• سه شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 19 ربيع أول 1443
  • Tuesday, 26 October 2021

پرسش: فلسفه تحريم ازدواج با محارم چيست؟

“پاسخ : كسانى كه ازدواج با آنان حرام است، چند گروهند: 1. محارم نسبى؛ مثل مادر، خواهر، عمه و خاله . 2. محارم سببى؛ يعنى محارمی كه در پى پيمان زناشويى محرميت با ايشان ايجاد می ‏شود؛ مثل مادر همسر . 3.محارم رضاعى؛ يعنى محرم‏هايى كه بر اثر شيرخوارگى براى انسان، وجود دارند؛ مثل خواهر رضاعى. و كسانى كه ازدواج با ايشان به دليل كفر، يا به پايان نرسيدن عده طلاق يا عده وفات و نظير آن بر انسان حرام می ‏باشد. [1] اما اين كه چرا ازدواج با كسانى چون مادر، خواهر، عمه و خاله حرام است، در پاسخ ...

پرسش: غسلِ مسّ ميت چه حكمتى دارد؟

“پاسخ : نبايد در عمل به احكام الهى، منتظر, دانستن حكمت و فلسفه و مصلحت و مفسده آن‏ها بود. انسان مؤمن می ‏داند كه كليه فرامين الهى، همگى از روى حكمت و مصلحت است، به همين دليل از آن‏ها پيروى می ‏كند. در عين حال در احاديث بسيارى از علل برخى از اوامر و نواهى الهى سخن به ميان آمده است. شايد يكى از علت‏ هاى اين كه خداوند از علل تمامی احكام سخن به ميان نياورده، آن است كه با پيشرفت علم و دانش، انسان خود می ‏تواند از مصالح واجبات و مفاسدِ محرمات اطلاع پيدا كند. از جمله ...

پرسش: آيا حفظ حجاب براى زنان كهنسال نيز واجب است؟

“پاسخ : يكى از حكمت‏هاى حجاب جلوگيرى از ترويج بى‏ عفتى و فساد و فحشايى است كه در پى نگاه هوس‏ آلود مردان به بدن زنان بيگانه صورت می ‏گيرد. از آن جا كه زنان سالخورده جاذبه جنسى خود را از دست داده ‏اند، ديگر ضرورتى براى پوشش آنان وجود ندارد. البته اين بدان معنا نيست كه اصلا پوششى در برنداشته باشند و مجاز باشند خود را زينت و آرايش كنند، بلكه ملزم به استفاده از پوششى به عنوان حجاب نيستند. قرآن مجيد، در سوره نور، آيه 60، در اين‏ باره می ‏فرمايد: «وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النَّساءِ اللاتِى لا يَرْجُونَ ...

پرسش: نظر امام على عليه السلام را در مورد سه طلاق در مجلس واحد بيان كنيد.

“پاسخ : پيش از پاسخ به اين پرسش ذكر اين مقدمه الزامی است كه نزد علماى اهل سنت طلاق – طلاق ثلاث – در يك مجلس صحيح است و حكم آن مطابق حكم سه طلاق به صورت جداگانه و مستقل است اگر چه از روى عصيان و نافرمانى باشد. [1] جزايرى در گزارش ديدگاه علماى اهل سنت در مورد سه طلاق در مجلس واحد می ‏نويسد: «هنگامی كه مردى در يك مجلس زنش را سه طلاقه نمايد و بگويد: انت طالق ثلاثاً، اين طلاق طبق نظر بيشتر علما صحيح است و واجب می ‏شود ولى برخى از مجتهدان مانند طاووس، ...

پرسش: در هنگام تكبيرة الاحرام دستها تا كجا بالا برده مى شود؟

“پاسخ : همه فقها (اهل تشيع و تسنن) بلند كردن دست‏ها به هنگام تكبيرة الاحرام را مستحب و سنت می ‏دانند. اما درباره كيفيت بلند كردن دست‏ها اختلاف نظر وجود دارد. امام خمينى‏ رحمه الله می ‏فرمايد: «موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاى بين نماز، مستحب است دست‏ها را تا مقابل گوش بالا ببرد.» يكى ديگر از فقها گويد: «دست‏ها را تا مقابل گوش‏ها يا مقابل صورت، يا گونه‏ ها، يا مقابل پايين گردن بالا ببرد و نبايد دست‏ها را از مقابل گوش ها و سر، بالاتر ببرد.» [1] نزد فقهاى اهل سنت نيز بلند كردن دستها هنگام تكبيرةالاحرام ...

