
پرسش: چه رابطه اى بين دنيا و آخرت وجود دارد؟
پاسخ : روايات معصومين عليهم السلام، درباره دنيا و آخرت، تعبيرات مختلفى دارند. برخى از روايات دنيا و آخرت را مقابل هم و ضد هم معرفى مى كنند؛ مانند روايتى از امير مؤمنان على عليه السلام كه مى فرمايد: «الدنيا و الاخرة عدوان متفاوتان و سبيلان مختلفان فمن احبَّ الدنيا و تولاها اَبْعَضَ الاخرة وعادها و هما بمنزلة المشرق و الغرب»؛[1] دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو جاده جداگانه اند. كسى كه دنيا را دوست دارد و به آن عشق مىورزد، آخرت را دشمن و با آن عداوت مىورزد اين دو همچون مشرق و مغرب اند. و در ...

پرسش: غرب در چه ابعادى از ما پيشرفته تر است؟
پاسخ : جنگهاى صليبى در قرون وسطى زمينه اى ايجاد نمود تا اروپاييان با دنياى شرق و بويژه جهان اسلام آشنا شوند و در پى آن بتوانند دستاوردهاى علمى و پژوهشى شرق را به دست آورند و بدينسان روند علمگرايى و توجه به دانش و فنآورى در غرب قوت گرفت. با ظهور رنسانس و انقلاب صنعتى روند پيشرفت غرب شتابنده شد و دنياى غرب توانست رفته رفته در بسيارى از زمينه ها پيشى بگيرد. و اكنون مىتوان اين پيشرفت را در ابعاد مختلفى بررسى نمود كه به نمونه هايى از آن اشاره خواهد شد. البته پيشاپيش توجه به اين نكته ...

پرسش: آيا نويسندگان اهل سنت درباره فضايل حضرت على عليه السلام كتابى نوشته اند؟
پاسخ : درباره امام على عليه السلام و فضايل آن حضرت تأليفات فراوانى توسط علماى عامه – اهل سنت – به رشته تحرير درآمده است كه مى توان آنها را به چهار دسته تقسيم نمود: الف) كتابهايى كه درباره سيره نبوى و صحابه به صورت عام نوشته شده و در آنها مناقب پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه وآله و صحابه آن حضرت بيان شده و ضمن آن مناقب امام على عليه السلام نيز بيان گرديده است كه مناقب آن حضرت حجم قابل ملاحظه اى از اين كتاب ها را تشكيل مى دهد و نمونه آن كتابهاى صحاح سته – ...

پرسش: نظر اهل سنت درباره حكومت بعد از پيامبر اكرم و همچنين زمان خلفا و در جامعه امروزى چيست؟ آنان درباره حكومت اسلامى امروز چه ديدگاهى دارند؟
پاسخ: اهل سنت براى حاكم اسلامى وجود هفت يا چهارده ويژگى را لازم مى شمرند؛ مانند قرشى بودن و عدالت. برخى عدالت را شرط لازم نمى دانند ولى پيروى از او را واجب مى دانند و مى گويند: هرگاه فردى حكومت را به دست گيرد، هر چند با ستم و گناه و فريب؛ بيعت با او و پيروى اش واجب است. اين، عقيده بيشتر اهل سنت است، هر چند مى گويند پيروى از او در معاصى جايز نيست؛ بر خلاف حنبليان كه معتقدند: پيروى در معصيت نيز لازم است و گناه آن بر عهده حاكم است. به هر تحليل، عموم ...

نظريه عدالت صحابه چيست ؟
پاسخ : نخست بايد معناى «عدالت و صحابه» روشن شود و آن گاه با مراجعه به كتاب، سنت و تاريخ دلايل درستى يا نادرستى اين نظريه را به دست آورد و سپس نظر شيعه و سنى را مورد بررسى قرار داد. «عدالت صحابه» از معتقدات اساسى اهل سنت است و درباره آن می گويند: من العقائد الاساسية لدى السنة، هى من معتقدات المتفق عليها عند السنة. ابن همام، نووى، سفارينى، ابن عبد البر، ابن حجر، آمدى و عسقلانى، با نظرات مشابه می گويند : اعتقاد اهل سنت و جماعت تزكيه جميع صحابه است، بدين گونه كه همه آنان عادل هستند. ...

