• یکشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • الأحد، 19 ذو الحجة 1441
  • Sunday, 9 August 2020

 حضرت على‏ عليه السلام در چند سالگى به پيامبر ايمان آورد و آيا اسلام آوردن كودكى ده ساله پذيرفته است؟

 حضرت على‏ عليه السلام در چند سالگى به پيامبر ايمان آورد و آيا اسلام آوردن كودكى ده ساله پذيرفته است؟

پاسخ : از همان قرون نخستين اسلام بعضى مطرح می كردند كه آيا ممكن است على‏ عليه السلام نخستين مردى باشد كه اسلام را پذيرفته در حالى كه هنگام پذيرش اسلام، آن حضرت كودكى 10 ساله و نابالغ بوده اند.
براى پاسخ به اين پرسش مناسب است به گفتگوى مأمون خليفه عباسى با يكى از علماى معروف اهل سنت در عصر او به نام اسحاق توجه نمود. اين حديث را ابن عبد ربه در عقد الفريد نقل كرده است.
مأمون به اسحاق می گويد: آن روز كه پيامبر اسلام‏ صلى الله عليه وآله مبعوث شده چه عملى از تمام اعمال برتر بود؟
اسحاق پاسخ می گويد: اخلاص در شهادت به توحيد و رسالت پيامبرصلى الله عليه وآله.
مأمون: آيا كسى را سراغ دارى كه بر على‏ عليه السلام در اسلام پيشى گرفته باشد؟
اسحاق: على‏ عليه السلام اسلام آورد در حالى كه كم سن و سال بود و احكام الهى بر او جارى نمی شد.
مأمون: آيا اسلام على‏ عليه السلام به دعوت پيامبرصلى الله عليه وآله نبود؟ آيا پيامبر اسلامش را نپذيرفت؟! چگونه ممكن است پيامبرصلى الله عليه وآله كسى را به اسلام دعوت كند كه اسلامش پذيرفته نيست؟! اسحاق پاسخى نداشت كه بدهد.[1]
مرحوم علامه امينى بعد از نقل اين داستان از عقد الفريد می افزايد: «ابوجعفر اسكافى معتزلى (م 240 ه. ق) در رساله خود می نويسد: همه مردم می دانند كه على‏ عليه السلام افتخار پيشگامى در پذيرش اسلام را دارد و پيامبرصلى الله عليه وآله روز دوشنبه مبعوث شد و على‏ عليه السلام روز سه‏ شنبه ايمان آورد و می فرمود: من هفت سال قبل از ديگران نماز خواندم و پيوسته می فرمود: من نخستين كسى هستم كه اسلام آوردم و اين مسأله از هر مشهورى مشهورتر است و ما كسى را در گذشته نيافته ‏ايم كه اسلام على‏ عليه السلام را سبك بشمرد يا بگويد او اسلام آورد در حالى كه كودكى خردسال بود. عجب اين كه افرادى مثل عباس و حمزه براى پذيرش اسلام منتظر عكس العمل ابوطالب بودند ولى فرزند ابوطالب هرگز منتظر پدر ننشست و ايمان آورد».[2]
كوتاه سخن اين كه:
نخست بايد توجه نمود كه پيامبرصلى الله عليه وآله؛ اسلام على‏ عليه السلام را پذيرفت و كسى كه اسلام او را در آن سن و سال معتبر نداند در واقع بر پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله ايراد وارد كرده است.
دوم آن كه در روايات معروفى در داستان يوم الدار آمده است كه پيامبرصلى الله عليه وآله غذايى آماده كرد و بستگان نزديكش را دعوت نمود و آنها را به اسلام فراخواند و فرمود: نخستين كسى كه دعوت او را براى دفاع از اسلام بپذيرد برادر، وصى و جانشين او خواهد بود. هيچ كس دعوت آن حضرت را جز على بن ابيطالب‏ عليه السلام نپذيرفت و پيامبرصلى الله عليه وآله خطاب به على فرمود: تو برادر و وصى و جانشين من هستى.
آيا كسى باور می كند پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله كسى را كه در آن روز نيز به حد بلوغ نرسيده بود و به گفته بهانه جويان اسلامش پذيرفته نبود به عنوان برادر، وصى و جانشين خود معرفى كند و ديگران را به پيروى از او دعوت نمايد تا آنجا كه سران شرك از روى تمسخر به ابوطالب بگويند تو بايد پيرو فرزندت باشى.
بدون شك سن بلوغ، شرط پذيرش اسلام نيست و هر نوجوانى كه توانايى فكرى و تميز حق از باطل داشته باشد و اسلام را بپذيرد به فرض آن كه پدرش هم مسلمان نباشد، از او جدا می شود و در زمره مسلمانان قرار می گيرد.
سوم آن كه قرآن مجيد بلوغ را شرط نبوت نمی داند؛ چنان كه برخى از پيامبران در كودكى به اين مقام دست يافته اند چنانكه قرآن درباره يحيى می فرمايد: «و آتَيناهُ الحُكمَ صَبيّاً»؛[3] ما فرمان نبوت را در كودكى به او داديم. و در داستان حضرت عيسى ‏عليه السلام نيز آمده است كه به هنگام كودكى با صراحت گفت: «اِنّى عبداللَّه آتانى الكتاب و جعلنى نبيّاً»[4] من بنده خدا هستم، كتاب آسمانى به من بخشيده و مرا پيامبر قرار داده است.
فراتر از همه اينها همان است كه پيامبرصلى الله عليه وآله، اسلام على‏ عليه السلام را پذيرفت حتى در يوم الدار او را به عنوان برادر، وصى و جانشين خويش معرفى فرمود.”

پاورقي
“[1] عقدالفريد، ج 3، ص 43.
[2] الغدير، ج 3، ص 237.
[3] سوره مريم، آيه 12.
[4] همان، آيه 30.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code