پرسش: مال حلال مخلوط به حرام چه حكمى دارد؟ مثلا آبگوشتى كه گوشت آن حرام باشد.

“پاسخ : اين مسأله داراى فرض ‏هاى متعددى است كه ابتدا به دو صورت تقسيم می ‏شود: صورت اول: مال حلال مخلوط به حرام به گونه‏ اى باشد كه بتوان حرام را از حلال جدا كرد و از هم تفكيك نمود. در اين صورت مقدار حرام را بايد جدا كرده و اگر مالك آن معلوم است به او برگرداند؛ و اگر مالكش معلوم نيست، بايد آن را – با رعايت شرايط – از طرف وى صدقه داد. صورت دوم: اگر مال حلال مخلوط به حرام قابل تفكيك نباشد مانند مثالى كه در پرسش آمده است, در اين صورت فرض ‏هايى ...

پرسش: اگر شخص بيمارى تنگى نفس دارد و در ماه مبارك رمضان در حال روزه از آمپول استفاده كند، حكم روزهاش چيست؟

“پاسخ : فقهاى اسلام درباره تزريق آمپول در ماه مبارك رمضان، دو گونه نظر داده ‏اند: 1. فقط خوراكى‏ ها و آشاميدنى‏ هايى كه از راه اصلى (حلق يا بينى) وارد معده و شكم شوند، روزه را باطل می ‏كند. پس داروهايى كه به وسيله آمپول به بدن تزريق می ‏شوند، چون از منفذ اصلى وارد بدن نمی ‏شوند، مبطل روزه نيستند؛[1] خواه از نوع آمپول تقويتى باشد و خواه غير تقويتى، و نيز سرم غذايى اشكال ندارد؛ زيرا بر هيچ يك از اين‏ها «خوردن» و «آشاميدن» صدق نمی ‏كند. [2] 2. بعضى از فقها ميان آمپول‏ها تفاوت قائل شده ...

پرسش: آيا رقص حرام است؟

“پاسخ : تقريباً ميان فقهاى اسلام درباره حرمت رقص اختلافى ديده نمى ‏شود و اكثر آنان قائل به حرمت رقص هستند؛ اگر چه بعضى از علماى اسلامى رقص زن براى شوهر يا بعضى از رقص‏ها را كه در مجالس عروسى انجام مى‏ شود به شرط اين كه از ابزار حرام استفاده نشود و موجب شهوت نباشد و يا حرام ديگرى در ميان نباشد استثنا كرده ‏اند كه به نمونه‏ هايى از آن اشاره مى ‏شود: سؤال: رقص زن براى زن و مرد براى مرد چگونه است؟ جواب: رقص براى جنس موافق، با همراه نبودن محرمات، مانعى ندارد. سؤال: رقص زن ...

پرسش: اگر كسى براى كارى نذر كند كه چند ركعت نماز بخواند، چنانچه حاجت او برآورده نشود آيا لازم است به نذر خود عمل كند؟

“پاسخ : نذر دو نوع است: اول: نذرى كه به صورت مشروط انجام می ‏شود؛ مثلا شخص می ‏گويد چنانچه بيمارى من بهبود يابد انجام فلان كار براى خدا برعهده من است (اين گونه نذر را نذر شكر می ‏گويند) و يا اگر مرتكب فلان كار زشت و ناپسند شوم فلان كار خير را براى خدا انجام خواهم داد (اين گونه نذر را نذر زجر گويند). دوم: نذر مطلق، و آن نذرى است كه شخص، بدون قيد و شرطى بگويد – مثلا – من براى خدا نذر می ‏كنم كه نماز شب بخوانم. در نذر مشروط، اگر حاجت او برآورده ...

پرسش: اگر در امر به معروف و نهى از منكر احساس خطر كنيم و بدانيم كه براى ما مشكل ايجاد می شود تكليف ما چيست؟

“پاسخ : قرآن مجيد می ‏فرمايد: ولتكن منكم امة يدعون الى الخير و يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون؛ [1] بايد از شما گروهى باشند كه مردم را به نيكى دعوت كنند و به معروف امر كنند و از منكر باز دارند و اينان رستگارانند. امام باقرعليه السلام می ‏فرمايد: ان الامر بالمعروف و النهى عن المنكر سبيل الانبياء و منهاج الصلحاء فريضه عظيمة بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحل المكاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و ينتصف من الاعداء و يستقيم الامر. [2] امر به معروف و نهى از منكر با شرائطى ...