• سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 8 رمضان 1442
  • Tuesday, 20 April 2021

نشست و برخاست با يك فرد بهايى چه حكمى دارد؟ بعضى مى گويند حتى رطوبت آنها نجس است، لطفاً در مورد فرقه بهايى توضيح دهيد.

پاسخ : در مورد فرقه بهايى ابتدا لازم است نظرى به چگونگى پيدايش اين گروه بيندازيم و سپس به برخى از عقايد آنها اشاره و آن گاه در مورد نجاست بحث نمايم. سيد محمدعلى باب پسر سيد محمدرضا بزاز شيرازى پس از درگذشت سيد كاظم رشتى در سال (1260 ه) ادعا نمود كه باب واسطه وصول به امام زمان حضرت حجة بن الحسن قائم آل محمد(عج) است. وى در شيراز نخستين بار دعوت خويش را با ملا حسين بشرويه اظهار كرد و او به وى گرويد و از طرف باب ملقب به باب الباب شد، و در مدت 5 سال ...

پرسش : در منطقه ما بعضى از مردان به راحتى زنهاى خود را طلاق مى دهند و مشكلات زيادى براى آنها و فرزندانشان به وجود مى آيد، نظر اسلام در اين باره چيست؟

اسلام براى ايجاد كانون خانواده و استحكام و دوام آن اهميت فراوانى قايل است و از اين رو طلاق و جدايى زن و شوهر را مبغوض و دشمن مى‏ دارد. در منابع حديثى شيعه و سنى روايات فراوانى در نكوهش و مذمّت طلاق وارد شده است كه ما به چند مورد اشاره مى‏ كنيم: 1- عبدالله عمر مى‏ گويد كه رسول‏خدا فرمود: “اَبْغَضُ الْحَلالِ اِلىَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الطَّلاقُ” ؛ [1] مبغوض‏ترين حلال در نزد خداوند طلاق است. 2- حاكم در كتاب مستدرك الصحيحين نقل مى‏كند كه: “عَنْ عَبْدِاللَّهِ بنَ عُمَر(رضى) قالَ قالَ رَسوُل ‏اللَّه‏ صلى الله عليه وآله وسلم: ما ...

اگر امام جماعت مسافر باشد و مردم ندانسته به او اقتدا كردند حكم نماز مأمومين چيست؟

پاسخ : بنا به نظر علماى شيعه اقتداي كسى كه مسافر نيست به مسافر در نماز جماعت كراهت دارد، ولى به صحت نماز اشكالى وارد نمى‏ شود. [1] بنابراين اگر در بين نماز فهميده شود كه نماز امام قصر است به نماز او لطمه‏ اى وارد نمى ‏شود و منظور از كراهت اين است كه نماز غير مسافر در اين صورت از ثواب كمترى نسبت به ساير جماعاتى كه برگزار مى ‏شود، برخوردار است. مذاهب اهل سنت اقتداى غير مسافر را به مسافر صحيح مى‏ دانند و تنها نزد مالكيه اقتداى به مسافر مكروه شمرده شده است، مگر اين كه ...

پرسش : آيا كار كردن زن در خارج از خانه اشكال دارد؟ به ويژه در بيمارستانها كه شيفت هاى شبانه مختلط كار مى كنند و نياز اقتصادى زنان باعث اشتغال آنان شده است؟

پاسخ : 1 – از نظر اسلام زن و مرد از لحاظ شخصيت و هويت انسانى با يكديگر برابر بوده و در بسيارى از احكام عبادى وحقوق اجتماعى نظير ارث، تعليم و تربيت و… زن با مرد شريك است، مگر امورى كه بنا بر حكمت خداوندى به زنان اجازه قبول مسؤوليت داده نشده مانند قضاوت، جنگ، حكومت و … . 2 – اسلام و فقهاى مذاهب اسلامى كاركردن زنان را در خارج از خانه حرام ندانسته ‏اند. 3 – وضعيت كنونى اجتماعات بشرى گاهى اقتضا دارد كه زنان در برخى منصب هاى اجتماعى و مشاغل حساس مشاركت داشته باشند و ...

دانش آموزى دارم كه 14 سال سن دارد و در كلاس سوم راهنمايى درس مى خواند و از شاگردان ممتاز كلاس به حساب مى آيد. پدرش مى خواهد او را به ازدواج مردى در آورد كه 45 ساله است و دو زن ديگر هم دارد. او جرأت مخالفت با پدرش را ندارد. آيا پدر از نظر اسلام چنين حقى دارد؟

پاسخ : از نظر اسلام پدر و مادر و ساير بزرگان بايد دختران را در انتخاب شوهر مُؤمن و مُتديّن و هم شأن كمك نمايند، ولى اين دختر است كه بايد شريك زندگى و همسر آينده ‏اش را انتخاب كند لذا پدر نمى‏ تواند بدون نظر و ميل دختر ازدواج را بر او تحميل نمايد بلكه بايد رضايت او را جلب نمايد. از سُنّت و سيره رسول مكرم اسلام استفاده مى ‏شود كه بايد رضايت دختران را در ازدواج كسب كرد و از آنان اجازه گرفت. روايات فراوانى در اين مورد در كتب شيعه و سنى موجود است كه به ...

