• سه شنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • الثلاثاء، 11 محرم 1444
  • Tuesday, 9 August 2022

پرسش : آيا خداوند عزّوجل با زنان و مردان به يك نحو معامله مى‏ كند و يك جور پاداش مى ‏دهد؟

پاسخ : اجر و پاداش در مقابل تكليف است يعنى خداوند متعال براى تعالى روح بشر تكاليفى را وضع نموده است كه عمل به آنها موجب پاداش و ثواب و ترك آن تكاليف موجب نار و عقاب مى ‏باشد «فاما من طغى و آثر الحيوة الدنيا فانّ الجحيم هى المأوى و امّا من خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى فانّ الجنة هى المأوى» و امّا مخاطب تكليف, طبق شواهد قرآنى[1] فراوان, انسان است. يعنى حقيقت انسان مخاطب گرفته شده است و حقيقت انسان نه مذكر است و نه مؤنث مثل حقيقت ملك كه نه مرد است و نه ...

پرسش : درباره صراط و عبور انسان ها از آن توضيح دهيد؟

پاسخ : از آيات و روايات چنين استنباط مى‏ شود كه در پيش روى انسان، دو صراط وجود دارد: يكى صراط دنيايى و ديگر صراط آخرتى كه صراط آخرتى نتيجه صراط دنيايى است. [1] 1. صراط دنيايى عبارت است از توحيد و پذيرش عبوديّت ذات يگانه الهى و عمل به دستورهايى كه بر پيامبر صلى الله عليه وآله وحى شده است؛ چنان‏كه قرآن درباره آن مى فرمايد:”انّ هذا صراطى مستقيماً فَاتبعُوهُ و لا تتّبعُوا السبيل فتفرّق بكُم عن سبيله”؛ [2] اين است راه راست من، پس از آن پيروى كنيد و از راه هاى ديگر كه سبب تفرقه و پريشانى ...

پرسش : غير مادّى بودن روح يعنى چه؟

پاسخ : خاصيّت مادّه اين است كه تغيير و تحوّل دارد و از حالتى به حالت ديگر تغيير مى‏ يابد و به اصطلاح، در معرض فساد و نابودى است. از جمله آثار مادّه، زمانى بودن و مكانى بودن آن است؛ ولى روح موجودي مجرّد است (مادّه و جسم نيست)؛ بنابراين، آثار و احكام شى‏ء و مادّه را ندارد؛ يعنى از بين نمى‏ رود و نابود نمى‏ شود. سلول‏ هاى بدن انسان در مدّت زندگى چندين بار عوض مى ‏شود؛ ولى وجود فرد (من بودن آن) عوض نمى‏ شود و او همان كسى است كه بوده.

پرسش : كيفر خوردن مال يتيم و ستم بر او چيست؟

پاسخ : يكى از بدترين گناهان كه جزو گناهان بزرگ (كبيره) قرار دارد، خوردن مال يتيم و ستم بر او است. اين گناه دو كيفر دارد: هم در دنيا و هم آخرت. در حقوق اسلامى نيز افزون بر گرفتن آن مال و برگرداندن به صاحبش، حاكم شرع به سبب خلافى كه آن شخص (خورنده اموال يتيم) انجام داده، طبق قانون تعزيرات بايد با او برخورد قانونى كند، امّا كيفر آخرتى، عذاب سختى است كه در قيامت متوجّه او مى‏ شود. در قرآن مجيد خداوند متعال مى ‏فرمايد:”ان الذين ياكلون اموال اليتامى ظلماً انما ياكلون فى بطونهم نارا و سيصلون سعيراً”؛[1] ...

پرسش: شخصى مدّتى از عمرش را غافل از نماز و روزه و عبادت گذرانده و حتّى اگر نمازى خوانده با تعجيل بوده است. آيا اگر چنين شخصى دريابد كه در غفلت بوده، خدا از او مى‏ پذيرد يا خير؟

پاسخ : خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است و هر كس از گذشته خود پشيمان، و قصدش توبه باشد، خداوند با لطف و كرمش با او رفتار مي كند؛ گر چه چنين شخصى لازم است تكاليف فوت شده را جبران و تدارك كند. از حضرت امام‏ قدس سره استفتا شده: شخصى كه مدّتى تكاليفش را انجام نداده، چه كند؟ امام در پاسخ نوشته ‏اند: تمام نمازها و روزه‏ هاى فوت شده قضا دارد و روزه هم اگر به عمد و با توجّه به حكم آن افطار شده، افزون بر قضا، كفّاره هم دارد؛ ولى اگر به حكم، جاهل بوده، در ...

