• پنجشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۹
  • الخميس، 18 ذو القعدة 1441
  • Thursday, 9 July 2020

 نشست علمی علمای اهل سنت استان گلستان و گیلان با علمای تشیع در موسسه مذاهب اسلامی

 نشست علمی علمای اهل سنت استان گلستان و گیلان با علمای تشیع در موسسه مذاهب اسلامی

نشستی علمی روز دوشنبه در موسسه مذاهب اسلامی بین علمای اهل تسنن و علمای شیعه در محل موسسه مذاهب اسلامی قم برگزار شد.

 این نشست صمیمی که بعد از نماز ظهر و عصر در موسسه برگزار شد با سخنانی از حجت الاسلام و المسلمین حسینی معاونت آموزش موسسه آغاز گردید.

 ایشان ضمن قرائت آیه شریفه الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً (احزاب39)  بیان کردند: از تک تک عزیزان و بزرگوارانی که در این مجلس روحانی حضور دارند تشکر میکنم بخصوص به دوستانی که از استان گلستان و گیلان و دانش‌پژوهانی که از استان همدان امروز تشریف آورده اند خیر مقدم عرض میکنیم. امید است که این جلسات تکرار شود و ما بتوانیم در کنار هم به رسالات الهی که همان تبلیغ دین هست به درستی عمل کنیم.

و این نکته را هم عرض می‌کنم که آموزشهای این مرکز با رویکرد تقریبی است و تا به حال صدها نفر از طلاب با همین رویکرد آموزش دیده اند و امیدواریم که در مراکز آموزشی اهل سنت هم این رویکرد احیا شود و انجام بگیرد که نتیجه‌اش همین جلسات و همدلی ها و همگرایی هایی که ما می بینیم خواهد بود.

 در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین آقای رهدار مطالبی را به این شرح بیان کردند:

خوشحال هستم که فرصت در اختیار بنده قرار گرفت تا چند نکته‌ای را خدمت اساتید عرض کنم.

وقتی به نصوص دینی نگاه می کنیم حداقل دو نص متفاوت را می بینیم. آقایان علما از این دو تعبیر کرده اند به عنوان نصوص مبین مقاصد و نصوص مبین احکام.

نصوص مبین احکام یعنی آیاتی که ناظر بر احکام شرعیه است  مثلاً  السارق و السارقة فقطعوا ایدیهما  و یا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم اینها آیاتی است که ناظر به احکام است، یک سری آیات و روایات داریم که ناظر بر مقاصد دین است مثلا راجع به عدالت یا حفظ جان یا حفظ خود دین و مانند این موارد. حالا مقاصد دین خیلی مضبوط نیست  اما تقریباً در تاریخ فقاهت اسلامی آن پنج مقصدی  که جناب غزالی مطرح کرده اند را پذیرفته اند یا بیشتر آنها رایج است.

در وادی امر چنین می‌پنداریم که درست و مهم این است که دین از ما خواسته است که هم احکامش را اجرا کنیم و هم مقاصدش را تامین کنیم. دین خواسته از مجرای احکام به مقاصدش برسیم. یعنی اگر دین گفته که روزه بگیرید و نماز بخوانید و مانند این موارد به مقاصد دین  یعنی عدالت و امنیت و … میرسید و این برداشت استنباطی علما است.

و یک تجربه در تاریخ داریم و آن این است که در برخی موارد برغم اینکه به احکام عمل شده مقاصد دین تامین نشده است.

به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های جدی فقه اسلامی بر سر راه آینده‌اش این مسئله است که یک فرمول بتواند به نفع مضبوط و دقیق مسئله بین احکام و مقاصد را حل کند چون هم احکام در قرآن آمده است و همان مقاصد، و در قرآن آمده شده و از ما خواسته شده است نه احکام را به نفع مقاصد نه مقاصد را به نفع احکام کنار بگذاریم.

در ادامه جلسه  استاد توحیدی مطالبی را بیان کردند ایشان بعد از حمد الهی گفتند :

 خیر مقدم عرض می کنیم خدمت همه عزیزانی که به شهر مقدس قم وارد شده‌اند. اینجانب خواستم یک نکته را عرض کنم که نیاز مهم جریان شیعه و سنی است.

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: العالم بزمانه لا تهجم باللوابس یعنی شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد.

هدف اصلی حوزه‌های علمیه این است که افرادی را تربیت کند که این افراد مردم را با دین آشنا کنند و در خدمت دین باشند. اگر انسان آشنایی با محیط و زمان نداشته باشد گاهی از اوقات دشمنان از او سوء استفاده خواهند کرد.