چرا حجاب و عفت براى يك زن لازم است؟

پاسخ : اسلام زن را موجود گران‏مايه و ارزشمندى مى ‏داند كه داراى شخصيت و احترام فراوانى است و به عنوان يكي از دو ركن تشكيل دهنده خانواده، در سلامت و سعادت جامعه نقش به ‏سزايى دارد. اسلام معتقد است كه زن مى‏تواند با پاسدارى از گوهر عفاف و رعايت پاكدامنى، كانون خانواده را مستحكم ساخته، سلامت جامعه را تضمين كرده و وظيفه تربيتى خويش را ايفا نمايد. اسلام استفاده ابزاري از زن براى شهرت رانى و چشم‏ چرانى افراد و وسيله ‏اى براى تبليغات مخالف است و آن را با منزلت و جايگاه زن مسلمان در تعارض مى‏بيند. بر ...

هنگامى كه بانكها به افراد وام مى دهند، مبلغى اضافه بر مبلغ وام از شخص وام گيرنده مى گيرند، آيا اين مبلغ ربا و حرام نيست و همچنين آيا مشاركت بانكها در طرح هاى مختلف ربا نمى باشد؟

پاسخ : براساس قانون بانكدارى اسلامى كه پس‏ از انقلاب اسلامى توسط كارشناسان و فقها تهيه گرديده است، بانك‏ها وظايف مختلفى بر عهده دارند. به طور مثال دريافت و نگه‏دارى پول‏ هاى مردم، مشاركت در طرح‏ ها و نيز ارائه بعضي خدمات همچون : 1- پرداخت وام وامى كه پرداخت مى‏ گردد در قالب وام قرض ‏الحسنه است كه بدون بهره مي باشد ولي مبلغى تحت عنوان كارمزد از وام گيرنده دريافت مى‏ گردد كه ماهيت ربا ندارد. 2- مشاركت بانك در قالب عقود شرعى كه بيش از 10 شكل دارد با طرف مقابل، قرارداد امضا مى ‏كند. به طور ...

آيا هنگام روزه در ماه رمضان مى توان با خميردندان مسواك كرد؟

پاسخ: از نظر شيعه مسواك كردن به وسيله چوب خشك مستحب است و به ‏وسيله چوب تر كراهت دارد. مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه اشكال ندارد ولى در هر صورت بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود. [1] روزه ‏دار بايد مراقب باشد كه اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به داخل دهان كرد، رطوبت آن را فرو نبرد، چون با فرو بردن آن روزه اش باطل مى‏شود. از نظر احناف نيز استفاده از مسواك چه به صورت مرطوب و چه خشك اشكالى ندارد البته به شرط اينكه چيزى به حلق و داخل ...

گفته مى شود مَحْرَم كسى است كه نمى شود با او ازدواج كرد، پس چرا لفظ محرم در مورد همسر به كار برده می شود در حالى كه محرميت ايشان با محارم نسبى، سببى و رضاعى فرق دارد؟

پاسخ : در اصطلاح فقها محرم به كسى گفته مى ‏شود كه ازدواج با او حرام است و لازم نيست شخص خودش را از محارم بپوشاند؛ از قبيل: مادر، خواهر، مادر رضاعى، مادر زن و … لكن در بين مردم به كسانى محرم گفته مى‏ شود كه لازم نيست خودشان را از مردى كه با او محرمند بپوشانند، بدين جهت لفظ محرم را در مورد همسر هم به‏ كار مى ‏برند هرچند همسر جزء محارم فقهى نمى ‏باشد و از اين جهت شوهر با او ازدواج كرده است.

پرسش : چرا اهل سنت در وضو پاهاى خود را مى شويند اما شيعيان پاهاى خود را نمى شويند و مسح مى كنند؟

پاسخ : پيش از پرداختن به جواب توجه به چند نكته لازم است: 1 – همه مسلمانان اعم از شيعه و سنى در صدد عمل به كتاب خدا و سنت پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم هستند و اگر در مواردى بين مسلمانان اختلاف وجود دارد، به دليل اختلاف در برداشت ها است. 2 – امروزه عموم اهل سنت معتقد به شستن پا در وضو هستند، اما فخر رازى در ذيل آيه «فاغسلوا وجوهكم…» مى‏ گويد پيرامون شستن و مسح پا در وضو چهار نظر وجود داشته است. الف) لزوم شستن پا؛ ب) لزوم مسح؛ ج) اختيار بين مسح و ...