• سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 8 رمضان 1442
  • Tuesday, 20 April 2021

پرسش : آيا نگاه به معلمان مرد و سخنرانى آنان براى زنان جايز است؟

پاسخ : 1 – نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم جايز نيست، اما نگاه به صورت و دست ها تا مچ اگر بدون قصد لذت باشد، اشكالى ندارد. همچنين سخنرانى براى زنان با رعايت تمام جهات شرعى اشكالى ندارد. 2- زنان مسلمان و با ايمان بايد تلاش نمايند كه از نگاه‏ هاى غير لازم به مردان خوددارى كنند، همان گونه كه در روايتى از حضرت زهرا (س) نقل شده است كه به خاطر اين كه چشمشان به نامحرم نيفتد از اتاقى كه در آن مردى نابينا وجود داشت بيرون رفتند.”

كسانى كه بچه دار نمى شوند و بچه اى را به فرزندى مى پذيرند و شناسنامه كودك را نيز به نام خودشان می گيرند آيا در آينده نسبت به مسايل محرميت با فرزند خوانده خود مشكلی نخواهند داشت؟

پاسخ : اگر خانواده ‏اى كودك يتيمى را به فرزندى بپذيرد، ثواب زيادى نصيب آنان مى‏ شود، چون در اسلام پيرامون رسيدگى و سرپرستى يتيم توصيه‏ هاى فراوانى شده است، ولى محرميّت به وسيله يكى از راه هاى زير حاصل مى ‏شود. 1 – از طريق ولادت – ارتباط نسبى – ؛ 2 – از طريق ازدواج – ارتباط سببى – ؛ 3 – از طريق رضاع و يا شيرخوارگى كه به ارتباط رضاعى معروف است و آن عبارت از شير دادن با شرايط خاص است. اما فرزندخواندگي، در رديف هيچ‏يك از طرق محرميت نيست؛ لذا چنانچه كودك، پسر باشد ...

اگر كسى را مادرش در حال خواندن نماز صدا كند آيا او بايد نماز را بشكند؟ و اگر نماز را شكست چه حكمى دارد؟

پاسخ : شكستن و قطع نماز از روى اختيار و بدون عذر، طبق نظر فقهاى مذاهب پنج‏گانه اسلامى – اعم از شيعه و سنى – حرام و مبطل نماز است. البته در مواردى مى‏ توان نماز واجب – فرض- را به هم زد و آن در جايى است كه براى حفظ جان و جلوگيرى از ضرر مالى يا بدنى باشد. از اين رو تنها با صدا زدن مادر، نمى ‏توان نماز را شكست؛ هر چند پيرامون احترام به پدر و مادر در شرع مقدس اسلام سفارش هاى فراوانى شده است. [1] پاورقي [1] تحرير الوسيله، ج 1، ص 162 و ...

پرسش : آيا هنگام ذبح حيوانات گفتن عبارت «بسم الله» لازم است ؟ و نيز حكم ذبيحه غير مسلمان چيست؟

پاسخ : ذكر نام خدا به هنگام ذبح نزد عموم مسلمين – به غير از شافعيه كه آن را مستحب مى‏ دانند – واجب است و ترك عمدى آن موجب حرمت گوشت ذبيحه مى ‏گردد ولى فراموشى آن باعث حرمت نمى ‏شود. اما حيوانى را كه كفار ذبح كرده باشند از نظر اهل سنت، چنانچه اهل كتاب نام غير خدا را بر ذبيحه نبرند؛ مانند بِاسْمِ الْمَسيحِ يا بِاسْمِ الْمَرْيَمِ، حلال است. البته حنابله در مورد اهل كتاب اين امر را مشروط به آن مي دانند كه ذبح كننده نام خدا را ببرد و در صورتى كه ندانيم اسم خدا ...

آيا خوردن ملخ و گوشت خرگوش و روباه حلال است؟

پاسخ : خوردن ملخ از نظر تمامى مذاهب اسلامى حلال است [1] و البته تزكيه آن شرايط خاصى دارد كه در جاى خود بيان شده است. گوشت خرگوش از نظر شيعه حرام،[2] و از نظر مذاهب اهل سنت حلال است. [3] گوشت روباه از نظر مالكيه و شافعيه حلال [4] و از نظر شيعه، احناف و حنابله حرام مى‏ باشد. [5] البته در زمينه حيوانات حلال گوشت و حرام گوشت در ميان مذاهب اسلامى اختلافات زيادى مشاهده مى ‏شود. پاورقي “[1] موسوعه الفقه الاسعدي، معروف به موسوعه جمال عبد الناصر ، ج 13 – 14 ، ص 272. [2] تحرير ...

