• سه شنبه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 24 ذو الحجة 1442
  • Tuesday, 3 August 2021

پرسش: چرا اهل شيعه صيغه را جايز مى شمارند؟ آيا موجب پديد آمدن فرزندان بى سرپرست نمى شود؟

پرسش: چرا اهل شيعه صيغه را جايز مى شمارند؟ آيا موجب پديد آمدن فرزندان بى سرپرست نمى شود؟

“پاسخ : دليل جواز متعه، آيات و روايات است. خداوند در قرآن می ‏فرمايد: «فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضة»؛ [1] زنانى را كه متعه می ‏كنيد مهر آنان را به عنوان يك واجب بپردازيد. از اين آيه استفاده می ‏شود كه اصل تشريع ازدواج موقت، قبل از نزول آيه براى مسلمانان مسلم بوده است كه خداوند در اين آيه نسبت به پرداخت مهر آنان توصيه می ‏كند. امام صادق‏ عليه السلام فرمود: «حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيغمبر بر طبق آن جارى گرديده است».[2]
به اتفاق عموم علماى اسلام، ازدواج موقت در آغاز اسلام مشروع بوده است و حتى مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل كرده‏اند. جمله معروفى كه از عمر نقل شده: «متعتان كانتا على عهد رسول اللَّه و انا احرمها و اعاقب عليهما» دليل روشنى بر وجود اين حكم در عصر پيامبرصلى الله عليه وآله است. اهل‏سنّت معتقدند اين حكم نسخ شده است در حالى كه هيچ كس جز پيامبر حق نسخ احكام را ندارد و بعد از رحلت پيامبر باب نسخ به كلى بسته شد. پس اگر كسى از روى اجتهاد، حكمی از احكام شريعت را نسخ كند، اجتهادش در مقابل نص و فاقد اعتبار است. [3]
اگر كسى از طريق متعه صاحب فرزند شد، اين فرزند در تمام احكام مانند ساير فرزندان است و در اين زمينه هيچ فرقى ميان ازدواج دائم و موقت نيست. فرزندانى كه از طريق نامشروع به دنيا می ‏آيند، بى‏ سرپرست هستند، در حالى كه فرزندانى كه از طريق صيغه به دنيا می ‏آيند از لحاظ شرع و قانون وابسته به پدر هستند و از لحاظ حقوقى حتى در مسأله ارث هم كم‏ترين تفاوتى با فرزندان حاصل از ازدواج دائم ندارند.”

پاورقي
“[1] سوره نساء، آيه 24.
[2] تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 467.
[3] براى بررسى اين نظريه، ر.ك: الغدير، ج 6، ص 200 به بعد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code