پرسش : چرا با توجّه به اين كه همه جا از اسلام صحبت است، جوانان به اسلام كم‏تر توجّه دارند؟

پاسخ : ميان موجودات عالم، انسان يگانه موجودى است كه مى‏تواند بر اساس آزادى و اختيار، راه خود را برگزيند. انسان موجودى مركّب از صفات حيوانى و روحانى است؛ بر خلاف فرشتگان و حيوانات كه چنين نيستند. فرشتگان فقط داراى صفات و خصايص ملكوتى و روحانى هستند و در وجود آن‏ها اميال نفسانى و غرايز حيوانى وجود ندارد؛ بدين سبب بر همين اساس، فقط اطاعت مى ‏كنند و بر عكس آنان، حيوانات هستند كه وجودشان سراسر آكنده از شهوت و غريزه است. انسان موجودى آميخته با عقل و غريزه است. اگر غريزه بر عقل او حاكم شود، انسان از حيوانات ...

پرسش : توريه چيست؟

پاسخ : توريه بر وزن توصيه به سخنى گفته مى‏ شود كه از ظاهر آن چيزى فهميده مى ‏شود در حالى كه منظور گوينده چيز ديگرى است. مشهور ميان فقي هان ما اين است كه وقتى دروغ به سبب ضرورتى تجويز مى ‏شود، بايد از توريه استفاده كرد و تا توريه ممكن است، دروغ صريح نبايد گفت. عّده‏اى معتقدند كه توريه اصلاً دروغ نيست ؛ به همين جهت در موارد ضرورت چنان بايد سخن بگويد كه از دروغ خارج شود. در توريه، اشتباه در فهم مخاطب است و در صدق و كذب كلام تأثيرى ندارد؛ براى مثال، كسى درِ خانه ...

پرسش: فرقِ توريه و دروغ مصلحتى را با ذكر مثال بيان فرماييد

پاسخ: دانشمندان اسلامی اعمّ از شيعه و اهل سنّت، در باب كذب، به پيروى از روايات، مواردى را به صورت استثنا، از حكم دروغ ذكر كرده‏ اند كه به آن‏ها دروغ مصلحتى گفته می ‏شود؛ مانند جايى كه حفظ خون مسلمان يا اصلاح بين دو نفر يا غلبه بر دشمن در ميدان جنگ و موارد ديگر بر دروغ گفتن متوقّف باشد. در اين موارد، دروغ جايز و در برخى موارد، لازم شمرده شده است.[1] در حديثى از پيامبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله نقل شده: «احلف باللَّه كاذباً ونج اخاك من القتل؛[2] سوگند دروغ بخور و برادر بی گناهت را ...

پرسش: منظور از عرش خداوند چيست؟

“پاسخ : در لغت، عرش به معناي سقف يا چيزي است كه داراي سقف است. به تخت‏ هاي بلند نيز عرش مي ‏گويند، چنان‏چه در داستان سليمان مي‏خوانيم: ايكم يايتني بعرشها؛ كدام يك از شما مي‏توانيد تخت او (بلقيس) را براي من حاضر كنيد.[1] به داربست ‏هايي كه براي بر پا نگه داشتن بعضي از درختان مي‏زنند، نيز عرش مي‏ گويند، چنان‏كه در قرآن مي‏خوانيم: و هو الذي انشأ جنات معروشات و غير معروشات؛ او همان كسي است كه باغ‏هايي از درختان داربست دار و بدون داربست را آفريد.[2] هنگامي كه در مورد خداوند عرش را به كار مي‏بريم منظور ...

پرسش: شهيد به چه كسي گفته می شود؟

“پاسخ : در لغت، شهيد به معناي كشته شده در راه خدا (قتيل في سبيل الله) است. شهيد از نام‏ هاي خدا است.[1] در فرهنگ اسلام، شهادت دو معناي متفاوت دارد: خاص و عام. معناي خاص شهادت، كشته شدن در معركه جنگ در راه خدا است و احكام خاصي در فقه اسلامی دارد؛ مثلاً شهيد نياز به غسل و كفن ندارد، بلكه با لباس خونين خود دفن شود. معناي وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام وظيفه الهي كشته شود يا بمیرد. بنابراين، هر كس در حين انجام چنين وظيفه‏ اي از دنيا برود شهيد است. در روايات ...