 روحانی شیعه یا سنی اگر نقشه‌های دشمن را نداند و زمان را نشناسد ممکن است بازیچه دست دشمنان قرار بگیرد.

 یک زمانی مرکزی در آمریکا، برای تشکیل کنگرهای در یکی از مناطق لبنان اقدام کردند، در شهری به اسم بحمدون بخاطر ایجاد اتحاد و وحدت بین ادیان و به بزرگان ادیان نامه ای فرستادند و نوشته بودند که با توجه به اینکه همه ما پیروان ادیان الهی اعتقاد به خدا داریم و دیندارهستیم، می‌توانیم بر محور اعتقاد به خدا و مسائل اخلاقی با هم متحد بشویم.

 بنابراین هدف از این جلسه این است که چگونه مبارزه کنیم با بیخدایی و تبلیغات ضد خدایی وکمونیستی و همچنین برای نشر مسائل اخلاقی تا بفهمیم که چگونه در کشورها اخلاق انسانی را گسترش بدهیم و  نامه را به کشورهای مختلف فرستادند.

 یکی از دانشمندان و علمای نجف که برای او هم این نامه را فرستاده بودند، ایشان به جای اینکه در جلسه شرکت کند یک نامه سرگشاده‌ای به برگزارکنندگان جلسه نوشت و خودش در جلسه شرکت نکرد و آن نامه را منتشر کرد، نامه چاپ شده است به عنوان” المثل العلیا فی الاسلام لا فی بحمدون” و  خوب است که همه این نامه را مطالعه کنند.

ایشان نوشت نامه شما به دستم رسید، دعوت کرده بودید که همه علمای ادیان برای توحید و اخلاق انسانی فعالیت کنند والبته اینها مسائل خوبی است اما سوالی دارم که چه کسی امروز به فکر ارزش های اخلاقی افتاده است؟ آیا دولتمردان آمریکا؟ آیا شما می خواهید که ظلم و ستم در دنیا نباشد؟ در صورتی که هر چه ظلم و ستم است زیر سر خود شماست؟ شما می خواهید ما راهم بازیچه دست خودتان قراردهید؟ از دستان شما خون میریزد. خون مسلمانان توسط شما میریزد، شما جنگ درست میکنید و خون فلسطینی ها را میریزید. هدف شما این است که بر رقیب خودتان شوروی در دنیا مسلط شوید و علمای ادیان به کمک شما بیایند و قدرت شما بیشتر شود و می خواهید علما ادیان هم بازیچه دست شما شوند. شما اگر میخواهید ظلم و ستمی نباشد باید خود شما ظلم نکنید.

و این آگاهی یک عالم را نشان می دهد. اگر آگاهی باشد نقشه های آمریکا و دشمنان خنثی می شود. آمریکا می خواهد بر جهان مسلط شود.این نظم نوین جهانی که اینها تبلیغ می کنندبرای این است که میخواهند همه زیر دست آمریکا باشند.

آمریکا به اعتراف خودش داعش را ایجاد کرد برای اینکه چهره ای خشن از اسلام نشان دهند. تا جوانان گرایشی یه اسلام نداشته باشند. این که غیر مسلمانها علیه مسلمانان نقشه ای بکشند طبیعی است اما اینکه مسلمان فریب بخورند تقصیر چه کسی است. این آگاهی را باید علما منتقل کنند تا مردم فریب این گونه را توطئه ها را نخورند و علمای شیعه سنی باید این روشنگری را انجام دهند.

در ادامه حجت الاسلام براتی مدیریت موسسه به معرفی موسسه مذاهب اسلامی پرداختند و بیان کردند: ما در نظام جمهوری اسلامی یک اموری را ثابت و مستمر می دانیم و به آنها پایبند هستیم مثل نگاه امام به قضیه فلسطین چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب  والان هم دیدگاه رهبری هم همان دیدگاه امام است که اسراییل به عنوان یک غده سرطانی باید از بین برود و همچنین یک نکته ای که در انقلاب به عنوان یک امر اصلی و پایدار مطرح بوده است، بحث تقریب بین پیروان مذاهب اسلامی است. به همین خاطر این مرکز برای عمل به منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری تشکیل شده و و فعالیت های آموزشی و پژوهشی خویش را از سالها پیش آغاز کرده است.

 اساسا آشنایی با مبانی مذاهب جزو برنامه های اصلی این مرکز بوده و طبعا این آشنایی سبب تعامل بیشتر بین مذاهب خواهد شد.

