• سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
  • الثلاثاء، 8 رمضان 1442
  • Tuesday, 20 April 2021

چرا اهل سنّت شافعى معتقدند اگر شخصى دست به زن حلال خود يا به غيره بزند وضوى او باطل مى شود؟

چرا اهل سنّت شافعى معتقدند اگر شخصى دست به زن حلال خود يا به غيره بزند وضوى او باطل مى شود؟

پاسخ : روشن است كه هر يك از مذاهب اسلامى بر اساس قواعد و اصولى پديد آمده كه مؤسس و پايه‏ گذار آن، آن مذهب را بنا نهاده است، چرا كه پيدايى مذاهب نتيجه اجتهاد رؤساى آن مى ‏باشد و يكى از عوامل پيدايى مذاهب اسلامى را مى‏ توان اجتهاد دانست. امام شافعى يكى از علماى اهل‏سنّت است كه خودش در قرن سوّم پايه ‏گذار مذهب فقهى شافعى گرديد كه پيروان وى در بين كردنشينان ايران، عراق، تركيه و بيشتر در مصر حضور دارند.
يكى از فتاواى امام شافعى كه با ساير مذاهب از جمله مذهب شيعه و مذهب ابوحنيفه مخالف است، مسأله نواقض وضو است، وى مى‏ گويد: بر اساس آيه «او لامستم النساء فلم تجدوا ماءً فتيمّموا» چنانچه كسى با وضو به همسر خودش دست بزند وضوى او باطل مى‏ شود و بايد براى نماز وضو بگيرد. چون در آيه مى ‏فرمايد: «براى لمس كردن زنان وضو يا تيمم بگيريد». در صورتى كه علماى شيعه و ساير علماى مذاهب اهل‏سنّت مى ‏گويند: مقصود از آيه اين نيست كه شخصى به همسر خود دست بزند بلكه آيه كنايه از جماع و همبستر شدن است و در قرآن كريم نه تنها در اين آيه بلكه در آيات ديگر براى رعايت مسائل جنسى و اخلاقى به صورت كنايه آورده است.
بدين جهت در روايات زيادى حتى از طريق خود اهل‏سنّت آمده است كه پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم همسران خود را لمس نموده و گاه پس از قُبله، بدون تجديد وضو، نماز مى‏ خواندند.
«من عائشه: انّ النّبى ‏صلى الله عليه وآله وسلم قبلّها و لم يتوضأ».
«عن أبى روق: انّ النبى‏ صلى الله عليه وآله وسلم كان يقبل بعض أزواجه ثم يصلى ولايتوضأ»[1]
اين حديث را نسائى نقل كرده است. بنابراين اختلاف در فتوا بين مذاهب نتيجه اجتهاد و برداشتى است كه از آيات و روايات وجود دارد.”

پاورقي
[1] پاورقى، الامّ، امام شافعى، كتاب الطهارة، ص 63، الوضوء من الملامسة و الغائط، چاپ بيروت، دارالكتب العلميه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code