• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: چرا با بهائيت مانند اديان ديگر و اقليتهاى مذهبى رفتار نمى شود و دليل عداوت و مخالفت حكومت اسلامى ايران با اين اقليت دينى چيست؟

“پاسخ : استعمارگران براى استيلا بر كشورهاى اسلامی و دست يابى به منابع ثروت آنان، از هر نوع توطئه و دسيسه ‏اى استفاده كردند؛ بعضى از افراد خود فروخته يا جاسوس را به عنوان پيامبر و امام به ميان مسلمانان فرستادند تا با ابداع دين جديد، عقايد مسلمانان را متزلزل نمايند. آنان در ايران نيز فرقه‏ هايى مانند بابيه و بهائيه را به وجود آوردند. در همين راستا، كارگزاران استعمار، سه نفر را مأمور دين سازى نمودند: ميرزا على محمد باب ادعاى پيامبرى کرد و پيروان او به نام بابى‏ ها معروف شدند؛ حسينعلى مازندرانى كه اتباع او به نام ...

 شيعه معتقد است ائمه(عليهم‌السلام) معصوم‌اند، درحالي‌كه حضرت على(عليه‌السلام) در نهج‌البلاغه مى‌فرمايد: «من هم از اشتباه و گناه در امان نيستم»؛ اين دو چگونه با هم سازگارند؟

پاسخ: هر آنچه شيعه ادعا کرده، با ادله قرآنى و سنت نبوى آن را اثبات نموده و علمای متعددى در طول تاريخ، به تشريح و تبيين آن موضوعات پرداخته‏‌اند. ادله فراوانى بر عصمت ائمه‏(عليهم السلام) اقامه گرديده كه به يك دليل آن اشاره داشته و در آخر بحث، به كتبى كه به بحث پيرامون اين موضوع پرداخته‏‌اند اشاره می‌کنیم تا به صورت دلخواه، به آنها مراجعه نمایيد. در آيه شريفه: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا»؛[1] «انما» به معنى حصر و به فارسى «فقط» ترجمه مى‏‌شود و دليل بر اين است كه اين موهبت، فقط ويژه ...

پرسش : آيا كسى كه به درجه ايمان قطعى برسد باز هم بايد عبادات ظاهرى را انجام دهد؟ چرا؟

” پاسخ : عبادت و پرستش خداوند يكتا و ترك پرستش هر موجود ديگر، يكى از اصول تعليمات پيامبران الهى است و تعليمات هيچ پيامبرى از آن خالى نبوده است. در دين مقدس اسلام نيز عبادت، يكى از اركان تعليمات است. ولى براى اثبات يا نفى لزوم انجام آن در مراحل مختلف ايمان، در آغاز بايد به تعريف صحيح ايمان و عبادت دست يافت. تعريف ايمان: ايمان عبارت است از اعتقاد قلبى به يك چيز و التزام عملى به آن. علامه طباطبائى می ‏ گويد: «ايمان مجرد علم به يك شى‏ء نيست بلكه التزام به مؤداى آن – آن چه ...

 انديشه های بنيادين غلات چيست؟ با ذكر منبع و ادله آن را مشروح بيان نماييد.

پاسخ : غلو در لغت، گذشتن از اندازه در هر چيزى و يا عبور از حد را گويند و معمولاً در جايى به كار برده می شود كه تجاوز از حد زياد باشد و وقتى گفته مى ‏شود مردم در كارى غلو نمودند يعنى آن كار را از حد گذراندند. غلو در دين عبارت است از افراط ورزيدن در معتقدات دينى به گونه ‏اى كه از معيارهاى حق در دين فراتر رود. [1] در قرآن كريم، غلو در دين مورد مذمت قرار گرفته است. [2] در طول تاريخ، گروه های بسيار زيادى به گونه‏اى گرفتار غلو شده ‏اند. در تاريخ ...

 آيا خوارج در جهان معاصر موجود هستند؟ در كجا و چه مقدار؟ و در صورت نبودن، چه قرنى از بين رفته‏ اند؟

پاسخ : هر كس بر امام حقى كه جماعت مردم اتفاق بر او دارند، خروج كند خارجى محسوب می ‏شود. امير المؤمنين‏ عليه السلام پيشواى بر حقى بود كه بر امامت او اتفاق صورت گرفت و خوارج در زمان او به وجود آمدند. [1] خوارج در سال 37 هجرى، عليه حكومت حضرت على ‏عليه السلام شورش كردند. حضرت على‏ عليه السلام با جمعيت 12 هزار نفره خوارج صحبت كرد و 8 هزار نفر از آنان توبه كردند و كنار كشيدند. از 4 هزار نفرى كه به جنگ آمدند، ده نفر زنده ماند، لكن رسوبات تفكر خارجى‏ گرى بر جاى ماند. ...

