• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: قسم و نذر چيست و كفاره آن چگونه است؟ لطفا ديدگاه اهل سنّت را در اين مورد بيان فرماييد؟

“پاسخ : قسم چند نوع است: 1. واجب: قسم خوردن در صورتى واجب است كه باعث نجات جان كسى شود؛ 2. حرام: قسم خوردن در صورتى حرام است كه فردى بر ارتكاب حرام يا آن چه مباح نيست سوگند بخورد يا اين كه انسان قسم دروغ بخورد و با قسم خود نيت دروغ به خدا بدهد. اين نوع قسم جزء گناهان است. قسم خوردن شرايطى دارد: كسى كه قسم می ‏خورد بايد: 1- ملكف باشد. بنابراين، قسم بچه هيچ گونه اثرى ندارد. 2- مختار باشد، يعنى كسى او را به قسم خوردن مجبور نكرده باشد، گرچه از نظر عرف, قسم ...

پرسش: آيا روزه گرفتن در تاسوعا و عاشوار صحيح است؟

“پاسخ : روزه عبادتى است كه پيش از ظهور اسلام، در اديان پيشين وجود داشت و خداوند متعال, مشروعيت آن را به وسيله آيه «يا ايّها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلّكم تتقون»[1] اعلام نمود و داراى اقسامى است: 1. واجب، مانند روزه ماه مبارك رمضان، روزه كفاره و روزه قضا. 2. مستحب: روزه تمام روزهاى سال غير از روزهاى حرام و مكروه، مانند روزه گرفتن در سه روز از هر ماه، ايام البيض، عيد غدير، ولادت پيامبر، مبعث پيامبر، روزه عرفه, اول و سوم محرم و عيد نوروز. 3. حرام: مانند روزه در ...

پرسش: آيا اگر كسي آمپول زد، يا استفراغ كرد و يا از بيني او خون آمد، روزه اش باطل مي شود؟

“پاسخ : 1- در مورد تزريق آمپول، احناف مي گويند: هرچيزيكه مفيد اصلاح بدن باشد و از راه حلق و بيني وارد معده، شكم و مغز شود، مفسد روزه است. بنابراين داروهايي كه بوسيله آمپول تزريق مي شوند گرچه مفيد اصلاح بدن باشد، چون از راه غير حلق و بيني وارد بدن مي شوند، مبطل روزه نمي باشند. از نظر بعضی از علماي شيعه بايد از استعمال آمپول در صورتيكه جاي غذا به كار رود خودداري شود. «احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال آمپولي كه به جاي غذا به كار مي رود خودداري كند. استعمال آمپولي كه ...

پرسش: منظور از اعراض وطن كه موجب شكسته شدن نماز است چيست و چگونه امكان دارد؟

پاسخ : اعراض از وطن يعنى مهاجرت از وطن و در محل ديگرى سكنى گزيدن. مشهور فقها قائلند كه نماز در وطنى كه از آن اعراض شده بايد شكسته شود و شرط آن اين است كه در آن وطن ملك نداشته باشد و يا 6 ماه در آن سكونت نكرده باشد. اما در صورت داشتن ملك ولو قابل سكونت نباشد و يا 6 ماه سكونت و زندگى كردن, در مرور نمودن از آن نماز تمام است. حضرت امام می ‏فرمايد: به سبب اعراض, حكم وطن ساقط می ‏شود و احتياط اين است كه در وطنى كه اعراض شده نماز را ...

پرسش: نماز آيات چگونه است؟

پاسخ : نماز آيات يكى از نمازهاى واجب است و با پديد آمدن شرايطى واجب می ‏شود كه اين موارد عبارتند از: 1 – گرفتن خورشيد؛ 2 – گرفتن ماه؛ 3 – زلزله؛ 4 – رعد و برق و بادهاى سياه و سرخ و مانند اينها كه موجب ترس بيشتر مردم بشود. اين نماز نزد شيعيان به دو طريق است: 1 – نماز آيات دو ركعت است و هر ركعت پنج ركوع دارد كه بعد از نيت و تكبيرة الاحرام يك حمد و يك سوره بخواند دوباره ركوع نمايد، اين كار را 5 بار تكرار نمايد، بعد از ركوع پنجم ...

