• جمعه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • الجمعة، 18 شوال 1443
  • Friday, 20 May 2022

پرسش: چرا ما در اذان و اقامه «حيّ علي خير العمل» می گوييم ولي اهل تسنن اين جمله را اصلاً نمی گويند؟

“پاسخ : شيعه تابع سنت و امر رسول خدا (ص) است. شيعه كيفيت عبادات را از روايات پيامبر(ص) و از طريق اهل‏بيت(عليهم السلام) فرا گرفته و به صورتي كه آنها فرموده‏ اند عمل می ‏كند و آنها فرموده ‏اند: در اذان و اقامه دو مرتبه بگوييد: «حيّ علي خيرالعمل»؛ بشتاب براي بهترين عمل كه نماز است. اهل تسنن نيز رواياتي نقل كرده ‏اند كه در زمان رسول خدا (ص) «حيّ علي خير العمل» در اذان و اقامه گفته می ‏شده است ولي مدّعي هستند كه آن روايات ضعيف است و حتمی نيست[1] لذا اين جمله را نمی ‏گويند. آري! شيعه، ...

پرسش: چرا در ايران و مساجد ما، اذان ظهر يا مغرب و صبح كه گفته می شود شيعيان بدون فاصله نمازهاي يومیه را می خوانند ولي اهل تسنن اذان را كه می گويند مقداري صبر می كنند، بعد از آن اقامه می گويند و نماز می خوانند، آيا آن وقت كه اذان می گويند وقت شرعي نشده است يا علت ديگري دارد؟

“پاسخ : صبر كردن آنان بعد از اذان براي خواندن نماز نافله و جمع شدن نمازگزاران است و شيعيان نيز در مواردي كه نافله‏ ها را می ‏خوانند اول نافله می ‏خوانند و بعد از گذشت مقداري از اول وقت، نماز واجب را می ‏خوانند. به هر حال جمعي از اهل تسنن نسبت به اوقات شرعي دقت و مواظبت كافي را انجام می ‏دهند. در روايت است كه از امام صادق(ع) سؤال كردند آيا به اذان آنها اعتماد كنيم؟ حضرت فرمود: بلي آنها نسبت به اوقات شديداً مواظبت دارند (فانّهم اشدّ شيءٍ مواظبةً علي الوقت)[1]. البته ممكن است نظر حضرت ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» در نمازها در ابتداي حمد و سوره «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» می گوييم ولي اهل تسنن و امام جماعت آنها يا اصلاً نمی گويند و يا برخي از آنها كه می گويند آهسته می گويند؟

“پاسخ : از روايات اهل‏بيت(عليهم السلام) استفاده می ‏شود كه «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» جزو سوره‏ هاي قرآن است مگر سوره برائت و همان گونه كه در تمام قرآن‏ها ملاحظه می ‏فرماييد در اول سوره ‏ها «بسم اللَّه الرحمن و الرحيم» نوشته شده است – جز سوره برائت – لذا واجب است قبل از سوره حمد و هر سوره ‏اي كه در نمازهاي واجب می ‏خوانيم «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را بگوييم و اگر «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را نگوييم سوره را ناقص و مقداري از آن را حذف كرده‏ ايم، ضمناً معلوم است كه در نمازهاي جهريه بايد «بسم ...

پرسش: چرا ما در اذان صبح «الصلاة خير من النوم» نمی گوييم ولي اهل تسنن می گويند؟

“پاسخ: در فقه شيعه و در روايات اهل‏بيت(عليهم السلام) اين جمله وجود ندارد؛ لذا گفتن آن به قصد جزء اذان جايز نيست و بدعت است ولي در منابع روايي اهل تسنن چند روايت با مضمونهاي مختلف، وجود دارد و در برخي از آنها نقل شده كه رسول خدا(ص) اذان را تعليم داد و امر كرد كه اين جمله را در اذان صبح بگويند[1] و در برخي از آنها آمده كه اين جمله را عمر بن الخطاب و پسرش عبداللَّه به اذان اضافه كردند.[2] لازم به يادآوري است كه «صحيح بخاري» و «صحيح مسلم» كه از معتبرترين كتابهاي آنها است در ...

پرسش: آيا حفظ حجاب براى زنان كهنسال نيز واجب است؟

“پاسخ : يكى از حكمت‏هاى حجاب جلوگيرى از ترويج بى‏ عفتى و فساد و فحشايى است كه در پى نگاه هوس‏ آلود مردان به بدن زنان بيگانه صورت می ‏گيرد. از آن جا كه زنان سالخورده جاذبه جنسى خود را از دست داده ‏اند، ديگر ضرورتى براى پوشش آنان وجود ندارد. البته اين بدان معنا نيست كه اصلا پوششى در برنداشته باشند و مجاز باشند خود را زينت و آرايش كنند، بلكه ملزم به استفاده از پوششى به عنوان حجاب نيستند. قرآن مجيد، در سوره نور، آيه 60، در اين‏ باره می ‏فرمايد: «وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النَّساءِ اللاتِى لا يَرْجُونَ ...

