• چهارشنبه، ۱۷ آذر ۱۴۰۰
  • الأربعاء، 3 جماد أول 1443
  • Wednesday, 8 December 2021

پرسش: چرا در ايران و مساجد ما، اذان ظهر يا مغرب و صبح كه گفته می شود شيعيان بدون فاصله نمازهاي يومیه را می خوانند ولي اهل تسنن اذان را كه می گويند مقداري صبر می كنند، بعد از آن اقامه می گويند و نماز می خوانند، آيا آن وقت كه اذان می گويند وقت شرعي نشده است يا علت ديگري دارد؟

پرسش: چرا در ايران و مساجد ما، اذان ظهر يا مغرب و صبح كه گفته می شود شيعيان بدون فاصله نمازهاي يومیه را می خوانند ولي اهل تسنن اذان را كه می گويند مقداري صبر می كنند، بعد از آن اقامه می گويند و نماز می خوانند، آيا آن وقت كه اذان می گويند وقت شرعي نشده است يا علت ديگري دارد؟

“پاسخ : صبر كردن آنان بعد از اذان براي خواندن نماز نافله و جمع شدن نمازگزاران است و شيعيان نيز در مواردي كه نافله‏ ها را می ‏خوانند اول نافله می ‏خوانند و بعد از گذشت مقداري از اول وقت، نماز واجب را می ‏خوانند. به هر حال جمعي از اهل تسنن نسبت به اوقات شرعي دقت و مواظبت كافي را انجام می ‏دهند. در روايت است كه از امام صادق(ع) سؤال كردند آيا به اذان آنها اعتماد كنيم؟ حضرت فرمود: بلي آنها نسبت به اوقات شديداً مواظبت دارند (فانّهم اشدّ شيءٍ مواظبةً علي الوقت)[1].
البته ممكن است نظر حضرت به خصوص افرادي باشد كه مورد سؤال بوده ‏اند لذا نمی ‏توان گفت نظر به همه اهل تسنن و در جمیع ازمنه و امكنه داشته است. بنابراين چنانچه كسي يقين به دخول وقت پيدا نكرده و خلاف تقيه نيست، صبر كند تا يقين پيدا كند و اينكه بعد از اذان مقداري صبر می ‏كنند براي انجام نافله‏ ها و جمع شدن مردم يا خنك شدن هوا است. بنابراين همین كه اذان صبح يا ظهر را گفتند وقت شرعي شده و ما می ‏توانيم نماز صبح و ظهر را بخوانيم و براي روزه، هنگام شروع اذان صبح آنها نبايد چيزي بخوريم. بلي نسبت به مغرب بين شيعه و آنها اختلاف وجود دارد.
وقت نماز مغرب و افطار به نظر آنها غروب آفتاب است، لذا به محض اينكه آفتاب غروب می ‏كند اذان می ‏گويند و افطار می ‏كنند اما نظر مشهور فقهاي شيعه بر اين است كه مغرب موقعي است كه سرخي طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا می ‏شود از بالاي سر انسان بگذرد. به اين لحاظ، وقتي آنها اذان مغرب را می ‏گويند طبق نظر مشهور فقها و مراجع تقليد، ما شيعيان نمی ‏توانيم نماز مغرب را بخوانيم يا افطار كنيم بلكه بايد حدود دوازده دقيقه صبر كنيم و ظاهراً وقتي آنها اقامه را می ‏گويند وقت شده و نماز و افطار بي اشكال است.”

پاورقي
[1‍] وسائل الشيعة، ج 5، ص 378، ب 3، ابواب الاذان و الاقامة، ح 1.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code