مهمترين كتابهاى اعتقادى و فقهى درسى مدارس علميه اهل سنت چيست؟
پاسخ : الف – علم حديث صحاح سته عبارت است از: 1. صحيح بخارى، تأليف ابوعبدالله محمد بن ابراهيم (متولد 194 ه ق در بخارا و متوفاى 256 ه ق در سمرقند)؛ 2. صحيح مسلم، تأليف ابوالحسن مسلم بن حاج بن مسلم قشيرى (نيشابورى متولد 206ه ق و متوفاى 262 ه ق در نيشابور) كه احاديث آن را 12000 و برخى 7275 حديث گفته اند؛ 3. سنن ابى داود، تأليف سليمان بن اشعث سيستانى، معروف به ابوداود (متوفاى 275 ه ق در بصره)؛ 4. سنن ابن ماجه، تأليف محمد بن يزيد بن ماجه قزوينى (متوفاى 272 ه ق در قزوين)؛ ...

چرا شيعه جزء غلات محسوب مى شود؟ ادله آن چيست؟ وجه افتراق آنها با ما چيست؟
پاسخ : اگر فردى كه مخلوق خداست، خود را خدا بداند و كسانى اشيايى را به عنوان خدا معرفى نمايند و يا افرادى پيغمبر خود يا هر شخصى را به خاطر خصوصيات والايى، فرزند خدا قلمداد نمايند معيار توحيد و يكتاپرستى را ناديده گرفته اند؛ كما اين كه فرعون و يهوديان و مسيحيانى كه عزيز و مسيح را فرزند خدا دانستند و با غلوى كه مرتكب شدند، اساسى ترين اصل مذهب يعنى توحيد را مورد استحاله خويش قرار دادند. در بينش اسلامى هم اگر يك عقيده دينى، حقانيت دين حقى كه برخاسته از قرآن و سنت است را ناديده بگيرد ...

فرقه هاى مهم فقهى و كلامى اهل سنت در افغانستان، آسياى ميانه، تركيه، جنوب شرق آسيا كدامند؟
پاسخ : 1. افغانستان مسلمانان 98% جمعيت افغانستان را تشكيل مى دهند. تركيب جمعيتى مذاهب اسلامى از افغانستان بدين صورت است: الف) اهل سنت: نزديك به 70% مسلمانان افغانستان، سنى اند، كه بيشترشان حنفى مى باشند. [1] ابوحنيفه پيشواى حنفى ها، اهل كابل بود. [2] در قانون اساسى سال 1931 م، شريعت حنفى به عنوان مذهب رسمى كشور شناخته شد. در قانون اساسى مدون 1977 م، اسلام به عنوان دين كشور شناخته شد و نامى از احناف نبود. در سال 1978 م، پس از به قدرت رسيدن حزب كمونيست، جمعيت دموكراتيك خلق افغانستان رسماً مخالفت خود را با دين اسلام ...

ناصبى ها چه كسانى هستند؟ آيا اكنون ناصبى وجود دارد؟
پاسخ : كلمه نصب در لغت، به معناى اظهار داشتن چيزى، درد، بلا و شر است.[1] نصب به معناى عداوت امير المؤمنين عليه السلام استعمالى است به حذف متعلق كه عداوت باشد. [2] بعضى از لغويون، نواصب را به قومى معنا كرده اند كه معتقد به بغض ورزيدن به على عليه السلام باشند. [3] فقيهان شيعه در معناى ناصبى اختلاف نظر دارند. بيشتر فقيهان كسى را كه اظهار عداوت نسبت به اهل بيت عليهم السلام نمايد، ناصبى می نامند. بنابر فتواى بعضى فقيهان معاصر، اظهار عداوت و بغض نسبت به على عليه السلام موجب ناصبى شدن نمى شود، بلكه ناصبى ...

چرا امامت به صورت موروثى قرار گرفت؟
پاسخ : امامت از منظر شيعه، منصبى است كه از جانب خداوند متعال و توسط رسول خداصلى الله عليه وآله به جمعى خاص – 12 تن – واگذار شده و هيچ شباهتى به خلافتهاى موروثى كه در آن يك نفر به قهر و غلبه سلسله اى را نابود كرده و به پادشاهى می پردازد و پس از او فرزندانش سلطنت می كنند، ندارد. بنابر نظر شيعه، امام از همه مردم عالمتر و عادلتر و پرهيزكارتر و شجاعتر است و نسبت به هيچ مسأله و موضوعى جهل ندارد و ناآگاه نيست و در هيچ عصر و زمانى مثل و مانند ندارد. ...