پرسش : اگر كسى مى تواند در ماه مبارك رمضان روزه بگيرد اما عمداً يك روز، روزه را بخورد تكليفش چيست؟ اگر از لحاظ بدنى به گونه اى است كه نمى تواند روزه بگيرد تكليفش چيست؟

“پاسخ : از نظر فقه شيعه، اگر كسى چيزى را كه روزه را باطل می ‏كند عمداً انجام دهد، در صورتى كه می ‏دانسته آن كار روزه را باطل می ‏كند، قضا و كفاره بر او واجب است. [1] كسى كه كفاره روزه ماه رمضان بر او واجب است بايد يك بنده آزاد كند يا دو ماه روزه بگيرد كه سى و يك روز آن را بايد پى در پى روزه بگيرد و اگر بقيه آن پى در پى نباشد اشكال ندارد؛ يا شصت فقير را سير كند؛ يا به هر كدام يك مد طعام (گندم يا جو و مانند ...

پرسش: منشأ و تشريع اذان را از ديدگاه مذهب تشيع توضيح داده، ادله آن را بازگو نماييد؟

“پاسخ : اهل‏سنّت منشأ اذان را خواب بعضى از اصحاب می ‏دانند ولى شيعه, منشأ و تشريع اذان را وحى می ‏داند. رواياتى كه اهل‏سنّت درباره منشأ اذان نقل كرده ‏اند پذيرفته نيست، زيرا اولا: سند اين روايات ضعيف است. در سلسله اسناد آن ابى عمير، محمد بن ابراهيم بن حارث بن خالد التيمی ، محمد بن اسحاق بن يسار بن خيار و عبداللَّه بن زيد وجود دارد كه اين افراد مجهول و ضعيف هستند. [1] ثانياً: روايات از نظر متن، مضطرب و مختلف هستند. در يك روايت، خواب عمر بن خطاب را 20 روز قبل از عبداللَّه بن زيد ...

پرسش: آيا حى على خير العمل جزو اذان بوده و كسى از صحابه و تابعين اين جمله را در اذان آورده است؟

پاسخ : طبق روايت صحيح از ابن عمر و ابو امامة بن سهل بن حنيف، اينان (حتى پس از اينكه اين جمله از اذان حذف گرديد) در اذان خود آن را می ‏آوردند. [1] بيهقى هم روايتى از امام زين العابدين ‏عليه السلام نقل می ‏كند كه ايشان اين جمله را در اذان می ‏آورد و می ‏فرمود: اذان اول اين است! [2] همچنين حسن بن يحيى بن الجعد و زيد بن ارقم و شافعى – در يكى از دو قول خود – اين جمله را ذكر می ‏كرد. [3] پاورقي “[1] المحلى، ج 3، ص 160. [2] السنن الكبرى، ...

پرسش: آيا به هنگام تشريع اذان، «الصّلاة خير من النّوم» بود يا پس از آن، به اذان افزوده شد؟

“پاسخ : به دلايلى كه در ذيل می ‏آيد، جزو اذان نبوده است: الف – روايت صحيحى كه اهل‏سنّت نقل می ‏كنند، روايت محمد بن اسحاق است و در آن «الصّلاة خير من النّوم» وجود ندارد. [1] ب – سعيد بن مسيب با صراحت می ‏گويد: «ادخلت هذه الكلمة فى صلاة الفجر».[2] ج – امام مالك در «موطأ» تصريح می ‏كند كه اين عبارت به امر عمربن خطاب به اذن صبح ضميمه شد: «عن مالك: أنّه انّ المؤذن جاء الى عمر بن الخطاب يؤذنه لصّلاة الصّبح، فوجده نائماً فقال: الصّلاة خير من النّوم فامره عمر أن يجعلها فى نداء الصّبح»؛ ...

پرسش : فلسفه خواندن نماز آيات چيست آيا بخاطر ترس است يا بخاطر وقوع حوادث طبيعى؟

“پاسخ : به اعتقاد شيعيان نماز آيات در چهار صورت واجب می ‏شود: 1 – گرفتن خورشيد؛ 2 – گرفتن ماه؛ هر چند مقدار كمى از آنها بگيرد, خواه كمى بترسد يا نه. 3 – زلزله؛ خواه كسى بترسد يا نه. 4 – صاعقه و بادهاى سياه و سرخ و هرگونه حوادث خوفناك آسمانى؛ در صورتى كه بيشتر مردم بترسند و نيز براى حوادث خوفناك زمينى نيز اگر موجب وحشت بيشتر مردم شود احتياط واجب آن است كه نماز آيات خوانده شود. [1] اهل سنت نيز خواندن نماز آيات را در موارد زير واجب می ‏داند: 1 – خورشيد گرفتگى؛ ...