پرسش: نظر امام على عليه السلام را در مورد سه طلاق در مجلس واحد بيان كنيد.

“پاسخ : پيش از پاسخ به اين پرسش ذكر اين مقدمه الزامی است كه نزد علماى اهل سنت طلاق – طلاق ثلاث – در يك مجلس صحيح است و حكم آن مطابق حكم سه طلاق به صورت جداگانه و مستقل است اگر چه از روى عصيان و نافرمانى باشد. [1] جزايرى در گزارش ديدگاه علماى اهل سنت در مورد سه طلاق در مجلس واحد می ‏نويسد: «هنگامی كه مردى در يك مجلس زنش را سه طلاقه نمايد و بگويد: انت طالق ثلاثاً، اين طلاق طبق نظر بيشتر علما صحيح است و واجب می ‏شود ولى برخى از مجتهدان مانند طاووس، ...

پرسش: در هنگام تكبيرة الاحرام دستها تا كجا بالا برده مى شود؟

“پاسخ : همه فقها (اهل تشيع و تسنن) بلند كردن دست‏ها به هنگام تكبيرة الاحرام را مستحب و سنت می ‏دانند. اما درباره كيفيت بلند كردن دست‏ها اختلاف نظر وجود دارد. امام خمينى‏ رحمه الله می ‏فرمايد: «موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاى بين نماز، مستحب است دست‏ها را تا مقابل گوش بالا ببرد.» يكى ديگر از فقها گويد: «دست‏ها را تا مقابل گوش‏ها يا مقابل صورت، يا گونه‏ ها، يا مقابل پايين گردن بالا ببرد و نبايد دست‏ها را از مقابل گوش ها و سر، بالاتر ببرد.» [1] نزد فقهاى اهل سنت نيز بلند كردن دستها هنگام تكبيرةالاحرام ...

پرسش: مال حلال مخلوط به حرام چه حكمى دارد؟ مثلا آبگوشتى كه گوشت آن حرام باشد.

“پاسخ : اين مسأله داراى فرض ‏هاى متعددى است كه ابتدا به دو صورت تقسيم می ‏شود: صورت اول: مال حلال مخلوط به حرام به گونه‏ اى باشد كه بتوان حرام را از حلال جدا كرد و از هم تفكيك نمود. در اين صورت مقدار حرام را بايد جدا كرده و اگر مالك آن معلوم است به او برگرداند؛ و اگر مالكش معلوم نيست، بايد آن را – با رعايت شرايط – از طرف وى صدقه داد. صورت دوم: اگر مال حلال مخلوط به حرام قابل تفكيك نباشد مانند مثالى كه در پرسش آمده است, در اين صورت فرض ‏هايى ...

پرسش: مهدور الدم بر چه كسانى اطلاق می شود؟

“پاسخ : مهدور الدم كسى است كه ريختن خون وى واجب يا مباح است و بر كشنده, هيچگونه گناه و ضمان و خسارت و كيفرى متوجه نمی ‏شود. اما اين که چه کسانی مهدور الدم هستند بايد گفت: 1- ساحر (جادوگر)؛ ابوعمر گويد: گروهى از فقهاى شهرها گفته ‏اند كه ساحر بايد كشته شود. اما گروهى چون شافعى و داود گفته ‏اند كه اگر ساحر اعتراف كند كه با سحر او, مسحور, مرده است، ساحر را بايد كشت و الا نه. مالك گويد: ساحر، كافر است و از رهگذر سحرش كشته می ‏شود، و از او نمی ‏خواهند كه توبه ...

پرسش: حكم نماز كسى كه روبرويش چيزى است چيست؟

پاسخ : نماز خواندن در مقابل انسان، مقابل درب كه باز باشد، مقابل آتش و چراغ و چاه و چاله ‏اى كه محل بول باشد و روبروى عكس و مجسمه چيزى كه روح دارد مگر آنكه روى آن پرده بكشند مكروه است و هر گاه انسان در جايى نماز می ‏خواند كه مردم از جلوى او عبور می ‏كنند مستحب است جلوى خود چيزى بگذارد و اگر چوب يا ريسمانى هم باشد كافى است. [1] حنفيه، حنابله و مالكيه, نماز در حالى كه آتش در مقابل باشد را مكروه می ‏دانند. حنفيه و حنابله معتقدند روبروى چيزى كه صورت حيوان ...