چه فرقه‏ هايى از تصوف در ايران حضور دارند؟ در كدام مناطق زندگى مى‏ كنند؟ آمارشان چه قدر است؟

پاسخ : درباره معنا و منشأ تصوف نظرهاى مختلفى وجود دارد. بعضى تصوف و صوفى ‏گرى را به معناى ترك اختيار، بذل مجهود و انس به معبود میدانند. ابوالحسن على بن عثمان جلابى هجويرى میگويد: «صوفى آن بود كه از خود فانى و به حق باقى و از قبضه طبايع رسته و به حق پيوسته باشد. گروهى قايل به انتساب صوفى به اهل صفه ‏اند و برخى آن را به قبيله بنوصوفه كه يكى از قبايل عرب بودند و در زهد و ترك دنيا به سر میبرند نسبت داده‏اند و عده ای برآنند نخستين فردى كه خود را وقف بر ...

عقايد و افكار مؤسس فرقه شيخيه را بيان كنيد؟

پاسخ : شيخيه، فرقه ای است كه در قرن دوازدهم هجرى توسط شيخ احمد احسايى به وجود آمد. پيروان اين فرقه مجموعاً از مردم بصره، حلّه، كربلا، قطيف، بحرين و بعضى از شهرهاى ايران بودند. [1] اين فرقه نام‏هاى مختلفى دارد كه عبارتند از: 1. شيخيه: چون آنها منتسب به شيخ احمد احسايى هستند به شيخيه شهرت يافتند. 2. احسائيه: به خاطر انتساب آنان به شيخ احمد احسايي. 3. احمديه: گروهى از آنان به احمديه شهرت دارند. 4. ركنيه: چون اين فرقه، برخلاف فرقه‏ هاى اسلامى ديگر، قائل به ركن رابع در اعتقادات هستند به اين نام شهرت يافتند. 5. ...

نشست و برخاست با يك فرد بهايى چه حكمى دارد؟ بعضى مى گويند حتى رطوبت آنها نجس است، لطفاً در مورد فرقه بهايى توضيح دهيد.

پاسخ : در مورد فرقه بهايى ابتدا لازم است نظرى به چگونگى پيدايش اين گروه بيندازيم و سپس به برخى از عقايد آنها اشاره و آن گاه در مورد نجاست بحث نمايم. سيد محمدعلى باب پسر سيد محمدرضا بزاز شيرازى پس از درگذشت سيد كاظم رشتى در سال (1260 ه) ادعا نمود كه باب واسطه وصول به امام زمان حضرت حجة بن الحسن قائم آل محمد(عج) است. وى در شيراز نخستين بار دعوت خويش را با ملا حسين بشرويه اظهار كرد و او به وى گرويد و از طرف باب ملقب به باب الباب شد، و در مدت 5 سال ...

مذهب وهابيت چگونه مذهبى است؟

پاسخ : پاسخ به اين پرسش را در چند محور بايد خلاصه كرد: 1 – بنيانگذار وهابيت محمد بن‏ عبدالوهاب ‏نجدى‏ (متولد 1115 و متوفى 1206 ه . ق) مى‏باشد و مسلك وى به نام پدرش وهاب، وهابيت ناميده مى‏شود. 2- افكار محمد بن عبد الوهاب از انديشه‏ هاى ابن تيميه حنبلى شامى كه در سالهاى 728 – 662 هجرى قمرى مى‏ زيسته، گرفته شده است. 3- منشأ انحراف وهابيت، سطحى‏ نگرى و تمسك به ظواهر برخى از آيات و روايات است. آنان بر اين اساس نظراتى را ارائه نمودند كه با ديدگاه ساير مسلمانان، اعم از شيعه و سنى ...

سؤال:چه آثاری در شهرهای مقدس مکه و مدینه توسط وهابیت ویران شده است؟

جواب: تاريخ ويرانگرى آثار مقدس مكّه و مدينه از سال 1221 در زمان عبداللَّه بن مسعود شروع شد، وهابيّان به بقيع در مدينه و به قبرستان معلا در مكّه حمله كردند و اشياء نفيس و جواهر به غارت برده شد. امّا پادشاه عثمانى انتقام گرفته و عبداللَّه بن مسعود و ده تن از همراهانش را اعدام كرد. مجدداً در سال 1351 تخريبها از سرگرفته شد که به عنوان نمونه فهرست گوشه‏اى از مكانهاى مقدّسى كه به دست اشرار وهابى خراب شده را نقل می نمائیم: 1- گنبد و بارگاه چهار امام معصوم در بقيع. 2- زادگاه رسول خدا: (متأسفانه وهابيان، ...