن حضرت گرفته بود. خود آن حضرت در نامه اي به مخالفاني كه مدعي انتقام خون ...

پرسش: آيا راست است كه می گويند حضرت علي(ع) شبي هزار ركعت نماز می خوانده اند؟
“پاسخ : بدون ترديد نخستين كسي كه همراه پيامبر(ص) به عبادت و پرستش خداوند پرداخت علي(ع) بود. حبة بن جورين روايت می كند: «سمعت علياً يقول: عبدت الله مع رسول الله(ص) قبل ان يعبده رجل من هذه الامة»;[1] شنيدم كه علي(ع) می گفت: من پيش از اين كه كسي از اين امت خدا را عبادت كند همراه پيامبر، خدا را عبادت می كردم. بي شك امام علي(ع) از حيث مقدار عبادت يگانه روزگار خود بوده است.[2] كيفيت نماز شب، دعاهاي آن حضرت و مناجات هاي ايشان را كتابهاي مختلف نقل كرده اند و اكنون دعاهاي به جا مانده از ايشان ...

پرسش: نامه اعمال و فلسفه آن چيست؟
“پاسخ : در آيات و روايات، از حقيقتي به نام «نامه اعمال» سخن به ميان آمده است. در اين نامه، تمام كارهاي آدمي با همه جزئيات و مشخصات و محدوده زماني و مكاني آنها، ثبت و ضبط شده است. نامه اعمالِ تبهكاران را به دست چپشان مي دهند، و مؤمنان و درستكاران، نامه اعمالشان را با دست راست خود مي گيرند. آيات و روايات زير، بيانگر اين مطالب است: 1. (وَ وُضِعَ الكِتابُ فَتَرَي المُجرِمينَ مُشفِقينَ مِمَّا فيهِ وَ يَقُولُونَ يا وَيلَتَنا ما لِهذا الكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَة وَ لا كَبيرَة اِلاّاَحصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً);[1] «و كتاب [نامه ...

پرسش: چرا قبله مسلمانان از بيت المقدس به كعبه تغيير كرد؟
“پاسخ : واژه قبله ، در لغت، به معناي مكاني است كه نمازگزار به سمتِ آن نماز ميخواند.[1] قبله يهوديان، بیت المقدس است. آنان رو به بیت المقدس نماز ميخوانند. قبله مسلمانان، مشرق است. آنان رو به سوي مشرق نماز ميگزارند.[2] رسول اكرم 13 سال در مكه و مدتي نيز در مدينه، رو به سوي بیت المقدس نماز خواند و پس از آن به فرمان خداوند، به سوي كعبه نماز گزارد. تغيير قبله يكي از كارهاي مهم پيامبر(ص) بود. در تفسير الميزان، درباره زمان تغيير قبله ميخوانيم : «بيشترين و صحيحترين روايات، دلالت دارند بر اين كه تغيير قبله ...