• سه شنبه، ۶ مهر ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 20 صفر 1443
  • Tuesday, 28 September 2021

پرسش: نظر امام على عليه السلام را در مورد سه طلاق در مجلس واحد بيان كنيد.

پرسش: نظر امام على عليه السلام را در مورد سه طلاق در مجلس واحد بيان كنيد.

“پاسخ : پيش از پاسخ به اين پرسش ذكر اين مقدمه الزامی است كه نزد علماى اهل سنت طلاق – طلاق ثلاث – در يك مجلس صحيح است و حكم آن مطابق حكم سه طلاق به صورت جداگانه و مستقل است اگر چه از روى عصيان و نافرمانى باشد. [1]
جزايرى در گزارش ديدگاه علماى اهل سنت در مورد سه طلاق در مجلس واحد می ‏نويسد: «هنگامی كه مردى در يك مجلس زنش را سه طلاقه نمايد و بگويد: انت طالق ثلاثاً، اين طلاق طبق نظر بيشتر علما صحيح است و واجب می ‏شود ولى برخى از مجتهدان مانند طاووس، عكرمه، ابن اسحاق، برخى ديگر و در رأس آنها ابن عباس ‏رضى الله عنه اينگونه طلاق را، يك طلاق محسوب می ‏كنند و استدلال آنها روايتى از ابن عباس است كه مسلم در صحيح خود ذكر كرده است: «كان الطلاق على عهد رسول اللَّه‏ صلى الله عليه وآله و ابى‏بكر و سنتين من خلافة عمر طلاق الثلاث واحدة، فقال عمر: ان الناس قد استعجلوا فى امر كان لهم فيه اناة فلو امضيناه عليهم»؛ در زمان پيامبر خداصلى الله عليه وآله, خليفه نخست و دو سال از خلافت خليفه دوم سه طلاق در يك مجلس, يك طلاق به حساب می ‏آمد ولى پس از آن عمر گفت: گاهى مردم عجله دارند و می ‏خواهند زودتر طلاق انجام گيرد بنابراين من انجام اينگونه طلاق – سه طلاق در يك مجلس – را اجازه می ‏دهم.
از آن تاريخ به بعد مسلمانان اينگونه طلاق را جايز شمردند. اين روايت روشنگر اين مطلب است كه جواز سه طلاق در يك مجلس مورد اجماع علماى اهل سنت نيز می ‏باشد چنان كه علماى اهل سنت روايات صحيح مسلم را صحيح و مورد وثوق می ‏دانند. [2]
اما از حضرت على‏ عليه السلام در پذيرش و يا تأييد سه طلاق در مجلس هيچ مطلبى گزارش نشده است، ضمن آن كه بايد توجه نمود سيره و رفتار امام على‏ عليه السلام با سنت نبوى مطابقت كامل دارد و آن حضرت هيچ گاه در مقابل نظر و سنت نبوى كه همانا دربرگيرنده اسلام واقعى است به اجتهاد و ارايه نظر شخصى نپرداخته ‏اند.
در پايان لازم به ذكر است كه به عقيده علماى شيعه اگر در يك مجلس, صيغه طلاق سه بار تكرار شود و گفته شود: هى طالق، هى طالق، هى طالق، بى آن كه مرد به همسرش رجوع كند، باز هم اين سه بار گفتن يك طلاق به شمار می ‏آيد و اگر مرد بگويد هى طالق ثلاثاً، در اين صورت حتى انجام طلاق نيز محقق نمی ‏شود و بسيارى از علماى شيعه اعتقاد دارند كه در چنين حالتى بايد صيغه طلاق – براى انجام يك طلاق – دوباره جارى شود. [3]”

پاورقي
“[1] الهدايه فى شرح النهايه، ج 4، بحث طلاق.
[2] الفقه على المذاهب الاربعه، جزايرى، ج 4، ص 301، بحث طلاق.
[3] اجتهاد در مقابل نص، سيد شرف الدين.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code