• سه شنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • الثلاثاء، 11 محرم 1444
  • Tuesday, 9 August 2022

پرسش : مال حلال مخلوط به حرام چه حكمى دارد؟

پاسخ : پاسخ اين مسأله داراى فرض‏ هاى متعددى است كه ابتدا به دو صورت تقسيم مى ‏شود: الف) مال حلال مخلوط به حرام به گونه‏ اى باشد كه بتوان حرام را از حلال جدا كرد. در اين صورت، مقدار حرام را بايد جدا كرد و اگر مالك آن معلوم است به او برگرداند؛ و اگر مالكش معلوم نيست، بايد آن را – با رعايت شرايط – از طرف وى صدقه داد. ب) اگر مال حلال مخلوط به حرام، قابل تفكيك نباشد در اين صورت فرض‏ هايى متصور است: 1. مقدار مال حرام و مالك آن، هر دو معلوم هستند، ...

پرسش : دليل حلال بودن ازدواج موقت را بنويسيد؟

پاسخ : ازدواج موقت عبارت است از اين كه زن خودش را به ازدواج مردى درآورد (در صورتى كه بين او و زوجش مانعى از خويشاوندى و سببى و رضاعى يا محصن بودن يا در عدّه بودن يا موانع ديگر شرعى وجود نداشته باشد) به مهريه معينى تا زمان مشخصى كه بين اين دو رضايت و اتفاق نظر وجود داشته باشد. [1] سرخسى، از عالمان حنفى، در تعريف نكاح متعه می گويد: «تفسير المتعه: ان يقول الامرأة اتمتع بك كذا من المدّة بكذا من البدل»؛ توضيح و تفسير متعه آن است كه مردى به زن چنين بگويد: تو را در ...

پرسش : آيا اگر در نماز، حواسمان جاى ديگر باشد نماز ما باطل است؟

پاسخ : حضور قلب، يعنى خالى بودن دل و فكر, از غير نماز. حضور در محضر حضرت حق, يعنی آگاه بودن از افعال و ذكرهاى نماز كه عبادت را بدون آن‏ روح و روانى نيست. پيامبرصلى الله عليه وآله مى‏ فرمود: دو نفر از امت من به نماز مى‏ ايستند در حالى كه ركوع و سجودشان يكى است ولى تفاوت نماز آنان فاصله زمين و آسمان است[1] نيز فرمود: كسى كه دو ركعت نماز بجا آورد و در آن چيزى از دنيا متوجه نشود، خداى تعالى گناهان او را مى‏ آمرزد. [2] حضرت امام باقر و امام صادق‏ عليهما السلام ...

پرسش : در قولنامه شرط شود چنانچه فروشنده حاضر به واگذارى مورد معامله نشد مبلغى بايد پرداخت كند آيا شرعاً خريدار مى‏ تواند اين مبلغ را از فروشنده مطالبه كند يا خير؟

پاسخ : در صورت تمام شدن معامله، شرط مزبور نافذ است و مى ‏تواند مطالبه كند. [1] [1] استفتائات حضرت امام خمينى‏رحمه الله، چاپ چهارم، 1376، دفتر انتشارات اسلامى قم، ج 2، ص 111.

پرسش : شرط پشيمانى در موقع معامله چگونه است، مثلاً فردى اتومبيل را به مبلغى مى خرد ولى فروشنده 20 هزار تومان به عنوان حق پشيمانى شرط مى‏ كند كه حق انفصال معامله است در صورتى كه بعد از خريد و فروش ماشين يك قيمت بيشتر يا كمتر به فروش مى رود، اين شرط از نظر فقه چگونه است؟

پاسخ : اكثر فقها شرط ضمن عقد (اگر خلاف شرع نباشد) را جايز مى‏ دانند و قائل هستند كه در ضمن عقد بايع يا مشترى مى تواند شرطى در معامله قرار دهد[1] و شرط پشيمانى هم جايز است و هر كدام كه بخواهند مى‏ توانند شرط كنند. از جمله مواردى هم كه مى‏ توانند شرط كنند اين است كه «در معامله قرارداد كنند كه تا مدت معينى هر دو يا يكى از آنان بتوانند معامله را به هم بزنند (شرط اختيار)». [2] و اين مسئله دقيقاً از حضرت آيةاللَّه اراكى‏ رحمه الله سؤال شده. ايشان اشكال نموده‏ اند و شرط ...