آيا سر بريدن حيوان در مقابل افراد جايز است؟

پاسخ : سر بريدن حيوانات در مقابل اشخاص، چنانچه كسى كه حيوان را ذبح مى‏ كند، نيت پرستش آن شخص را داشته باشد قطعاً شرك و حرام است و يكى از احتمالات در آيه شريفه “”وَ ما اُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِاللَّهِ”” چنين موردى است. ولى اگر حيوان را ذبح مى‏ كند جهت صدقه دادن و يا شكرانه رسيدن عزيزى از عزيزان باشد و به هنگام ذبح نام خدا برده شود، مانعى ندارد؛ هم چنان كه در هنگام تولد فرزند، ازدواج و يا بازگشت حجّاج براى خدا قربانى انجام مى ‏دهند. پس آنچه از نظر بيشتر فقها حرام است اين است كه ...

آيا روزه كسى كه آمپول تزريق كند، استفراغ نمايد و يا بينى او خون ريزي كند،باطل مىشود؟

پاسخ : 1- در مورد تزريق آمپول، احناف مى‏ گويند: هرچيزى كه مفيد اصلاح بدن باشد و از راه حلق و بينى وارد معده، شكم و مغز شود، مفسد روزه است. بنابراين داروهايى كه به وسيله آمپول تزريق مى‏ شوند گرچه مفيد اصلاح بدن باشد، چون از راه غير حلق و بينى وارد بدن مى‏ شوند، مبطل روزه نمى‏ باشند. از نظربعض علماى شيعه بايد از استعمال آمپول در صورتى كه جاى غذا به كار رود خوددارى شود. در اين خصوص امام خمينى (ره) مى‏ فرمايند: «احتياط واجب آن است كه روزه‏ دار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا ...

آيا می توان از نظر اسلام به غير خداوند قسم خورد؟

پاسخ : همه فقهاى مذاهب اسلامى معتقدند كه: 1- سوگند بدون اسم خاص خداوند و صفاتش منعقد نمى ‏شود؛ يعنى موافقت با مورد قسم واجب نيست و مخالفت آن كفاره‏اى در بر ندارد و چنين قسمى در نزد قاضى موجب اثبات يا نفى حكمى نمى‏ شود. و تنها سوگند با نام خداوند و يا يكى از صفات او محقق مى‏ شود. 2- سوگند به مقدسات ساير اديان و يا آنچه كه تقدس و احترامى ندارد حرام و گناه است و احياناً موجب كفر مى‏ گردد نظير قسم به بتها و يا معبد مشركان و انسان‏هاى ظالم و مشرك و … ...

اگر كسى قسم بخورد كه امروز فلان چيز را نمى خورم، اگر چنانچه آن چيز را خورد حكم عملش چيست و چه كفاره ای دارد؟

پاسخ : الف) براى شخصى كه سوگند مى‏ خورد شرايطى لازم است كه علماى اسلامى بدين‏ صورت آورده‏ اند: 1 – شخص بايد عاقل و بالغ بوده و از روي اختيار و قصد سوگند بخورد و بر انجام كار مكروه و حرام و يا ترك واجب و مستحب قسم نخورده باشد؛ 2 – قسم او نيز به يكى از نام‏هاى خداوند نظير خدا، الله و … باشد؛ 3 – قسم را بر زبان آورد؛ 4 – انجام قسم براى او مقدور باشد. ب) چنانچه شخصى با شرايط فوق سوگند بخورد عمل بر طبق آن سوگند براي او الزامى است و ...

شيردادن چگونه موجب محرميت می شود و چه شرايطى دارد؟

پاسخ: بنابر فتواى علماى شيعه با رعايت شروط ذيل، محرميت حاصل مى‏شود: 1- كودك دوسالش تمام نشده باشد؛ 2- كسى كه شير مى ‏دهد زنده باشد؛ 3- كودك شير را از پستان بمكد؛ 4- شير با چيز ديگرى مخلوط نشده باشد؛ 5- كودك يك شبانه‏ روز كامل و يا 15 بار پشت سر هم فقط شير بخورد؛ 6- كودك شير را قى نكند؛ 7- شير از يك شوهر باشد؛ 8- شير زن از طريق حمل شرعى باشد. شرايطى كه اهل سنت براى محرميت ذكر كرده ‏اند: 1- مذهب حنفى، شافعى و مالكى قائل‏اند كه فرقى بين شير دخترى كه ازدواج ...