موسسه مذاهب اسلامی یکی از مراکز تخصصی حوزه می باشد و ما طلبه های حوزه علمیه را که به موسسه تشریف می آورند و ثبت نام میکنند را با فضای تقریب آشنا میکنیم و امیدواریم در بین مدارس اهل سنت هم همین نگاه و تلاش باشد.

فعالیت های اینجا قسمتی آموزشی و قسمتی پژوهشی است. فعالیت های پژوهشی در کنار تبیین کتاب و مجله، صرفا برای پرداختن به مساله تقریب ونهادینه کردن اندیشه تقریب در نگاه شیعیان  و اهل سنت است. و امیدواریم ثمرات و برکات آن این باشد که حلقه وصلی باشد بین مذاهب اسلامی.

در ادامه جلسه جناب استاد آقای محمدی از علمای اهل سنت کلام خود را بعد از حمد الهی اینگونه آغاز کردند:

ما خوشحال هستیم از اینکه در این جلسه حضور پیدا کردیم و از زحمات دوستان متشکریم.

نکته ای که هست و بنده به آن اشاره میکنم این است که، ما زمانی میتوانیم به هم نزدیکتر باشیم که به عقاید همدیگر احترام بگذاریم. افراط و تفریط در مسائل فردی نیست بلکه افراط و تفریط در مقام اعتقادی و از نظر متکلمین است  و همه اینها که بین مسلمان افراط میکنند تمسک دارند به اعتقاداتی واز آیات قران برداشتی اشتباه دارند.

وقتی که مقام معظم رهبری در کردستان آن حکم رافرمودند که به اعتقاد ات اهل سنت باید احترام گذاشته شود این کلام قلوب اهل سنت را خصوصا اهل سنت گلستان را نزدیک به شیعه میکند. مذهبی به فقه خودش عمل میکند اما آنچه مذاهب را از هم دور میکند مسائل اعتقادی است.

ایشان با ذکر خاطره ای از اوائل طلبگی خود پرداختند وگفتند : در اوائل طلبگی مصاحبه ای از آقای مرعشی پخش شد . در این مصاحبه وقتی ایشان اسم ائمه اهل سنت را می آوردند با نام امام می آوردند، مثلا میگفتند حضرت امام ابوحنیفه (ره) و ایشان میگفتند اینها مجتهدینی بودند که زحمت میکشیدند وبه همین خاطر برای اینها دعا میکنم حتی در کتبی که نوشته ام  هر جا که اسم مجتهدی می آمد برای آنها دعا میکنم.

اما وقتی از ایشان در مورد وهابیت میپرسیدند، ایشان فوتی میکردند و میگفتند اینها هباء منثورا هستند.

منظورم این است که آن زمان من طلبه جوانی بودم، وقتی این رفتار یک مجتهد بزرگ اهل تشیع را دیدم در ذهن من اهل سنت تا کنون باقی مانده است. اگر من این کلام مقام معظم رهبری یا مراجع بزرگ را نشنیده بودم شاید تفکر دیگری داشتم.

نظر من این است که این اهداف موسسه مذاهب اسلامی خیلی خوب است وزحمات زیادی کشیده میشود. اما آنچه ما را میتواند به هم نزدیک کند مسائل اعتقادی است چون این از همه بالاتر است.

در ادامه استاد صادقیان امام جمعه تالش مطالبی را ایراد کردند و گفتند:

از زحمات همه خصوصا حاج آقا براتی رئیس موسسه به خاطر تشکیل این جلسه تشکر می کنم.

ایشان گفتند: گروهای افراطیای حتی در زمان پیامبر در فریقین بودهاند که پیامبر سعی میکرد اعتقادات این گروه ها را تعدیل کند.

حتی در زمان خلیفه دوم هم این گروه بودهاند عدهای به آیات قران استدلال میکردند و میگفتند  که زکات نمی دهیم  و میگفتند که خداوند در قرآن فرموده خذ من اموالهم صدقه و پیامبر که از دنیا رفته است و ما دیگر صدقه نمیدهیم. و این افراطی گری ها ادامه داشت تا به قتل خلیفه سوم و حضرت علی منجرشد.

نقش علما در روشنگری خیلی مهم است و دو دسته اگر اصلاح شوند همه مسلمانان اصلاح میشوند یکی علما و دیگری حکما و فرمانداران هستند.

ایشان در ادامه این موضوع را پیشنهاد دادند که اگر در کارگاه های علمی موسسه از اساتید متخصص اهل سنت استفاده شود کمک شایانی به تقریب خواهد شد.

در ادامه حاج اقای خیرخواه برنامه اردو علمای اهل سنت را بازگو کردند و اذعان کردند که این اردو بسیار با برکت بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code