پرسش : اگر شخصى اتاقى را به مبلغ پانصد هزار تومان رهن كند چگونه است گفته شده محكوم به رباست و اگر در اتاق تصرف كند اجرت المثل را شامل مى‏ شود منظور از اجرت المثل چيست؟

پاسخ : عين همين سؤال از امام خمينى‏ رحمه الله شده است ايشان جواب فرموده‏ اند، سؤال و پاسخ آن به اينگونه مى‏ باشد: «شخصى مبلغ 50 هزار تومان به صاحب‏ خانه‏ اى داده كه 2 اتاق را رهن كند و ديگر اجاره نمى‏ دهد چه صورت دارد؟» محكوم به حكم ربا است و اگر در اتاق تصرف كند اجرت المثل را ضامن است. [1] اجرت المثل يعنى اين‏كه شخصى بدون تعيين اجرت، كارى انجام دهد، براى تشخيص قيمت كار انجام شده گفته مى‏ شود، اگر همين كار را شخص ديگرى كه مشابه اين فرد است انجام دهد، چقدر مى ...

پرسش : آيا در مسافرت هم مى‏ توانيم نماز قضاء را به جا بياوريم البته هنگامى كه به مقصد برسيم؟

پاسخ : قضاى نمازهاى واجب را در هر وقتى از شبانه‏ روز مى‏ توان انجام داد چه در سفر و چه در حضر[1]. لكن در وطن چنانچه بخواهد نماز در سفر را قضا كند بايد به صورت قصر (شكسته) قضا كند و بر عكس چنانچه بخواهد در سفر نماز قضا شده در وطن را انجام دهد بايد به صورت تمام قضا كند. [2] پس در مسافرت مى‏ شود نماز قضا شده را بجا آورد ولى بايد توجه داشت كه اگر نماز قضا شده در وطن بوده و مى‏ خواهد در سفر آن را قضا كند، بايد آن را تماماً و ...

پرسش : نماز قضاء را چگونه بجا بياوريم و اگر نماز صبح ما قضا شود، چه كار كنيم؟

پاسخ : كسى كه نماز قضا دارد بايد در خواندن آن سستى نكند، لكن واجب نيست فوراً آن را انجام دهد. كسى كه نماز قضا دارد مى‏ تواند نماز مستحبى ديگر بخواند. نماز قضا را مى ‏شود با جماعت خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد يا قضا؛ لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند. مثلاً اگر نماز قضاى صحيح را با نماز ظهر يا عصر امام بخواند اشكال ندارد. [1] قضاى نمازهاى واجب را در هر وقتى از شبانه ‏روز مى‏ توان انجام داد و چه در سفر و چه در حضر و ترتيب لازم نيست. [2] كيفيت ...

پرسش : نمازهايى را كه قضا شده چه وقت مى توانيم بجا آوريم؟

پاسخ : نمازهاى قضا شده را در تمام اوقات شبانه روز مى‏ توان به جا آورد حتى در مسافرت مى توان آن را خواند. نماز قضا شده به همان كيفيت كه قضا شده بايد انجام شود. اگر قصر (شكسته) قضا شده، انجام آن هم شكسته، اگر در حضر (وطن) قضا شده، انجام آن هم، بايد تماماً انجام شود. در نماز قضا ترتيب هم لازم نيست. قضاى نماز يوميه لازم نيست به ترتيب خوانده شود مگر آن‏كه ترتيب در اداء آن‏ها لازم باشد. اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه مانند نماز آيات را بخواند يا مثلاً بخواهد قضاى يك نماز ...

پرسش : اگر در حال خواندن نماز باشيم در اين حال، مثلاً در ركعت سوم به جاى اين‏كه تسبيحات اربعه بخوانيم سوره حمد بخوانيم نمازمان چگونه است و وظيفه‏ مان چيست؟

پاسخ : در ركعت سوم و چهارم نماز مى ‏تواند فقط يك حمد بخواند يا سه مرتبه تسبيحات اربعه بگويد؛ يعنى سه مرتبه بگويد «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر» و اگر يك مرتبه هم تسبيحات اربعه بگويد كافى است و مى‏ تواند در يك ركعت حمد و در ركعت ديگر تسبيحات بگويد و بهتر است در هر دو ركعت تسبيحات بگويد. [1] نظر حضرت آيةاللَّه گلپايگانى ‏رحمه الله، نيز همين است. حضرت آيةاللَّه اراكى‏ رحمه الله و حضرت آيةاللَّه صافى گلپايگانى و حضرت آيةاللَّه بهجت و حضرت آيةاللَّه فاضل لنكرانى و آيةاللَّه ...